• AishaYasmine

Hallonbladste......myt??

eller finns det de som det fungerat på?

vill prova, men vet inte riktigt vad som är meningen ska hända?

Ska det sätta igång förlossningen snabbt eller ska man dricka det många gånger eller dagar??

nån som vet??

• Svar på tråden Hallonbladste......myt??
  • Vickan I
    Hallonbladste
    Barnmorskor i alla tider har föreskrivit en kopp hallonbladste under graviditetens sista månad för att sätta i gång förlossningen. Det finns inte någon forskning som bevisar att det kan starta förlossningen men gott om anekdotartad bevisning att det gör verkan.
    Hallonblad innehålller oxytocin, det hormon som frigörs i hypofysen för att framkalla sammandragningar i livmodern.
    Hallonbladste får endast användas efter vecka 35 och om man upplever att man får väldigt mycket sammandragningar så ska man genast upphöra att dricka detta te och isåfall försöka igen efter vecka 38.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=128

Jag läste någon annanstans att man "ska" dricka 3 koppar om dagen i flera veckor innan. Lite envist tycker jag.
  • mammamina

vet inte om det funkar egentligen, men jag drack 3 koppar på en dag när jag gick in i v. 39, på natten började värkarna och kvällen efter var min flicka född! Hade dock även provat färdknäppen så det kanske var den som satte igång det hela, eller så ville hon helt enkelt ut då!

• AnnaCJ

:) Jag drack flera liter hallonbladste om dagen i två veckor innan min 2a föddes. Jag gick över "en hel evighet" och förlossningen var lång. Tror inte alls att det fungerar. MEN en tjej kompis till mig tycker det har fungerat båda gångerna med henne- 3 koppar om dagen i 3 dagar är hennes "igångsättning".
    Lycka till!

• AishaYasmine

tack för era fina svar.
    ska kanske testa. börjar bli väääääälllllllldigt långtråkigt och otympligt nu.

• HejHoppDå

Vet inte om det är en myt men svägerskan drack det i tre dagar och sen var flickan ute:) Kan ju vara slumpen också... det får vi aldrig veta!

• knyttetsmamma

Jag drack det flitigt, men gick över 15 dagar och fick bli igångsatt Älskade det i början, så det var ju gott att hålla på iaf, men senare kunde jag inte ens känna lukten utan att må illa Lycka till!!

• FiaiMalmö

Läste precis att det finns en studie gjord i Sydney som bekräftar att hallonbladsté har effekt. Men man brukar kräva fler studier som ska bekräfta den första.

• HejHoppDå

I morgon går jag in i vecka 36, då startar jag med hallonbladste...! Så får vi se hur det fungerar på mig:)

• Linda Al

Jag började dricka det, med 2:a barnet, i v.38. Födde Bf +12. Med första barnet blev jag igångsatt, drack inte teét, om det är intressant. Det på bf +13, och då trodde de att jag ändå skulle fött någon dag senare av mig själv.

Jag fick definitivt sammandragningar av att dricka teét, men jag vet inte om det skyndade på något, dvs att jag födde tidigare pga det. Helt ärligt tror jag nog inte att det gjorde det.

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • HejHoppDå
    Svar på #9
    Tack tack, jag ska absolut joina er!
  • HejHoppDå
    Svar på #10
    Nej det kanske inte gör att man föder tidigare men det finns ju även andra positiva saker med det...:)
Svar på tråden Hallonbladste......myt??