• Långväntan

kan jag få hjälp av er tjejer som äter pergo?

Hej. imorgon ska jag börja äta min pörsta pergo kur och vet inte så mycke om det här. Jag har egen ägglossning och min sambo har lite under normalt med spermier.

har ni några biverkningar?
    Har jag min ägglossning vid dag 14 som vanligt när jag äter pergo eller kommer den bli försenad?

Imorgon är jag på dag 5 och kommer äta två tabbletter till dag 9.

• Svar på tråden kan jag få hjälp av er tjejer som äter pergo?
  • tantgrön

Oj?! varför ska du äta två tabletter om du rdean har ÄL? låter konstigt tänk på att du kan bli överstiumlerad!

• tantgrön

Vet inte ompergo brukar ändra ÄL-dagen, eftersom jag inte har ÄL,.. biverkningar är lite olika men jag fick finnar och blev lite öm i brösten..

• Långväntan

tantgrön. vad menar du med överstimulerad?

Jag och min sambo har börjat på utredning. jag har varit och tittat mina äggstockar och sambon har lämnat sperma prov. och när vi gjorde de fick jag utskrivet pergo och jag skulle ta det två gånger dagligen från dag 5 till 9 står det på receptet. Men jag skulle ta dom med utredningen och samtidigt ta blodprov innan man börjar ta tabbletterna och efter för att se äggstockarnas produktion. Men nu är det julstängt där på kliniken och jag hade tänkt börja med dom imorgon för att få fler ägg och lättare bli garvid. så jag tar alltså inte blodprov då. eller är det dumt som jag tänker?

• tantgrön

jag tycker det är oansvarigt av läkarna att ge dig två tabletter.. Alla får börja med en, ibland en halv för att man inte ska få för många ägg och bli dålig.. läs på fass om överstimulering, dessutom brukar läkarna se till att det ska bli ett ägg som är fint för att man inte ska få tvillingar eller fler vilket är en risk i sig..

• tantgrön

Första gången bör man kolla med VUL iaf, så tt du inte får alldeles för många ägg.. för din egen skull, eftersomdu redan har ÄL såkanske du får 6-7ägg och det kanske inte blir så bra..

jag önskar dig lyckatill men hör med läkarna om hur du ska göra ifall dom kan fixa ett VUL så du kan börja nu.. och vore jag dig skulle jag fråga om jag inte skulle börja med en tablett..

• Långväntan

okey tack så mycke för infon. jag ska ringa dom på kliniken imorgon och se vad dom säger. jag kan dock inte prata med läkaren som jag har som hon är ledig men dom andra kanske kan ge mig råd.

• nallebusig

jag har kört tre enkelkurer o inte bliv it gravid nu när jag får mens ska jag äta dubbel

• Långväntan

är det stor skillnad på enkel och dubbel. är det att man får troligtvis fler ägg av en dubbel eller?

• 7879

JA, jag fick flera ägg av enkel och jag fick kolla ultraljud och allt varje gång, fick inte pröva med 2 ägg ens en gång! Så det verkar som om policin är olika, men stor risk för flerbörd om man inte kollar upp.

• dna rna

Här är en till som fick dubbeldos Pergo första gången. Min läkare sa att det var standard. Precis som någon tidigare sa, så tar man blodprover innan och efter för att på så vis mäta äggstockarnas "ålder". Om FSH är för högt kan man tyvärr aldrig bli gravid med egna ägg....

Första gången med Pergo bör man alltid göra VUL för att kolla antal ägg. Jag hade 4-5 stycken i alla fall, så det blev förbud att ens försöka denna månad. Nu väntar jag på mens så att vi kan börja försöka nästa, Pergofria månad!

• dna rna

Hittade för övrigt detta om att testa äggstocks reserven. Dubbeldos Pergo är det som gäller då, så detta kan vara förklaring till att så många får dubbeldos redan från början.

The Clomiphene Challenge Test
    Sometimes, your health care provider may choose to perform a clomiphene challenge test. This is an extension of the FSH test, however, it is more sensitive. It is often used in older women who are trying to become pregnant.

After your FSH and estradiol levels are tested, you are given the medication clomiphene. You will take 100 mg of clomiphene everyday, throughout days 5 to 9 of your cycle. Your FSH levels are then re-tested on day 10 of your cycle. An abnormal FSH level may indicate a poor ovarian reserve.

www.sharedjourney.com/define/fsh.html

Svar på tråden kan jag få hjälp av er tjejer som äter pergo?