• only Gizmo

Hur många kcal ska en 7 månaders få i sig på ett dygn??

• Svar på tråden Hur många kcal ska en 7 månaders få i sig på ett dygn??
  • Livshlädje

Lagom.

Nä, men det låter läskigt att räkna kalorier så tidigt! Varför undrar du?

• only Gizmo

för att min son knappt äter nått.
    och dietister bruka säga hur mycket, men jag kommer bara inte i håg hur mycket hon sa.
    det vore ju hämskt om man räknade åt andra hållet att dom inte ska få i sig för mycket, men så är inte fallet....

• Livshlädje

Ah, vad jobbigt! Vad ger du/ni honom..? Finns det nån medicinsk anledning till att han inte äter?

Jag tänker att inget friskt barn svälter sig självt och att så länge man erbjuder bra mat/ersättning/bröstmjölk så ser barnet till att det får i sig så mycket som det behöver..

• only Gizmo

han är ett allergi barn, för vad vet vi inte riktigt ännu.
    han har en special ersättning som är nedbruten så att barn kan knappt reagera på den.
    vi uptäckte det genom att han började bajsa skul å blod.
    och nu äter han även sinlac gröten å det går bra, men han äter bara ca 3-4 matskedar sen är han mätt. och det bara max 3 gånger om dagen. och i bland någon skvätt ersättning och på natten två mål ersättning.
    ersättningen kokar jag i hop med ris mjöl för å få den tjockare å mer som välling, men vet inte hur mycket den ger i calorier.

• TipTop86

Kring 400-500 kcal skulle jag tro.. En 7 månaders som enbart äter ersättning äter väl ca 12 dl/dag (eller lite mer kanske?) och det är ca 35 kcal/dl å det blir 420 kcal..

Huvva, det låter jobbigt.. Hoppas det löser sig för er!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • TipTop86

Oj jag hade ju tänkt helt fel! 1 dl innehåller ju ca 70 kcal så det blir alltså det dubbla dvs 840 kcal på en dag.. Var trött när jag kollade på paketet =) ..

• Esska

Min 7-månaders får inte i sig 12 dl per dag! Här rör det sig snarare om kanske 8-10 dl och hon är en pigg o välmående tjej. Då låter 500 kcal mer rimligt

• TipTop86
    Esska skrev 2008-12-29 23:09:00 följande:
    Min 7-månaders får inte i sig 12 dl per dag! Här rör det sig snarare om kanske 8-10 dl och hon är en pigg o välmående tjej. Då låter 500 kcal mer rimligt
    Jo men det är ganska olika =) .. Att äta 200 ml 5 gånger per dag är ju inte mycket å då blir det 1 liter som ger 700 kcal.. Fast allt beror ju på barnet och hur aktivt det är med mera.. Försökte bara ge nån sorts medel så TS vet ifall det rör sig om 300 kcal eller 1500 kcal =) ..
  • Esska

Ja, precis. Alla barn är olika och därför ville jag skriva om hur min tjej är.

• only Gizmo

tack då ska jag försöka räkna ihop hur mycket han får i sig på ett dygn.

• Skumboll

En riktlinje brukar väl vara ca 100 kcal/kg.
    Vet precis hur orolig man kan vara och hur viktig varje liten kalori är. Dietisten har inte föreslagit något energitillskott?

• Hanna73

Om han har problem med magen, så är det inte konstigt att han har dålig aptit.

Äter han dåligt hela tiden eller växlar det något?

Har det blivit sämre när du bytt till mjölkfri ersättning och gröt? Har förstått att de mjölkfria varianterna kan smaka sämre.

Snarare än att försöka göra ersättningen tjockare, så kanske du ska energiberika den eller gröten genom att ha i lite extra fett.
    Fett har ju högt kaloriinnehåll.

Ris är ju förstoppande, vilket kan vara negativt om magen redan är irriterad.

Äter han annan mat också? Min son gillade att bli matad med småsmulor när han hade en period med dålig aptit när han var 7,5 månader. Annars var det också kul att äta majskrokar själv.

Så länge han är pigg, så är det ingen panik, men se till att få hjälp om det fortsätter och du är orolig.

• only Gizmo

jag ammade och gick över till special ersättningen på engång så jag har inget å jämföra med.

han är lite periodare nu har han en bra period å äter skapligt sen kommer det en dålig då han knappt äter.
    men jag tror dom tar igen ganska bra när dom äter igen, storlek74 har han nästan hoppat över

jag ger honom för tillfället ersättning,potatis brokoli å morot, ligger ju lite efter i intro av mat eftersom hans tarmar fick läka helt innan vi började.

kan inte berika ersättningen då vägrar han dricka den.

• h8him

"Barn är inte små vuxna.
    De har mindre energireserver och skall dessutom växa.
    De har således ett högre behov av vätska, energi och protein/kg kroppsvikt än vuxna.
    Friska fullgångna barn behöver 100-120 kcal/kg och dygn.
    Från 1 års ålder kan energibehovet uppskattas med Wallace formel:
    Energibehov (kcal/kg/dygn = 95 ? (3 x ålder i år)"

• Omorfia

Är han sju månader och har storlek 80 kan man knappast anklaga honom för att växa dåligt..

Så länge som barn växer och är pigga och glada ska man anta att de får i sig ordentligt. Gröt och annan mat ska berikas med fett (rapsolja t ex) men annars ska man inte behöva göra något speciellt.

Svar på tråden Hur många kcal ska en 7 månaders få i sig på ett dygn??