• Nayeli

Funkar Amy i Sverige?

Vi har egentligen namnen klara men jag kikar fortarande runt lite.

Min man föreslog rätt tidigt Amy som flicknamn men jag är mest fundersam på hur det funkar här i Sverige. Kommer folk försvenska a:et så att det blir Aamy istället för Ejmy?
    Hur uttalar ni det?

• Svar på tråden Funkar Amy i Sverige?
  • Nayeli

Pelink skrev 2008-12-18 10:54:58 följande:

Jag skulle absolut inte räkna med att folk uttalar det Ejmy. Jag trodde namnet Amy fanns i Sverige också. Som att tro att någon här uttalar David som Dejvid.
    Nja David känns väl lite mer självklart hur det uttalas än vad Amy gör tycker jag.
  • Mollie77

Kanske om du bytar mot Amie så blir uttalet som du vill?Fint namn tycker jag!

• spöke

Mollie77 skrev 2008-12-18 15:04:28 följande:

Kanske om du bytar mot Amie så blir uttalet som du vill?Fint namn tycker jag!
    Amie skulle jag uttala [amí]... alltså som det franska ordet för vän.
  • Pelink

Jag sökte efter Amy på gravid.se och där står det att det har använts i Sverige sedan 1830 talet

• Disco

Har funderat på AMY till vårt ofödda barn och har inte slåtts av tanken att någon skulle uttala det AMMI. Hrm....

• Mannehkunda

sanna o neo skrev 2008-12-18 08:36:30 följande:

finns en tjej på neos dagis som heter Amiie tror hennes namn stavas så.. super söt o gullig tjej
  • Mannehkunda

sanna o neo skrev 2008-12-18 08:36:30 följande:

finns en tjej på neos dagis som heter Amiie tror hennes namn stavas så.. super söt o gullig tjej
    postade för fort

Amie är ett vanligt namn i min mans kultur, uttalas då Ami.

En kompis dotter heter Amy med engelskt uttal(Eimy), tror inte det är många som säger fel.
  • 76catarina

Funderar själv på att ge mitt barn namnet Amy. Skulle självklart få engelskt uttal.

• elles mamma

en i dotterns klass heter Amy med engelskt uttal och jag tror inte någon uttalar hennes namn fel faktist...är ju inte ett svårt namn att uttala på engelska..

• skruttan82

Jag vet en tjej som hette Amy
    Hon uttalde sitt namn AMMY..
    Sen vet jag en liten tjej som heter Ammi det är sött det med...

• skruttan82

Disco skrev 2008-12-18 22:34:42 följande:

Har funderat på AMY till vårt ofödda barn och har inte slåtts av tanken att någon skulle uttala det AMMI. Hrm....
    Vet faktiskt en tjej som är döpt till Ammi
    Tycker det låter fint faktiskt..
  • danitra

Min gammelfarmor hette Amy, vi sa alla "Ammi".

• Amy OB

Jag heter Amy och uttalar det Ejmy.
    Dom flesta säger rätt men tandläkaren sägar aamy.
    Alla i min skola säger rätt och jag tycker att Amy är ett väldigt fint namn.

• MallaL

På engelska uttalas det ejmi, med i på slutet, om man uttalar det ejmy, blir det lite svengelska. Jag skulle nog inte välja ett namn där första stavelsen uttalas enligt engelska regler och andra enligt svenska. Jättefint namn på engelska dock, ammi har jag känt flera som hetat med lite olika stavningar.

• Minniemousemommy

Pga Amy diamond tror jag väll att dom flesta Svenskar kan uttala Amy? Men jag tycker att det funkar i Sverige alla fall. Vet en flicka som heter det och alla uttalar det "rätt" :)

Svar på tråden Funkar Amy i Sverige?