• Sannaa

Gbp=Gastric bypass

Miss Emelie skrev 2008-12-18 09:59:08 följande:
    jag fick nått utskrivet mot illamående. Nått på p. promezan kanske?
    primperan fick vi väl på SÖS?
    men de gjorde mig helt snurrig och väck i kolan

Jag hade lätt för att bli gravid innan op. blev gravid på minipillier med Stella.
    denna lilla bebis kom till på första försöket. så jag kan inte säga att open gjort varken till eller från.
    dock äter jag HELA tiden. konstant. och det känns jobbigt. magen måste jobba när man är opad mäker jag.
    GBP-opad SÖS 071114. Stella+Anders=mitt allt.
  • Sannaa

Hej på er tjejer.

Här är det bra men guuuuud vad jag äter. Konstant. Smörgåsar, choklad, päronsplitt, mat allt jag kommer över.
    Men så är det tydligen att vara gravid och GBP-opad.

Jag var nere och nosade påå 68 kilo, alltså -49 kilo. DOck kände jag mig inte bekväm utan är numera uppe på 72 kilo och mår toppen. Tror att det är min vikt. Men som vid graviditeter kommer jag gå upp mera. Vilket mig inte stör.

Gott nytt slut och välkommen det nya året med massa spännande händelser.

• Sannaa

Meduziz skrev 2008-12-30 18:16:44 följande:

Haha, känner igen det där.Här är det allt jag kommer över som slinker ner.Speciellt clementiner. Oj va många kilon jag ätit!Isglass och lussebullar är också en favorit här. Konstigt nog.Just nu sitter jag och är sugen på semlor! Det är inte säsong för dem så jag lider lite.. *dramatisk*
    Åh jag längtar oxå efter semlor. Efter nyår börjar de sälja såna tror jag om jag inte minns fel.
    Ikväll är det 2 hårda smörgåsar, ena med makrill i tomatsås och den andra brie/salami och en kopp té. Imorgon är det säkert äckligt. Tyvärr.
    Men imorgon bjuds det på hummer, kräftor och räkor. Vet inte hur magen reagerar på det. Hårdsmält och jag har redan probs med den biten.
    Blev illamående som tusan av Niferex kom jag på efter ett tag med konstant icke gravidillamående så nu blir det Blutsaft. Urk.
    Mandariner mmmmmmmmmmmmm...smaka på vindruvor.....mmmmmmmmmmmm...

Hihih....
  • Sannaa

sussiesnus skrev 2008-12-30 18:50:48 följande:

Hej allihopa!Jag har läst här ett tag, men inte givit mig tillkänna... Men nu vill jag vara med.Jag ska opas 26 jan. Som det är tänkt. Jag ska göra det privat på Sophiahemmet i Sthlm för här i Uppsala får jag vänta 2 år till (redan väntat 1 år). Nån mer som gjort det på Sophia, eller känner nån som gjort det där?Ska börja med flytande efter nyår, typ 2-3 januari. Vilka alternativ finns? Jag trodde det bara var Nutrilett...Mer om mig finns i min info.
    Är det sagt att du BARA får flyta på Nutrilett, Modifast och Allevo...produkter?
    Jag opades på SÖS och fick flyta på jos, släta soppor, smoothies på fettsnåla produkter, välling och allt som var flytande men ej fett.
    Annars kan jag rekomendera Cambridge. Smakade inte urk iaf.
  • Sannaa

Gud jag äter smör på smörgås som förut, creme cheese ibland när jag tröttnar på smör. Såser på grädde, potatisgratäng på vanlig grädde. Ibland undrar jag om jag är opad och så äter jag 2 skedar med fil och dumpar så det står härliga till.

Fast nu med bebis i magen äter jag jämt. Magen står rakt ut och det är inte bebismage än
    4-5 mellis +frukost, lunch och middag. Lite extra chokladbitar, glass, godis och frukt.

• Sannaa

xcuseme skrev 2009-01-12 15:19:11 följande:

hejsan har en fråga som ni kanske redan har pratat om,men jag undrar en sak. Jag är gravid nu i vecka 15 och kommer få barn i juli..hur länge efter måste man vänta innan man gör operationen? dom har skcikat remiss till kirurgen så ska dit i feb..hoppas ni vet hur länge efter förlossningen man måste vänta innan dom utför den..mvhsandra
    Jag är oxå gravid i v15. Men jag har redan opat mig. Kan ju berätta att du ska vara glad som är gravid innan open för det är ingen dans på rosor med illamående, hunger och konstant ätande.
    Din kropp ska väl hinna läka och du ska väl ändå slutat amma innan du kan opas kan jag tänka mig.
  • Sannaa

Meduziz skrev 2009-01-14 06:03:15 följande:

Jag blev mindre lat efter operationen. Gick gärna upp för trappor och långa sträckor. Nu går jag knappt alls men det är snart ändring på det.
    Jag flåsar redan nu. I v16 lixom. Fy vad det är jobbigt.
    Men ju mer jag äter desto bättre står jag stilla i vikt.
    Hur många veckor har du kvar nu? Trycker bebis på magsäcken så du inte får i dig ngt?
  • Sannaa

trollsanna skrev 2009-01-15 18:33:52 följande:

Ikväll kl. 20 sitter jag bänkad framför tvn. Big medicine på tv4+. vill bara påminna er om att det är ikväll. (handlar om GBP)
    det gör väl Big Medicine alltid?
  • Sannaa

Nu vet jag ju att alla kämpar till sin målvikt. Och vi gör ett strålande jobb...men när jag var nere på 68 kilo och stod i hissen på IKEA och såg mig i spegeln kände jag "näe, vissa passar inte att väga såhär lite..."
    Har någon annan känt att du skulle vilja gå upp ett par kilo iaf för att inte se så "sjuklig" ut?
    Jag var helt glåmig, svart under ögonen och såg mager ut...

• Sannaa

Mmm hej tjejer.
    Åt min första Semla efter open igår. Fick i mig en ½ på 40 min.
    Smarrigt som tusan men det räckte.

Hoppas ni andra frå njuta av en med.

• Sannaa

Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-09 17:52:25 följande:

Jahaja.. I går hade jag varit opad i 13 månader.i dag vägde jag in mig på 70 blankt.Vilket resulterar i att jag plockat bort 70 kiloJag har halverat mig själv och att jag "är i mål".BMI 24,8 alltså 'normalviktig' Jubel jubel!!!!
    Skååååål!
    Grattis vad du är duktig!
    Själv har jag lagt på mig 3 kilo, äntligen. För jag vill gå upp nu när jag är gravid så det inte känns konstigt.
  • Sannaa

Gud vilka konstiga tider det är ute i landet.
    Från tid hos husläkaren som skrev remissen till att jag låg på operationsbordet tog det precis 6 mån. Och då var det sommaruppehåll på 3 mån på kirurgen.
    Det gick väldigt snabbt för mig.

• Sannaa

Gulltessan skrev 2009-02-17 11:13:10 följande:

Hallå tjejer!Jag har en fråga till er som är opererade, är det någon av er som efter operationen blivit gravid?Jag opererades den 24 oktober 2007 och den 1 september 2008 fick vi ett pluss på stickan. Är mest nyfiken på hur ni mår, upplever graviditeten och sånt ni vet!Det är nog ingen som känner igen mig, jag skrev i tråden nåra gånger för nåt år sen! Kram från Tessan
    Hallåj.
    Jag är gravid i v 20. Gjorde min op 07114 och plussade i nov. Mår prima idag men hade stora problem med illamående i början av graviditeten. Kan äta som förut och har bara gått upp 3 kilo. Känns super allt.
  • Sannaa

Tänk på att inte ha för högt järnvärde bara. Det är inte så bra för kroppen som många säger.
    Jag som är gravid ska enligt BM ha ett hb på 130 vilket visat sig kan ge proppar i moderkakan. Mitt ligger just nu på 110 vilket anses vara normalt för en gravid kvinna.

• Sannaa
    Svar på #2564
    Jag vet precis vad du tänker.
    Jag har hittills gått upp 8 kilo och är i v 22. Undra hur detta ska sluta men jag är fortfarande en smal tjej som är gravid. Alltså ser inte ut som ett fläskberg med ingen mage som jag gjorde förut.
    Nu tittar folk på mig och ler. Förra graviditeten kollade folk med skräck kändes det som.
    Är inte ett dugg rädd för att gå upp massa kilo. Jag vet att man tappar dessa. Och behöver man hjälp har man dietisten att tillgå.
    Idag är jag vackert gravid.
  • Sannaa
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-04 09:17:00 följande:
    Sannaa: Hur tycker du det funkar att vara gravid efter magsäcksoperation. Iofs inte så längesen du gjorde den.. men ändå.. Hur fungerar det med mat å så? Som innan du blev gravid? Extra kosttillskott du måste ta å så?
    Jag äter oftare, mera mellisar. Annars funkar det precis som förut.
    inga extra tillskott, har bara bytt ut mot såna som ska vara för gravida.
    Har ibland ätardagar då jag äter konstant.
    Det jobbigaste var i början då jag mådde illa. Men nu är allt bra.
  • Sannaa
    MissFörstånd skrev 2009-03-07 18:29:06 följande:
    Vad ni än skriver och vad ni än svarar om de så är positivt eller negatvit så känner jag mig bara mer och mer säker på open. Inte så att jag struntar i de ni skriver, för jag tycker de är jättebra att få läsa både och. En bekant var här igår och berättade att jag minsann kunde glömma att dricka en cider när jag var opad och att två köttbullar och en potatis skulle bli de enda jag orkade.... När ni var på ert första möte, hur blev ni bemötta då? Min bekant sa att de var typ skrämselteknik för att de skulle kolla psyket. Stämmer detta verkligen? Att de är elaka och försöker skrämma folk???
    Din kompis verkar inte veta mycket.
    Jag kan dricka 4:a cider OCH äta en portion köttbullar på 5-6 st, 1-2 potatisar, sås och sallad. Bjuds det sedan på efterrätt tar jag gärna det oxå.

Mitt första besök med kirurgen var bara positivt. Han berättade om hur det gick till, kollade på mig och sa, "jaha då ska vi bara be sköterskan sätta ett datum för dig".
    Vad du har gjort för att gå ner i vikt tidigare står kanske i din remiss. De är till för att hjälpa, inte skjälpa.
    Skrämma folk, dummaste jag har hört.
    Låter som din bekant är lite bitter.
  • Sannaa
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 13:14:08 följande:
    Den har varit lite lägre i perioder, men när jag lämna glukos prover till vårdcentralen så har dom varit bra.. Men.. hemma när jag tagit blodsockret har det varit "något" lågt. Men tar jag då en liten godisbit eller fil och frosties så dröjer det inte många minuter innan jag mår bättre.. så kan nog hålla med om att det är blodsockret.. Finns det andra som inte råkat ut för dumpning? Jag är ju opad i fyra år till hösten
    När jag dumpar känns det som om jag vill krypa ur min kropp och mina kläder. Jag mår så illa, yrsel, vill kräkas och bara andas tungt. Nästan som när min förra förlossning startade
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass