Inlägg från: Susiepie |Visa alla inlägg
  • Susiepie

Gbp=Gastric bypass

Hej på er!

Hoppas det går bra för alla opade och ni som ska brukar läsa här ibland är själv opad sen 6 år tillbaka :) Har lite kilon att få borrt nu efter grav men jag är inte lika stressad över det som jag var förr jag kommer gå ner det vet jag :)

Lycak till alla!

Livet är fullt av kärlek!
  • Susiepie

Ni som är och ska opas vad strävar ni efter för BMI ?

• Susiepie

Ja jag håller med Jennnie där ät vanlig mat och mellanmål kroppen behöver säkert återhämta sig efter en sån stor viktnedgång, jag hade platåer på flera månader sen helt plötsligt försvann 10 kg igen så höll det på kilona när man inte har jätte många kvar rinner ju inte av på samma vis man måste äta rätt och röra på sig och ta det med ro o itne ha för brottom tyvärr, som vi alla som är opade har oftast även jag! :)

• Susiepie
    Jennnie skrev 2009-01-02 10:42:43 följande:
    Susiepie skrev 2009-01-02 10:37:18 följande: Jag strävade efter att komma under bmi 25, nu är jag dock nöjd och har bmi 25,2 ungefär. Och det är helt okej, tror att allt är lite relativt på hur mycket man vägde från början. Har upptäckt att de som vägde mindre än mig när de opererades ofta blir smalare än mig, och de som vägde mer än mig oftast inte går ner till samma vikt som mig... Dock är det ju väldigt individuellt.Jag resonerar iallafall så här, jag vill inte börja banta för att komma ner till den vikten jag vill utan då väger jag hellre några kilon för mycket. FÖr att börja banta och hamna i det träsket igen.... Ja där vill jag aldrig hamna igen...
    Nej jag hade BMI på 42 när jag opades ca 130 kg, jag kom ner till BMI 22 men då var jag manisk, hittade sedan min trivsel där jag är när jag inte är gravid :) Det är på bmi 23.5 ungefär nu har jag lite högre pga av två täta barn men går sakta ner igen!

JAg tycker det verkar bero lite på åldern på den opade men... känner många äldre som inte går ner lika mkt med men alla är nog individuellt med :) Kroppen hittar nog vikten som passar just mig... :)
  • Susiepie
    Felicia6 skrev 2009-01-02 10:46:25 följande:
    Susiepie, innan jag opades så hade jag mål bmi23. Och sen så hade jag det som mål en tid efter open oxå. För några veckor sedan så ökade jag till bmi25. Jag kommer säkert att nöja mig högre oxå så vi får se vart jag landar. Skinnet som är över väger ju en del oxå
    Ja jag slutade kolla vikt och BMI faktikst till slut jag ville bara ha en kropp jag kände mig tillfreds med, jag är så glad att skinner rog ihop sig självt..
    BMI 25 är ju en realistiskt mål då är man normalviktig och det tycker jag är ett sunt mål, som du säger försvinner säkert några kilon när man opar skinner det gör det ju för dom flesta! :) MItt första mål var att kunna köpa kläder överns jag sedan var det att kunna ha ett par jeans osv såna småmål hade jag helatiden :)
  • Susiepie
    Anna Paulita skrev 2009-01-02 10:49:25 följande:
    Typ så jag är normalviktig, 24,9 som mest helst... i mitt fall typ 74 kg. Idag väger jag 85 så jag har 11 kg kvar. Men jag skulle bli väldigt glad över att väga 70 kg.
    Ja den där 7an är en magisk siffra det har den varit för mig med hihi :)
    Lycka till det kommer gå jätte bra! :)
  • Susiepie

Ja det är ju det med att komma iväg att träna....
    JAg började med att gå mkt istället faktikst sedan började jag på friskis och svettis gruppjumpa där var det inte så mkt smala och smärta personer...

Sedan som ni skriver väger muskler mer än fett så man får titta sig i spegeln man får mäta sig och man får prova kläder hemma för att se att man går ner i vikt :)

• Susiepie
    justmystica skrev 2009-01-02 11:55:53 följande:
    Wohoo! Nu väger jag tvåsiffrigt! Vågen sa 98,7 idag och det är 10 dagar kvar till op. Undra om inte jag lyckas tappa 8,7 till operationsdagen. Det hade vart underbart.Jag har en liten fråga det är en kanske dum en men jag vet inte sånt för jag har aldrig blivit opererad men har man på sig sjukhuskläder hela första dagen? Och har man katetern i hela första dagen med? Och så när får man duscha? Hibiscrub är inte nådigt ju.
    Ohhh grattis :):) Nu är det nära för dig då :)

Jag hade sjukhuskläder ända tills jag orkade byta det gjorde jag som jag ville dagen efter OP så frågade dom om jag ville ducha jag gjorde öppen OP det man var mer slut då tror jag nu görs väl mest Titthål, så så fort du kännera tt du är pigg får du göra vad du vill e ller vad man säger :):)

Katetern tog dom bort dagen efter OP för mig!
  • Susiepie
    sussiesnus skrev 2009-01-02 14:56:29 följande:
    Susiepie: Vad fin du är, har kollat lite på dina bilder. Och vikten håller sig ff efter 6 år? Låter bra tycker jag...Usch det där med kateter oroar mig mycket. Vill INTE ha kateter... Man kan inte undkomma det va??? En stor skräck!
    Tack Skrattande, jodå jag håller vikten på nåsånär att jag fått två täta barn och gått upp 30 kg med varje min yngsta är 6 månader och jag har ca 5-7 kg kvar att gå ner så jag är tillbaka :)
  • Susiepie
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-02 17:44:28 följande:
    Detta med katetern var inget problem mer än att det kändes som den skulle ramla ur men det gick bra.. Jag hade min i 4 dagar.... Jag ahr åxå funderat på det där. Jag vägde tidigare i mitt liv omkrong 70-73 kilo och mådde då jävligt bra.. Nu ett år från operation så väger jag 75 kilo och känner mig fortfarande stor.. Inte lika stor som förut men långt i från så liten som jag en gång var..Sakta sakta börjar det koppla åt mig attt jag inte är så tjock längre.. Som i dag tex när jag fick låna en kompis arbetsbyxor.. Tänkte för mig själv att detta kommer aldrig att gå.. hon som är såå liten.. Men ta men sjutton så funkade det.. De var lite trånga i midjan men inte alls så farligt.. Men jag kan inte smälta det att jag tagit bort 65 jälva kilo!!!! :-O
    Visst är det skööönt jag känner mig också tjock ofta efter 6 år år så det går nog aldrig bort men jag vet nånstans att jag är alldeles lagom och braaa! :)
  • Susiepie
    medow skrev 2009-01-03 22:25:05 följande:
    WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE nu har jag nått mål 3 och är med i 90 kg klubben .... Tror det var ca 12 år sedan jag vägde så lite host host.
    GRATTIS :):):)
    OHH vad jag kan längta tillbaka dtil lden känslan :):)

Ang magont så har jag fått kramper några gånger legat inne två gånger sedan så har jag ett par gånger fått kramper hemma och då har det berott på inre stress många gånger tror jag. ...
  • Susiepie

Ni som flytit några veckor vilka soppor är mest prisvärda och goda då?
    Funderar på att köra en drajv för de sista gravkilona och för att sedan komma igång med braiga maaten igen :)

• Susiepie
    MelvinMeja skrev 2009-01-05 11:52:56 följande:
    Susiepie skrev 2009-01-05 11:40:37 följande: Jag blandade cambridge och modifast. De tycker jag var godast, men det är en smaksak. Cambridge är ju tyvärr väldigt dyra. En fråga till er som har fått barn efter open. Har ni gått upp mycket under graviditeten? Har ni haft svårt att gå ner efter? Nu dröjer det ju ett bra tag tills vi ska börja prova igen men det kan kännas skönt att ha lite info innan. Om det är så att jag ska tänka om. Jag vill ju inte förstöra allt jag har kämpat för.
    Jag giclk upp 30 kg med både ynsta är 7 mån o jag har ca 8 kg kvaar m första gick jag ner allt på 7 mån
  • Susiepie

USch i dag har jag druckit för mkt kaffe mår så dåååligt, such!
    SÅnt märker man av även efter 6 år :) men inte för att man lär sig för det :)

• Susiepie
    Anna Paulita skrev 2009-01-05 20:05:24 följande:
    Ojojoj...satt just och kollade min bank och inser att denna operationen kommer fördärva min ekonomi totalt...jag har nämligen denna månad shoppat; Kostymbyxor 600 Jeans 200 (rea) Kjol 400 (rea) Kortärmad polo 300 (rea) Cardigan 300 (rea) Klänning 100 (rea) Topp 300 Linne 100 Bh o trosor 500 --------------2700 Så här kan det inte fortsätta varje månad, även om det är kul . ;)
    JA vet attt många gått i konkurs av viktop haha :)
    JAg handlade mkt på tradera och så kolla såna kläder :)
  • Susiepie

Ja Banding förstår jag mig inte på vet itne många som har lyckats i längden med det tyvärr...

• Susiepie

För att som dom fick göra där fylla på för att det ska funka och för de flesta så rinner det ut i sanden... och dom kan ju äta alt som förrut, vi som är omstyrda i magen mår ju dåligt på ett annat vis när vi äter fel. JAg tror det är svårare att ändra vanorna med GB vi har inget val ändrar vi inte mår vi inte bra alls...

• Susiepie

Oki så olika det ärdå! :)
    JAg trodde deflesta dumpade jag klarar inte för mkt mjölkprodukter ibland kan jag äta mkt och ibland går inget ner man har lärt sig vad som är bra att äta

Det som skrämmer mig mest är att pojken ändnrade ju inte ina vaner alls åt ju samma skit fortfarande vad är då vitsen kan jag tycka ?
    Är inte vitsen med op att man ska få hjälp att ändra sina vanor och sitt liv?
    Visst jag äter onyttig mat ibland och annat men inte huvudsaken och absolut inte ofta verkar som om han åt samma fett fortfarande eller var det bara jag som kände så?

• Susiepie

JA tyckte det bara var konstigt att programmet inte visade mer att man måste änddra livet inte bara äta mindre :)

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass