• Tigerunge

Vad kostar det att lösa ett lån?

Om jag har fem år kvar på ett lån på 550 000:- vad skulle det kosta att lösa in det.

• Svar på tråden Vad kostar det att lösa ett lån?
  • Tigerunge

Fem år kvar. Vad konstigt det låter.
    Jag har lånet bundet i fem år till.

• Hera78

Hur mycket av skulden är kvar idag? Var det 550 000 från början eller är det 550 000 nu?

Jag vet inte om jag förstår frågan... att lösa lånet innebär väl att du betalar tillbaks det du fortfarande är skyldig?

• Tigerunge

Om lånet är på 550000 med en ränta på 4,77% vad skulle det kosta att lösa in det då på ett ungefär.
    Jag sitter inte på 550000 i kontanter utan är mest nyfiken på vad det skulle kosta. (man kanske vinner på lotto )

• Tigerunge

ja, eftersom jag bara satt och funderade på det och ändå inte kan verkställa inlösen på lånet tycker jag det var onödigt att ringa banken

• gbgumman

VA kostar det att betala av ett lån. Det visste jag inte. Vi bytte bank en gång har inget minne av att vi fick betala något den gången.?

Mamma till Eskil och Sonja
  • Bispan

hannispannis: Har för mig att det kallas "upplupen ränta". Banken vill alltså ha de räntepengar den var garanterad eftersom lånet var låst en viss tid. Betalar man av i förtid vill ff banken ha räntepengarna, trots att man inte längre lånar pengarna.

• Anghammarad

hannispannis skrev 2008-12-17 12:52:54 följande:

VA kostar det att betala av ett lån. Det visste jag inte. Vi bytte bank en gång har inget minne av att vi fick betala något den gången.?
    Om man har rörligt ränta så kostar det normalt ingenting att lösa ett lån men om du har bunden ränta så får du betala för att lösa det i förtid. Hur stor avgiften är beror på hur länge lånet är bundet och hurdan ränta du bundit det till jämfört med ränteläget den dagen du vill lösa det.
  • gbgumman

ok jag ser jag har haft rörlig jämt.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Diezel

Är det ett vanligt reverslån så kostar det inget mer än den upplupna räntan.
    Är det ett hypotekslån så får du förmodligen betala ränteskillnadsersättning beroende på hur det är bundet och hur lång tid det är kvar till ny villkorsändring.

Svar på tråden Vad kostar det att lösa ett lån?