• HelenN

Gbp=Gastric bypass

I mellandagarna ringer min doktor mej. Har jag inte gått ner då(gått på Reductil i 3 månader) skulle jag få operation sa hon. Det är lite delade känslor om detta. Jag ligger på gränsen, ca 35-36 i BMI, så det är inte säkert att kirurgen går med på det ändå. Men med tanke på min hälsohistoria, ett 10-tal bukoperationer i bagaget, kanske kirurgen kan tycka det är nödvändigt då. Så jag vet inte riktigt hur jag ska känna. Vill ju nog ha operationen, har försökt i såå många år nu utan resultat. Men så är jag rädd att bli besviken om dom kommer fram till att jag inte ska få op.

• HelenN
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-21 10:32:57 följande:
    HelenN skrev 2008-12-21 10:30:35 följande: 10 tal operationer i buken redan?
    Ja, bråck * 2, sent missfall, kejsarsnitt * 2, cystor mm
  • HelenN
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-21 12:44:26 följande:
    HelenN skrev 2008-12-21 12:17:50 följande: Oj... Har du talat med läkarna om just detta.. Jag menar om det kan vara ett problem??Ärrbildningarna alltså..
    Nä, det har jag inte. Men den doktorn som ville att jag skulle opa mej vet om det redan. Länkar till en annan tråd jag skrivet förut så förstår du nog lite bättre!
  • HelenN
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-21 13:22:09 följande:
    HelenN skrev 2008-12-21 12:56:57 följande: Okej... Länken?? hihihiMen ddå så.. Då ska det väl inte vara någon fara för att få open.. Men du får nog räkna med öppet snitt i allafall...
    Haha, glömde länken juh!

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38542173.html
  • HelenN
    Trinity78 skrev 2008-12-21 17:32:55 följande:
    Det har jag också. En sak som kan vara bra att känna till efter en GBP (om man har endo) är att man kan dumpa lättare. Kvinnor med endometrios kan vara känsligare för insulinsvängningar, därav större risk för dumping. Det var ingen som förvarnade mig om det, jag tror inte många läkare känner till det överhuvudtaget. Jag ångrar absolut inte min operation och vetskapen om detta samband hade inte fått mig att tänka om ifall jag hade vetat det innan. Det hade dock varit bra att känna till eftersom jag kände mig så usel som dumpade hela tiden, flera gånger om dagen varje dag. Jag trodde ju att det berodde på mig - att jag åt fel, för mycket eller för fort.
    Ok, tack för den infon. Trist att ingen upplyste dej om det! Men hur upplever du det annars, cystorna kommer som förut? Alltså inte oftare eller så?
  • HelenN
    Trinity78 skrev 2008-12-21 18:05:58 följande:
    Jag har bara gjort en titthålsop så jag vet inte riktigt. Endon har helt klart blivit bättre under det här året som jag har varit opad men det beror nog mest på att jag har ätit p-piller.
    Ok, vad skönt att det blivit bättre för dej! Och tack för länken! Ska kika in där!

Maddisen80: Vilken sjukhus var du och träffade kirurg någonstans?
  • HelenN
    hot fuss skrev 2008-12-22 09:08:10 följande:
    okej. gäller det även medicinerat högt blodtryck osv tror du?hörde fr min läkare att de prioriterar folk med diabetes först iofs. o 40 i bmi? jag har "bara" 38 ju. så då är det kört?har gått på reductil sen i våras o bara tappat 2 kilo. varit överviktig så här sengraviditeten med min dotter år -00 nu.
    Vad skönt att höra andra som inte heller lyckats med Reductil! Själv har jag gått på det sen i höstas och tappat max 2 kg! Andra man hört om har ju tappat hur mycket som helst! Så himla frustrerande! Skrikandes
  • HelenN

Min doktor räknade ut att jag hade BMI på 36, och enligt henne skulle det vara tillräckligt. Men det är nog, som sagt, med tanke på min hälsohistoria som hon anser en operation vara nödvändig.

Synd att det ska vara så olika beroende på var man söker.

• HelenN
    Maddisen80 skrev 2008-12-22 12:59:19 följande:
    Svar på #152Helene Det var i Landskrona och även lund jag har pratat med kirurger och de tycker inte att jag är berättigad till en op
    Ok. Vad tråkigt! Hur gör du nu då? Går du på Reductil än? Går det bra?
  • HelenN

God Jul till er alla! Själv ska jag sitta på jobbet hela helgen...

• HelenN

Nu e jag nervös... Min doktor kommer ringa imorgon. Då ska vi se om hon säger ja eller nej till att skicka remiss till kirurgen...

Jag vet att det inte innebär operation direkt men det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Sen får vi se vad kirurgen säger... Om jag nu kommer så långt!

Jag har fått en idé! Hade man inte kunnat starta en tråd som lixom hör ihop med denna där de som vill (så klart) kan uppdatera med bilder och så. Det är ju så kul och inspirerande att se hur bra det går för er! Ja, som sagt det är bara en idé. Själv är jag ju inte opad så mina bilder vill man inte se... Men om nån tycker det verkar va kul så
    Go for it!

• HelenN
    justmystica skrev 2008-12-29 18:46:51 följande:
    HelenN, ja om det är verkligen en operation du vill ha så håller jag tummarna för dig!
    Jo jag har efter lång tids funderande kommit fram till att det är det jag vill ha! Tack!
  • HelenN
    Peand skrev 2008-12-29 21:31:42 följande:
    Håller tummarna för dig i morgon Idén om en bildtråd tycker jag låter riktigt bra också. Då kan man hinta i denna tråd när man har lagt in nya
    Ja det var precis vad jag tänkte!

Blev inget besked idag, ska träffa doktorn på fredag istället! Några dagar till att hoppas på. Har passat på att läsa om GBP så jag är förberedd och slipper fundera en massa när/om jag nu får OK till op. Bara genom att läsa igenom denna tråd får man ju mycket information! Och verkliga upplevelser!
  • HelenN

Hmm, undrar varför det blev så dimmigt i mitt förra inlägg....

• HelenN

Gott nytt år till er alla! Kom hem idag efter att vi firat nyår på annan ort och sovit över, och upptäckte att någon försökt bryta sej in i vårt hus!!! Förvånad Känns inte alls kul. Men man får ju försöka hålla god min, vill ju inte skrämma barnen. Men man lär ju ligga och sova med ena ögat öppet inatt! Imorgon ska vi ordna larm, byta dörr mm. Lite pinsamt att man jobbar på Securitas och ännu inte har larm..... Men, bättre sent än aldrig!

08.15 imorgon ska jag iväg till min doktor. Hon kommer då bestämma om jag ska skickas vidare till kirurgen för ev GBP. Jag har läst på och funderat mycket fram och tillbaka. Jag Vill verkligen få detta gjort. Så nu hoppas jag på att det blir Ja till OP!

• HelenN

Jaha, då får jag väl packa ihop och dra från denna tråden... Min doktor vill inte operera
    mej i nuläget. Utan fick 6 månader till med Reductil... Trots att jag bara gått ner 5 kilo sen i våras. Men men, sånt e livet!

Ska bara repa mej från en inflammatorisk tarm... Sen får jag ta nya tag. Men jag lär ju säkert smyga in och läsa här lite då och då!

Lycka till, till er alla, opade som väntande!

• HelenN
    sussiesnus skrev 2009-01-02 14:57:39 följande:
    HelenN: Kan inte din bakgrundshistoria, men trist att läkaren inte ville godkänna op som du vill ha... :(
    Nä det är en låång historia. Men hon (doktorn) skrev ut Reductil i höstas till mej, med orden: detta är sista chansen, går du inte ner nu blir det operation som sista utväg.
    Jag som blivit opad i magen ett tiotal gånger (exempelvis sent missfall, utomkveds, kjesarsnitt mm) blev ju avskräckt. Ville Inte bli opad igen. Men började efter hand vänja mej vid tanken efter att ha sugit åt mej så mycket information jag bara kunde få.
    Men så idag så ville hon istället att jag skulle testa ett halvår till med Reductil.

Men jag känner mej inte alltför nedslagen ändå, tycker jag. Jag får helt enkelt göra en riktig kraftansträngning och ge mej f-n på att lyckas denna gång...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass