Inlägg från: Yes I am |Visa alla inlägg
  • Yes I am

Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!

POTATISSOPPA

Ingredienser för 5 person(er).

12 medelstora potatisar
    1 purjolök
    2 msk smör
    5 dl mjölk
    8 dl vatten
    1 tärning grönsaksbuljong
    2 dl grädde (valfritt)
    Salt och vitpeppar

Tillredning Skala och dela potatis. Dela, skölj och hacka purjolök. Fräs i en gryta med smör tre minuter. Tillsätt mjölk, vatten och buljong. Koka i 30 minuter på medelvärme. Tillsätt grädde. Mosa potatis med en potatisstöt, så reder sig soppan själv. Smaka av med salt och vitpeppar.

Kan ätas både kall och varm.

• Yes I am

LINSGRYTA
    2 pers.

2 dl röda linser
    1 burk krossade tomater
    1 gul lök
    1 köttbuljong

Skala och skär löken i små bitar. Glacera löken i en stekpanna på låg värme. Lägg löken i en kastrull tillsammans med linserna och tomaterna. Smula i köttbuljongen och låt koka i 10 minuter, tills linserna har mjuknat något.

Servera till pasta tillsammans med en klick Créme fraiche och lite majs.

• Yes I am

Raggmunkar

Du gör en vanlig pannkakssmet men tillsätter råriven potatis.
    Stek med smör som vanligt.
    Ätes med Lingonsylt.

• Yes I am

Idag gjorde jag en god sallad:

Pennepasta
    Skivad rödlök
    Solrosskott (köpes i grönsakshandel)
    Gurka
    Tomat
    och så en bit kassler eller vad man har hemma i köttväg.

Till detta kan man antingen ta en dressing eller så pressar man lite citron över.

Gott och nyttigt!

• Yes I am

glömde tillägga att det är även gott att att ha avocado i.

• Yes I am
    Pajdeg: 75 g smör 2,5 dl vetemjöl 3/4 dl Kesella lätt Fyllning: 250 g fryst bladspenat 3 paprikor 3 ägg 2 dl mjölk 1/2 tsk salt 2 krm vitpeppar 2 dl riven ost Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (ca 24 cm i diameter). Sätt ugnen på 200 grader. Låt pajen vila i kyl ca 30 min. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Tina spenaten och pressa ur all vätska. Tärna paprikorna. Fräs grönsakerna mjuka i smör. Vispa samman ägg, mjölk och kryddor. Blanda i grönsakerna och osten. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen vid 200 grader ca 30 min.
  • Yes I am

Pastasås med bacon
    2 port.

2 tomater
    1 pkt bacon
    2/3 paprika
    1 buljongtärning
    1-2 vitlöksklyftor
    matlagningsgrädde
    Pasta tex fjärils eller pennepasta

Skär i små bitar och bryn bacon, paprika och tomat. Häll på grädden så det blir så där lagomt såsig. Pressa i vitlök och smula i buljongtärningen. Koka under tiden pastan, häll i den i stekpannan och blanda med såsen en stund.

Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!