• FreeForAll

Antagen! Men är det för mycket?

Jag har fått antagningsbesked för vt 2009 nu och jag är antagen till 45 hp.
    22,5 utav dom är inom det programmet jag läser och 22,5 är fristående kurser utöver det program jag läser.
    Jag VILL läsa allt jag blivit antagen till och vill alltså tacka ja till alltihop.

Men jag vet att det saknas en kurs inom min utbildning på 7,5 hp där studieplanen inte är klar ännu. Den ska också läsas i vår och vi måste göra en sen anmälan till den så fort det finns en anmälningskod till den.

Nu undrar jag ifall jag kan tacka ja till 45 hp och sedan även läsa 7,h poängs-kursen eller om dom kommer säga att jag inte för läsa den kursen som är inom mitt program för att jag redan är antagen till för många poäng.

Vad tror ni? Några erfarenheter?

• Svar på tråden Antagen! Men är det för mycket?
  • FreeForAll

Inga svar, antar att det betyder att det inte är någon som fått läsa mer än 45hp per termin?

• dio

Jag har faktiskt ingen aning. 

Jag undrar bara hur du ska hinna med allt pluggande?
    I was an atheist until I realized that I am God
  • Sexymala

Jag kommer läsa 45 hp till våren. En kurs i mitt program + en distanskurs hösten 08+ våren 09. Distanskursen är på 50% och jag fick tillgodoräkna mig det de gjort under hösten, så jag drar igång med "riktiga" studerandet till våren. Spännande att se om jag orkar, för kommer nog skriva C uppsatts med, i andra kursen. Jag har inget övrigt liv med barn, hus och sådant. Har bara min sambo, så jag skall nog orka. Annars satsar jag på kursen i mitt program och väntar med den andra.

• NorrVimpel

Jag tror att du kan får problem att läsa den sista kursen. Ring och prata med CSN.

• FreeForAll

dio skrev 2008-12-17 14:59:00 följande:

Jag har faktiskt ingen aning. 

Jag undrar bara hur du ska hinna med allt pluggande?
    [/citat]

Jo, nog ska det hinnas med allt =) Bara jag FÅR.
    Sexymala skrev 2008-12-17 15:09:28 följande:
    [citat]
    Jag kommer läsa 45 hp till våren. En kurs i mitt program + en distanskurs hösten 08+ våren 09. Distanskursen är på 50% och jag fick tillgodoräkna mig det de gjort under hösten, så jag drar igång med "riktiga" studerandet till våren. Spännande att se om jag orkar, för kommer nog skriva C uppsatts med, i andra kursen. Jag har inget övrigt liv med barn, hus och sådant. Har bara min sambo, så jag skall nog orka. Annars satsar jag på kursen i mitt program och väntar med den andra.
    Vem behöver ett liv? haha.... men studentperioden i ens liv är ju ganska kort, så det är ju lika bra att göra så mmycket som möjligt när man lever på lånade pengar känns det som.
    Har du läst mer än 45 hp per termin någon gång?
  • FreeForAll
    NorrVimpel skrev 2008-12-17 15:10:28 följande:
    Jag tror att du kan får problem att läsa den sista kursen. Ring och prata med CSN.
    Ok, det är CSN jag ska prata med? Inte någon studievägledare?
  • Sexymala

PigeonP skrev 2008-12-17 15:12:53 följande:

dio skrev 2008-12-17 14:59:00 följande:
    Vem behöver ett liv? haha.... men studentperioden i ens liv är ju ganska kort, så det är ju lika bra att göra så mmycket som möjligt när man lever på lånade pengar känns det som.Har du läst mer än 45 hp per termin någon gång?
    Ja, precis. detta är mitt liv, just nu! Distanskursen jag läser kommer ingå i min examen sedan.. bara ett tillägg. Nej, jag har inte läst 45 hp förut, så det blir spännande att se om jag orkar!
  • FreeForAll

Sexymala skrev 2008-12-17 15:17:40 följande:

PigeonP skrev 2008-12-17 15:12:53 följande:
    Ja, precis. detta är mitt liv, just nu! Distanskursen jag läser kommer ingå i min examen sedan.. bara ett tillägg. Nej, jag har inte läst 45 hp förut, så det blir spännande att se om jag orkar!
    Alla kurser och programmet jag går är också på distans så det kommer ju i alla fall inte vara lektioner som krockar om jag får läsa allt. Annars får jag väl nöja mig med mina 45 hp.
    Hoppas kunna läsa in tre läsår på två år så jag får lägre studielån.
  • NorrVimpel

Jag tror att det är CSN du skall prat med. Eller kanske universitet/högskolan.., ja, vilken du än ringer så kan den väl hänvisa dig vidare om det inte är rätt. Har för mig jag läst någonstans att det var begränsat hur mycket man får läsa på en termin(själv har jag bara läst 25 p (gamla system) som max på en termin).

• Tecken

Jag har läst mer än 45p/termin. Och hur gjorde jag då? Läste ett program + 15Hp som jag anmälde mig till via www.studera.se + 7,5Hp där jag kontaktade institutionen direkt. Jag har aldrig haft några problem. Såhär i efterhand så fattar jag inte hur jag orkade, men det gick bra.

Det finns ingen maxgräns för hur mycket man får plugga, MEN man får bara tacka ja till max 45Hp via studera.nu - något man kan kringgå genom att kontakta institutionen direkt

• sakoline

Du får söka särskild dispans. Finns dem som läser 200 %

• Tecken

sakoline skrev 2008-12-17 18:49:58 följande:

Du får söka särskild dispans. Finns dem som läser 200 %
    Dispans? Varför det?
  • melk
    Svar på #10
    Det stämmer. Jag läser program och har sökt nya kurser via Studera.
  • Södertösen

Jag har läst dubbelt i flera omgångar, det finns ingen egentlig begränsning för hur mycket man får läsa, men man kan som sagt inte tacka ja till hur mycket som helt via Studera. Men det går ju att kringgå genom att direkt kontakta aktuell högskola/universitet. :)

• FreeForAll

Hmmm...men vi måste ju söka alla kurser inom programmet för varje termin via studera.nu också.

Äh, jag får nog lugna ner mig och läsa 45.

• Odella

Jag läser 30 + 15 poäng alltså 45 Tycker det funkar skitbra, faktiskt. En är heltid med föreläsningar och sånt och en är via nätet.

• La Estrella
    PigeonP skrev 2008-12-17 15:13:33 följande:
    Ok, det är CSN jag ska prata med? Inte någon studievägledare?
    Näää.. csn har väl ingenting med hur många poäng som är tillåtna att studera.. Det ska du nog prata med ditt Universitet/högskola om..
    var dig själv, alla andra är redan upptagna
  • melk
    Svar på #16
    PigeonP skrev 2008-12-18 17:49:32 följande:
    Hmmm...men vi måste ju söka alla kurser inom programmet för varje termin via studera.nu också. Äh, jag får nog lugna ner mig och läsa 45.
    Varför? Jag läser program och jag behöver inte anmäla mig till kurser via Studera. Jag gör det via skolan.
  • Xantippah

Körde dubbel heltid (40p gamla systemet)en termin en vanlig + en distans. Fungerar bra under kortare tid om inte bägge är typ uppsatser på c eller D nivå.

Det ska dock föras i protokollet att jag var jävligt trött :)

Svar på tråden Antagen! Men är det för mycket?