• Tjej03

Fel på barnet vid sätesbjudning?

Hej! Väntar mitt andra barn och troligen ligger det i säte. Har läst att i 15% av fallen kan man hitta en orsak till detta och av dessa 15 så beror 3% på något fel hos barnet tex ryggradsfel. Stämmer det? Undrar även hur vanligt det är att barnen får höft problem och måste ha skenor efter en sådan förlossning?

• Svar på tråden Fel på barnet vid sätesbjudning?
  • ludicrous

Jag låg i säte!
    Jag mår prima :D
    har ledproblem, men det beror inte på sånt.. det ligger i släkten!

• Teskedsmamman

Att man är tvungen att sätta Rosenskena på barnen kan ske även om de inte ligger i säte... dock är det lite vanliga på sätesbarn, De sätesbarn jag har i min närhet har inte behövt skena medan en annan tjej fick ha skena...

Att det skulle vara ryggradsproblem har jag aldrig hört talas om men just pga sätessittningen så ökar höftledsluxationen... Men det är ingenting som påverkar barnet efter tiden i Rosenskenan...

• StepByStep

Jag låg i säte och mår också prima, men jag föddes med höftledsluxation men de berodde inte på sätebjudningen.

• ludicrous

Felet var att dom snittade mej oxå när ja skulle ut. .har två ärr i svanken.. dom jävlarna *grr* hehe

Trivdes nog där inne.. vägrade vända på mig så dom plocka ut mej bf+6 :D

• Sandris82

Hej!

Jag kom också ut med rumpan först o fötterna vid öronen, men mår alldelles utmärkt! Men min mamma hade ingen rolig förlossning ...

• helelo

men du kan ju försöka vända bebben....på ett så kallat vändningsförsök fråga din bm...min ligger också i säte...

• ringblomma

Min son satt ocksa i sate, men han vandes i vecka 40+0 . Det var inget fel pa honom. Jag rekommenderar dock inte vandningsforsok, aven om mitt lyckades.

• skånebo

Ringblomma: Varför rekommenderar du inte vändningsförsök, gör det ont eller påverkar det barnet ...?

• Tjej03

Ska på vändnings försök om inget har hänt tills nästa vecka. Undrar om det har något med min kropp att göra. Mitt första barn föddes i vidöppen hjässbjudning. Vi får hoppas att den vänder sig själv.

• astoria

Min sambo är född i säte & det enda fel det finns på han är att han luktar illa när han fiser Fast hans mamma var tvungen att föda normalt då fick man inte välja kejsarsnitt vilket man kan idag!!!

• Eleonora

Min dotter låg i säte och det är inga fel på henne. Jag valde att göra kejsarsnitt eftersom läkarna tyckte det var bäst då jag var förstföderska. Är du oroligt för hur en vaginal förlossning ska fungera så har du ju alltid valet att göra kejsarsnitt. Själv skulle jag inte våga föda en sätesbjudning eftersom huvudet då kommer sist och det då är större risk för syrebrist vilket kan leda till hjärnskador.

• ringblomma

skanebo>

Det gjorde jatte ont, en valdigt obehaglig kansla. Kan vara for att min pojke var stor, det ar inte sa vanligt att man vander i vecka 40+0. I samband med vandningen fick min pojke navelstrangen runt halsen 2 varv, vilket ledde till att under forlossningen da han skonk djupare ner i backenet, fick han syrebris da navelstrangen strop till.Aven hjartslagen gick ner.

Svar på tråden Fel på barnet vid sätesbjudning?