• Sephora

Borsta tänderna före eller efter välling på kvällen?

Borstar ni tänderna på ert barn efter det att han/hon fått välling på kvällen när de skall sova?
    Min son Måns, som är 8 månader och har fått två tänder, får välling i sin säng och brukar somna efter att ha ätit en stund. På BVC menade man att han borde få välling och tänderna borstade innan han lägger sig ... .

• Svar på tråden Borsta tänderna före eller efter välling på kvällen?
  • Helen72a

ja, om du inte borstar efter vällingen så ligger ju det & "fräter" på tänderna hela natten.

så det bästa e ju att bosta efter.... du kanske kan försöka att borsta litegran när han sover

~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • Birgitta2

Jag tror inte det är så farligt att inte borsta tänderna i den åldern, men att få välling i sängen tycker jag är ett otyg om han äter den själv. Risken finns att den ligger ett bra tag och sipprar i munnen och det fräter på tänderna. Jag är kanske gammalmodig men välling är mat och mat äter man när man är uppe och vaken. Somnar man i mammans famn vid vällingen, så läggs man efter det. Men inte somna själv med flaskan.

• Sephora

Han somnar inte själv med flaskan. Jag eller min man sitter med och matar honom tills han somnar eller han puffar bort flaskan.

• mia mamma

Har alltid borstat tänderna efter vällingen både på min son och min tjej. Vällingen ligger annars kvar och fräter på tänderna. Bra också att tidigt sätta rutin för att tandborstning är något man gör direkt innan man lägger sig.
    Nu har dock aldrig mina barn haft vällningen som insomningsmetod utan bara som kvällsmål.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • HullaDk

Välling dricker min mens vi läser saga, sen borster vi tänderne. Det e jo jättemycket socker i välling, inte bra att ha i munden hele natten. Om hon skulle somna då skippar vi att borste tänder, men tycker också att välling är mat, inte nogt man skal somna med

• Viewsonic

Välling före tandborstningen.

• Sephora

Ambitionen är att vällingen skall bli ett kvällsmål och inte en insomningsmetod :) , men nu fungerar detta bäst för oss!

mia mamma skrev 2008-12-17 14:29:24 följande:

Har alltid borstat tänderna efter vällingen både på min son och min tjej. Vällingen ligger annars kvar och fräter på tänderna. Bra också att tidigt sätta rutin för att tandborstning är något man gör direkt innan man lägger sig.Nu har dock aldrig mina barn haft vällningen som insomningsmetod utan bara som kvällsmål.
  • hjärnladyn

Vi hade samma problem ett tag, att vår dotter somnade av vällingen. Kan vara idé att ge välling en halvtimme tidigare, det funkade för oss. Då var dottern inte riktigt lika trött, vi kunde borsta hennes tänder efteråt och hon fick rutin på att somna i sin säng.

Lycka till!

• minmio

Vi ger våran dotter välling som ett sista mål på kvällen, efter bad och pyjamas, vi sitter och muser i en fotölj medans vällingen ges, därefter borstar vi tänderna, precis innan det är dax att sova.

• mams2004

Ger välling i soffan och borstar tänderna efter det.

Svar på tråden Borsta tänderna före eller efter välling på kvällen?