Inlägg från: hot fuss |Visa alla inlägg
  • hot fuss

Gbp=Gastric bypass

är de ngn som gjort sin gbp i linköping eller norrköping?
    som vet ngt om väntetider o sånt.
    eller vad som krävs för bmi för att få igenom open.

• hot fuss
    franzjager skrev 2008-12-21 21:16:44 följande:
    linköping gör inga men däremot norrköping. Det är lång väntetid dit.(ca 1 år) Har själv precis fått veta att jag kommer bli opererad i stockholm eftersom de inte kan hålla vårdgarantin. Vet inte vilken bmi  som är gränsen.
    okej. attans då. finns det inget närmre än sthlm sen alltså? jkpg? nyköping?
  • hot fuss
    tofflisar skrev 2008-12-22 00:20:47 följande:
    Hot fuss: som nämnts ovan är det bara Vrinnevisjukhuset i Norrköping som utför GBP. Väntetiden är drygt 2 år. Det är öppen kirurgi som gäller. Östergötland remiterar vidare patienter till Stockholm, ffa Ersta eller Danderyds sjukhus. BMI-gränsen i Östergötland är 40, eller 35 om du har tex diabetes.
    okej. gäller det även medicinerat högt blodtryck osv tror du?
    hörde fr min läkare att de prioriterar folk med diabetes först iofs.
    o 40 i bmi? jag har "bara" 38 ju. så då är det kört?
    har gått på reductil sen i våras o bara tappat 2 kilo. varit överviktig så här sen
    graviditeten med min dotter år -00 nu.
  • hot fuss
    HelenN skrev 2008-12-22 09:12:45 följande:
    Vad skönt att höra andra som inte heller lyckats med Reductil! Själv har jag gått på det sen i höstas och tappat max 2 kg! Andra man hört om har ju tappat hur mycket som helst! Så himla frustrerande!
    mmm samma här. trodde verkligen på det här nu. har testat allt innan. o dietister hit o dit. men jag har som sagt tappat 2 kilo på ett halvår typ. och nu sist hade jag gått upp i vikt igen trots att jag äter full styrka nu, 15 mg.
  • hot fuss

men om bmi-gränsen här är 40. innebär det att de inte alls kommer remittera mig vidare? eller kan man skickas till ett annat landsting med annan gräns? eller hur går bedömningen till? jag har väldiga problem med rygg nacke o höfter. samt medicinerat blodtryck. borde inte det räcka för en op? samt ett bmi på 38,2.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass