Inlägg från: HardrockGoddess |Visa alla inlägg
  • HardrockGoddess

Gbp=Gastric bypass

Jag har räknat ut att jag har ett BMI på 37,5 och jag har diabetes typ II. Jag har inte alltid varit tjock, nu är jag 33 år men i tonåren var jag mycket smal och hade ett midjemått på under 50 cm. Nu har jag väl ett midjemått som är långt över 100 cm.
    Större delen av min övervikt orsakades av att jag fick börja äta en medicin som gjorde att jag gick upp 60 kilo (från 59 till 119 kg). Jag har gått ner efter det, men går alltid upp igen.

Grejen är också den att jag har förlorat ett barn förra sommaren i plötslig spädbarnsdöd och läkarna säger att jag måste gå ner i vikt för att skaffa ett till barn.

Nu har jag höga doser insulin (tar 50 enheter till natten och 18 på morgonen) vilket gör det EXTREMT svårt att banta på vanligt sätt. Diabetesen är om jag glömde nämna det en följd av min övervikt. Jag har försökt och kämpat att gå ner i vikt med vettig kost, långa promenader mm, men vågen visar bara mer och mer.

Nu har jag kommit på tanken om gastric by pass-operation och vill komma i kontakt med människor här på FL som kanske genomgått operationen, väntar på att bli opererad eller funderar på det.

I morgon tänkte jag ringa och boka tid hos min läkare på Vårdcentralen. Är det någon här som tror jag stämmer in på kriterierna för en operation?
  • HardrockGoddess
    Jennnie skrev 2009-01-06 16:37:12 följande:
    Hardrockgoddess: Du verkar vara den perfekta patienten för gbp, du har så mycket på att vinna att göra den. Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Lycka till hos läkaren imorgon och ge dig inte förrän h*n skriver en remiss, det är inte läkaren som avgör om du ska få göra operationen utan kirurgen kom ihåg det! Det är bra att visa att du är lite påläst och att du vet vad det innebär om det börjar bli "tjafs". Själv kom jag till husläkaren väldigt förberedd och var beredd på att få fajtas, men läkaren sade bara till mig att :"Vad bra, tror att du skulle må mycket bättre av att få göra en operation och gå ner i vikt, du vet, de andra metoderna fungerar inte i längden utan man går nästan alltid upp igen..." Förstå att man var lättad, dock är det inte alla som har samma tur.Här finns det fler som ska göra operation eller som har gjort en, så här är det ett perfekt ställe. Sedan finns två forum till:www.viktop.se (Väldigt stort forum som har funnits i några år)www.viktdropp.se (Ett forum som har funnits i något år och som växer hela tiden).

Det låter hoppfullt det du säger, om att jag verkar vara den perfekta patienten :). Jag skall ringa och boka tiden imorgon hos läkaren. Jag får säga till sköterskan att det handlar om min diabetes (vilket det gör indirekt, haha), så kanske jag får en besökstid snart.

Om han nu inte skulle gå med på det, så läste jag att man kan skicka en egenremiss. Hur gör man detta, hur formulerar man sig?

Sen undrar jag som den tålamodsfattige person jag är, om det finns sätt att skynda på det hela? Jag har hört att det kan ta 6 månader för att ens få tid till kirurgen och sen därefter ännu längre tid till operation.

Förstår naturligtvis att alla vill ha en operation så snabbt som möjligt, men kan det finnas skäl till att skynda på förloppet, eller är det bara att stå och stampa på sin plats i kön?

• HardrockGoddess
    Jennnie skrev 2009-01-06 17:12:51 följande:
    HardrockGoddess skrev 2009-01-06 16:46:30 följande: Jag frågade om vilket landsting men eftersom jag inte har fått något svar så ska jag försöka svara ändå. Kirurgen kan bedömma om det finns något skäl att du ska få förtur, men det är inte alls säkert, många som är överviktiga lider av diabetes och följdsjukdommar och därför kan det vara svårt att få förtur, men man kan alltid fråga om det.Sedan är det lite olika i olika landsting, en del sjukhus går fortare osv. SJukhuset i tex stockholmslandsting som jag helt avråder ifrån är Huddinge sjukhus, där går det jättelångsamt... VIll man komma fram snabbt är det SÖS eller danderyd som gäller. Man kan också åberopa vårdgarantin, i vissa landsting har de dock infört en massa informationsmöten osv som man måste gå på som en slags "tankeperiod" så där har de lyckats komma ifrån det utan säger att man måste gå på dessa och vänta den här tiden för att sedan vara säker... Hur de gör i ditt landsting får du ta redan på.Lycka till!
    Tack!

Jag bor i Stenungsund så det blir väl i så fall tal om någonstans i Västra Götalands-regionen någonstans, kanske Göteborg.
    Jag skall testa och ringa runt lite imorgon i länet och se vad som gäller.
  • HardrockGoddess
    justmystica skrev 2009-01-06 17:59:02 följande:
    Välkommen hit Gabriella. Jag tror att det blir göteborg för din del. Nu när det opereras på carlanderska så är inte väntetiden lika hög som den var innan. 1 år har jag fått vänta och jag fick förtur för att jag har högt blodtryck och det påverkar hjärtat och njurarna. Men tyvärr är det många som vill ha operationen och man får vara tålamodig och vänta.
    Hej Susanna! Vi stöter på varann lite varstans, haha :) Är inte Carlanderska privat?
  • HardrockGoddess
    justmystica skrev 2009-01-06 19:25:26 följande:
    Japp! Jag har rotat runt på denna tråden en stund nu och fått massa bra svar här.Det stämmer, det är privat. Sahlgrenska hyr in gbp-patienter dit.
    justmystica:
    Men kostar det inte pengar då? Eller betalar landstinget?

Jag har funderat lite här ikväll: man kan ju göra en viktoperation privat mot att man betalar för den såklart (100 000- 120 000?). Slipper man väntetider då? Kan man ta banklån för sådant, typ Medical Finance?

Jag vill verkligen inte vara tjock längre! Haha :)
  • HardrockGoddess
    The75 skrev 2009-01-06 20:51:01 följande:
    Hej HARDROCKGODDESS om du gör op privat så slipper du vänte tiden jag har gjort min privat på Sophihemmet och jag är jätte nöjd,jag hade tänkt på det ett tag och ville inte behöva vänta så jag betala den själv och det är väl spenderade pengar kan jag lova.Precis som du ville jag inte vara tjock längre inte en sommar till tänkte jag för mej själv... Du kan ta ett banklån på Medical finance eller kolla med din vanliga bank det gjorde jag.
    Hej Tea75!

Vad kostade det för din del att göra operationen?
  • HardrockGoddess
    sussiesnus skrev 2009-01-06 23:10:33 följande:
    HardrockGoddess: Jag gör det privat. Fick en tid 5 veckor efter jag ringde. Betalar 115000kr och jag fick lån på min vanliga bank (Nordea). Trodde det skulle bli problem, men eftersom både sambon och jag har jobb så spelade det ingen roll. Och jag sa till banken att det var till operation, men det var inga problem.Visst mkt pengar... men jag tror helt klart det är värt det. Ska jag vänta 2 år til min landsting har tid, vad kan ha hänt tills dess. Inte bara att jag säkerligen ökat i vikt, jag kanske fått följdsjukdomar, ont i leder osv. Nej hälsan får gå först även fast vi får leva lite sparsamt några år när vi återbetalar....
    Okej.. Jag blir alltmer sugen på att göra det privat. Jag tror inte jag har nerver att vänta 1,5 år och bli ännu tjockare dessutom.
    Jag skall diskutera igenom med sambon vad han tycker.
  • HardrockGoddess

Är ju nybörjare på allt med GBP, sedan jag precis fattat beslutet att jag vill göra operationen.
    Läste här i tråden och det framkom att om man dricker kolsyrade drycker kan man få obehag? Hur känns det och varför får man det?
    Är flitig sodastream-användare och ääälskar kolsyrat vatten

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass