• klmfl

Umgås med ex och nya?

Har en undran om vad folk tycker om följande:
    Jag har två barn med två olika mammor. Vi har delad vårdnad och jag har barnen vv. Jag är nu inne i en ny relation med en kvinna som inte har egna barn sedan 2 år. Allt fungerar bra och barnen trivs med alla inblandade.

Dock är det så att jag har en väldigt stark och bra relation till mamman till mitt första barn och har haft alltid haft det. Hon lever i en ny relation med två nya barn och jag kommer jättebra överens med dom och den nya pappan. Vi trivs och har alltid gått på bio etc.

Min nya flickvän har dock väldigt svårt att acceptera att jag umgås med mitt ex överhuvudtaget. Hon tycker det är "onormalt" och inte okej. Jag kan förstå henne till viss del och inser att jag måste kompromissa på något sätt. Jag kan inte "äta kakan och ha den kvar".

Är det okej att vilja träffas och fika någon gång tillsammans med vår gemensamma son? Är det okej att ta med min nya flickvän hem till dom tillsammans med alla barnen etc? Alla vill detta utan min nya flickvän...

• Svar på tråden Umgås med ex och nya?
  • ankizen

tycker det är kanon att det fungerar så bra. trist att din nya inte vill bara. hon kanske känner sig utanför? eller svartsjuk och därför hon inte vill?
    självklart måste du och din son få umgås och även med sonens mamma. nya tjejen kan inte vara med överallt.
    hon får helt enkelt lita på att det fungerar och att det enbart är vänskap mellan dig och ditt ex.

• Trulsa1985

jag tycker inte att det är någonting konstigt. Jag har ra relation med "alla" min ex och ett av dem har jag en mycket nära och bra relation till. Vi ska bland annat bo hos honom när vi åker till Göteborg i vår (Jag, sambon och dottern) Men nu är min sambo totalt osvartsjuk och har lärt känna mitt ex och trivs med honom han med och han vet att det är ingenting annat än en mycket bra kompisrelation...

Jag hade dock mycket svårt att acceptera ett av sambons ex, jag var väldigt svartsjuk på henne (Dock inte på hans andra ex) då sambon jämförde mig med henne väldigt mycket i början. Men det är väl kanske specialfall, jag vet inte...

Jag hade tyckt att det var okej att du träffade ditt ex och hade en kompisrelation till henne, kom igen, hon har ny man och nya barn, så stort hot är hon inte ;) Men jag tror att du ska försöka göra din nya flickvän delaktig i det också så att hon inte känner sig utanför.

• klmfl

I jul är vi inbjudna att fira den 23e med mitt ex + massa bekanta hos dom. Min flickvän kan inte komma eftersom hon är bortrest. Är det okej att jag går själv?

• Gravida

klmfl skrev 2008-12-17 12:15:02 följande:

I jul är vi inbjudna att fira den 23e med mitt ex + massa bekanta hos dom. Min flickvän kan inte komma eftersom hon är bortrest. Är det okej att jag går själv?
    Eftersom att din flickvän uppenbarligen tycker att de är jobbigt att du umgås med ditt ex, så tycker jag inte att du borde fara dit utan henne.

Nu vet jag ju inte exakt hur situationen ser ut, de kanske är hon som är svartsjuk eller liknande.
    Men jag förstår nog henne till viss del.
    Min sambo har ett barn sen tidigare, och jag kan väl inte säga att vi umgås med exet men vi har en bra relation till varandra. Fyller nån år eller de är nåt arrangemang på Dagis eller att man kanske bara ses nångång med barnen så tycker jag i alla fall att de är helt Ok.
    Men jag vet inte om jag skulle tycka att de va så kul om dom umgicks som bästa kompisar. Nu har ju de aldrig varit ett problem för oss i och med att dom inte är se.
    Men jag kan förstå din flickvän om hon tycker de är jobbigt.
    Är julfesten jätte viktg för dig, tycker jag att du ska gå.
  • TessaS

Min man och hans ex var mer överrens EFTER sin skilsmässa än innan och för min del är det jättebra. Efter att ha läst en massa inlägg här på fl om tragiska familjegräl pga ex, nya, styv, bonus och allt vad det är, så ser jag BARA fördelar med att umgås med varandra. Vi träffas och fikar allihop ibland. Firade ett nyår ihop för några år sedan.. etc.

MEN, jag kan förstå om man inte ser det om alldeles fantastiskt direkt. Nu vet jag inte om din nya är svartsjuk i största allmänhet eller om det bara är en "hälsosam" skepsis, men ta det stegvis och försiktigt. Jag hade hoppat över festen den 23:e, men så länge du inte hymlar med umgänget och hon alltid är medbjuden, så tror jag att hon kommer vänja sig vid tanken så småningom.
    Lycka till!

• Svartamoln

Om inte annat är det ju guld för barnen att alla kan fungera tillsammans! VILKEN DRÖM!

Hon måste förstå hur bra det är för barnen om ni kan träffas, samtidigt som hon måste komma ihåg att det tog slut mellan ditt ex och dig och att det är den här nya som du vill ha! :)
    Det är hennes känslor och vad känslorna grundar sig i kan nog bara hon svara på.

• Gremlin666

Nej, nej, nej, nej.
    Du kan inte ha kakan och äta den precis som du skriver.
    Antingen får du fortsätta gulla med exet och alla inblandade där eller så behåller du din flickvän och slutar med att blanda in exet. Det handlar om respekt och är flickvännen inte värd det så tycker jag du ska dumpa henne, hon överlever nog och troligtvis tacka dig ifall hon får gå vidare och träffa någon som inte har barn lite överallt. Fast det är en annan historia.

Lycka till

• Zaria
    klmfl skrev 2008-12-17 11:55:15 följande:
    Är det okej att vilja träffas och fika någon gång tillsammans med vår gemensamma son? Är det okej att ta med min nya flickvän hem till dom tillsammans med alla barnen etc? Alla vill detta utan min nya flickvän...
    Klart det är okej, man måste ju dels kunna ha en kommunikation med den man har barn med dessutom gynnar det barnet OTROLIGT mycket att ni bioföräldrar kan hålla sams, vara vänner och ta en fika tex.

Klart du kan ta med din nya också, vill hon sen inte är det ju hennes problem,hon blir ju tillfrågad om hon får hänga med.

Man måste få ha vänner även om det är ett ex sen långt tillbaka.

Om inte annat verkar du och mamman till barn 1 varit väldigt goda vänner länge, i iaf min värld har vänner hög prio. Och givetvis får ju partnern hänga med.
  • nika

klmfl skrev 2008-12-17 11:55:15 följande:

Är det okej att ta med min nya flickvän hem till dom tillsammans med alla barnen etc? Alla vill detta utan min nya flickvän...
    Det är ok att för dig att vilja men det är lika ok för din nya flickvän att vilja låta bli.

Alla vill inte umgås med ex, inte ens om man har barn ihop. Troligtvis umgås inte hon med sina ex och ser ingen behållning i att umgås med dina.

Jag tycker du ska behålla din relation med dina första barns mamma och hennes man, men att du kan begränsa umgänget till aktiviteter som era gemensamma barn är med på om det inte redan är så. Exempelvis om ni fortsätter att gå på bio så välj familjefilmer som ni alla ser tillsammans. Det blir ju lite mysko tycker jag om du går ut med dem som par och din flickvän stannar hemma.
  • Bemyangel

Min pojkvän har 2 barn och har en bra relation till sitt ex. Han ser inte henne som sitt ex utan som en vän säger han.

Jag har varit tillsammans med honom i snart 2 år, har haft väldigt svårt att acceptera att han har så god kontakt med sitt ex fast han inte behöver då det inte gäller barnen.

Han har accepterat detta faktum att bara ha kontakt med henne när det gäller barnen.
    Detta får mig att känna mig lugnare att det inte är något emellan dom längre.

Lyssna på din nuvarande flickvän vad hon känner, prata ut om det och berätta hur du känner för din föredetta. Så kanske hon känner sig säkrare på eran relation när ni nu träffar ditt ex sen.

• Fembarnsmorsan

Jättebra att du försöker lösa det så alla inblandade får göra sig hörda. Synd om ni inte skall kunna träffas som ni gjort hittills,alltid bra för barnet om föräldrarna kan sitta ner tillsammans UTAN dispyter  nån gång ibland. Tar för givet att ex:et har ny kille då hon har två nya barn, vad säger han i detta?

• Frågvis

Jag tycker du ska prata med din tjej och fråga vad hon tycker är jobbigt med att umgås med ditt ex. Är det för ni alltid pratar gamla minnen eller för att hon bara vill känna sig som kvinnan i ditt liv? Såna här situationer är alltid svårare för kvinnor som alltid vill känna sig speciella och den ende för dig. Killar däremot är mer "flockdjur" och kan lättare bli kompis med sitt ex nya kille eller liknande. Det här är känsligt för oss kvinnor. Jag tycker ni ska prata genom hur mycket det är okej för er båda att ni ses och umgås och vill din tjej inte delta så få inte henne att känna sig skyldig att göra det. Det är upp till henne tycker jag.

• bodegapeppe

Svårt val. Jag fick välja bort relationen jag hade skapat med exet som jag har barn med och hennes nya man.

Så välj vem du vill ha, det verkar ju som om det är däråt det barkar :(

• Kössen

i början är alltid sånt känsligt.
    jag vet för jag har själv varit i sitsen.
    det handlar förmodligen om osäkerhet,och det kan  ta ett litet tag innan hon kommer in i det.MEN för allt i världen, gör inte allt som hon vill.utan kompromissa.
    förklara på ett bra sätt att det faktiskt är så ni har det och du vill inte förstöra relationen till ditt barns mamma, det skulle ju vara förödande för barnet.
    däremot skulle jag skippa den 23, om inte din flickvän ska med.

Är din flickvän engagerad i barnen?i såna fall är det ju ett bra sätt för ditt ex att prata lite om barnen med henne.jag kände mig mycket mer delaktig när barnens mamma faktikst pratade om barnen med mig också.och vi har kanonbra relation idag..

Svar på tråden Umgås med ex och nya?