• Nayeli

Funkar Amy i Sverige?

Vi har egentligen namnen klara men jag kikar fortarande runt lite.

Min man föreslog rätt tidigt Amy som flicknamn men jag är mest fundersam på hur det funkar här i Sverige. Kommer folk försvenska a:et så att det blir Aamy istället för Ejmy?
    Hur uttalar ni det?

• Svar på tråden Funkar Amy i Sverige?
  • konkelbär

Känner två tjejer som heter så och är svenska och bor i Sverige. Den ena heter Ami och det uttalas "ammi" och den andra heter Amy och det uttalas på engelska. Folk har inga problem med att uttala det rätt.

• SarahA

ammi säger man ju oftast här

• Emeraldy
    SarahA skrev 2008-12-17 09:38:44 följande:
    ammi säger man ju oftast här
    Nää, aldrig att jag skulle uttala Amy som "ammi" Möjligtvis den äldsta generationen, men nog tror jag att de flesta har stött på det namnet tidigare och då i form av "ejmy".
    Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Karisma

Jag vet en tjej i 11års ålder som heter Amy, uttalas Eimy (helt svenska föräldrar). Jag skulle helt klart vilja döpa min ev framtida dotter till Amy.

Man kan ju stava det på ett annat sätt åxå, fast nu står det stilla hur. Men iaf med ie på slutet så det blir lite mjukare namn, tycker jag det blir iaf.

/K

• Moira

vet två svenska tjejer som heter det. Den ena uttalar sitt namn Ammi och den andra "the English way"!

• spöke

I och med Amy Diamond vet nog de flesta kids iaf hur [ejmi] ska uttalas.

• sanna o neo

finns en tjej på neos dagis som heter Amiie tror hennes namn stavas så.. super söt o gullig tjej

• Pelink

Jag skulle absolut inte räkna med att folk uttalar det Ejmy. Jag trodde namnet Amy fanns i Sverige också. Som att tro att någon här uttalar David som Dejvid.

Svar på tråden Funkar Amy i Sverige?