• Jenkan82

Vill ha tips på potatis till nyår!

Hejsan!
    Har bjudit hem några vänner på nyårsafton. Samma vänner som förra nyår och nyåret före det också.
    Har bjudit på potatisgratäng två år i rad, så nu skulle jag vilja ja tips på ett gott alternativ... Man vill ju inte vara tråkig.

• Svar på tråden Vill ha tips på potatis till nyår!
  • Fruochmamma

Hasselback potatis funkar ju alltid .. eller små ungsrostade potatisar med rosmarin & flingsalt på.

Har ett urgott & festligt (+ enkelt) recept på potatisbakelser med getost om du är intresserad.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • linda6

jag ääääälskar ju vitlök så ett tips från mig är att skiva potatisen i ganska tunna skivor typ gratäng skivor...sen göra eget vitlökssmör och ha på i mängder mmm...nu blev jag hungrig=)

• linda6

jag ääääälskar ju vitlök så ett tips från mig är att skiva potatisen i ganska tunna skivor typ gratäng skivor...sen göra eget vitlökssmör och ha på i mängder mmm...nu blev jag hungrig=)

• Fruochmamma
    linda6 skrev 2008-12-17 10:55:28 följande:
    mums
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • levandecharader

Supersmarrigt recept
    receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/oxfil%E9-provencale-oxfile-med-vitl%F6kssm%F6r

Dom här är underbara
    www.tasteline.com/recept/Kanariska_potatisar

Eller kanske det här:
    Ugnsstekt potatis
    potatis
    morötter
    ev. rödbetor
    timjan
    olivolja
    salt
    Skala potatis morötter och ev rödbetor. Skär i potatis och rödbetor i klyftor och morötter i bitar. Häll olivolja i en ugnsform. Lägg i potatis, morötter och rödbetor. Salta. Stek mitt i ugnen i 225 grader i ca 45 minuter. Ta ut efter halva tiden och rör om, häll på lite olivolja, salta och strö över timjan.

• Mjäll
    Fruochmamma skrev 2008-12-17 10:51:32 följande:
    Hasselback potatis funkar ju alltid .. eller små ungsrostade potatisar med rosmarin & flingsalt på.Har ett urgott & festligt + enkelt) recept på potatisbakelser med getost om du är intresserad.
    Potatisbakelse med getost har ja ätit hos min pappa, var helt sanslöst gott. Lent och mjukt i munnen...mmm

Ett annat tips är potatiskaka, med parmesan i smeten, mycket gott och super bra mat då den skall göras tex dagen innan för bäst resultat
  • Jenkan82

Både den där potatisbakelsen och potatiskakan med parmesan låter intressant.. Tar gärna recept..
    Jag älskar getost, men är osäker på om mina gäster tycker om det.. Kan man i så fall byta ut den mot någon annan ost tro?

• Mjäll

Kan inte receptet utantill på potatiskaka...men om du vill kan ja skicka det lite senare till dig..."mannen" min kan den utantill, men han är på jobb nu.

• Jenkan82

Tack Mjäll. Det vore snällt!

• Me4ever

Ungsstekta mandelpotatishalvor + grönsaker

Råstekt potatis, (går också att göra i ugnen)

Potatisbakelse är också väldigt snyggt att lägga upp på tallrikarna, gärna med en hemgjord rödvinssås ringlad runt

• Linnselusan

Halvera Bakpotatis & baka av i ugnen. När dom är mjuka tar du ut dom & gröper ur dom.
    Koka annan Potatis & gör en riktigt god mos på m. salt, peppar, ost, nån äggula & grädde(kan ha valfri krydda i oxå ju).
    Spritza i moset i dom halvetade skalen.
    Baka av lagom tid innan ni ska äta. ugn 175 grader, tills dom är genomvarma & har fått fin färg.
    Bra för du kan förbereda dom innan på förmiddagen=)..

• levandecharader

Det här är också gott
    Jacksonpotatis
    4 st bakpotatisar
    2 paket bacon
    1 st salladslök
    1 knippa(or) persilja
    3 dl riven stark ost
    2 msk rapsolja
    1 msk smör
    0,5 st citron, saften av
    salt och peppar

Sätt ugnen på 210 grader, tvätta potatisen och picka den med en gaffel. Lägg potatisen i ugnen och baka tills den är helt mjuk. Det tar ca en timme beroende på potatisarnas storlek. Skär baconet i bitar och stek det knaprigt. Skär löken i tunna skivor. Ta ut potatisarna när de är mjuka. Dela och gröp ur dem. Spara skalen. Blanda potatisen med baconet, löken, finhackad persilja och hälften av osten. Tillsätt smöret och oljan och rör om. Smaksätt med citronsaft, salt och peppar. Fördela potatisblandningen i skalen, toppa med resten av osten och sätt in i ugnen på grill tills osten smält.

• ajmaj

Min favorit:

Koka potatis. I slutet av koktiden häller du av vattnet, och fyller på med grädde så att det täcker potatisen. Låt koka tills grädden kokat ner något.
    Mosa potatisen med grädden, och tillsätt chevré, basilika och en pressad vitlöksklyfta (salt och peppar såklart).
    Skopa upp i små formar, riv parmesan över och gratinera i ugnen tills det får lite färg.

• levandecharader

ajmaj skrev 2008-12-17 14:00:43 följande:

Min favorit:Koka potatis. I slutet av koktiden häller du av vattnet, och fyller på med grädde så att det täcker potatisen. Låt koka tills grädden kokat ner något.Mosa potatisen med grädden, och tillsätt chevré, basilika och en pressad vitlöksklyfta (salt och peppar såklart).Skopa upp i små formar, riv parmesan över och gratinera i ugnen tills det får lite färg.
    Vad gott det lät
  • ajmaj

Mmm, det bästa är om man gör lite för mycket, för då kan man värma det i micron dagen efter och äta igen.. :)

levandecharader skrev 2008-12-17 14:08:12 följande:
    ajmaj skrev 2008-12-17 14:00:43 följande:
    Vad gott det lät
Svar på tråden Vill ha tips på potatis till nyår!