• Zizter

Gbp=Gastric bypass

Nämen hallå personalen! är de här ni babblar.. haha.. tänkte precis att de va värst va ni va långt ner i mina favoriter listan.. 

GOD JUL vill jag ju önska er såhär på juldagen!

den 22 december va det ju 2 månader sen min operation! och jag har gått ner exakt 20 kg sen operationsdagen!! alltså då räknar jag inte me dom kilon som jag gick ner innan op!! helt otroligt! känns ju bara såååååå bra! och MÅR så bra!! går omkring i ett lyckorus ungefär! DET FUNKA JU PÅ MIG! jag va så orolig innan operation att jag inte skulle gå ner nåt eftersom jag haft så svårt innan.. men tji fick jag! nu flyger ju bara fläsket av! hihi.. underbart!! de va nog den bästa julklappen iår!

• Zizter

sådärja.. då har jag läst ikapp lite i tråden! de va några rader.. men jag har jobbat så mycket så jag har inte haft så mycket tid med internet sista tiden här.. så kan de va..

men som sagt e de 2 månader sen op och jag har inte haft några problem alls.. eller jo TÄNDERNA som jag såg några prata om tidigare.. i början va jag så torr i munnen så de blev ju beläggningar på tänderna direkt.. de va nästan HEMSKT! usch.. fick borsta tänderna efter varje gång jag ätit nåt... och har fått massa tandsten så jag måste gå å rensa snart.. känns så äckligt.. men nu är jag inte lika torr i munnen längre iallfall så de känns bättre.. de va ju nästan hemskt i början! men men.. nu funkar saliven som vanligt igen!

och julmaten gick bra! åt skinnfria prinskorvar! fasen va gott de va! har typ inte ätit nå korv alls sen op.. eller jag smakade falukorv en gång men fyyy så äckligt de va! innan op kunde jag äta de ibland men nu.. nä.. inge mer korv här inte.. och istället för skinka så brukar vi ha kalkon på julbordet och de e ju magert å bra... åsså åt jag lite köttbullar.. som man är lite less på men allt gick då finfint! smakade faktiskt min första kolsyrade dryck åxå.. lite julmust! va några cl bara men ville bara få smaken i mun!

godis äter jag inte alls.. vill inte ens prova.. så jag håller mig så långt borta från sånt som möjligt.. så inge testande här.. varken choklad eller nåt.. njet njet

• Zizter

hjälp hjälp nu behöver jag er hjälp! nu e jag bjuden på FEST! ja.. alkoholfest såklart.. och nu e det ju lite mer än 2 månader sen min operation.. vågar jag dricka????

alltså innan op så drack jag alltid många många starka starköl.. alltså då snackar vi 7,2% ig öl.. å många.. ja.. man tålde endel på den tiden men nu står jag här och vet varken ut eller in VAD man vågar testa eller dricka! iiiiiih...

så.. tips mottages gärna!

• Zizter
    Trinity78 skrev 2009-01-07 00:12:22 följande:
    Jag hade tagit det väldigt lugnt. Kan du inte gå på festen nykter? Om du absolut MÅSTE dricka så drick något utan så hög alkoholhalt och mycket vatten mellan. Man blir mycket fullare mycket snabbare som opererad. Det viktigaste är dock att komma ihåg att alkohol innehåller väldigt mycket kalorier så risken är att du får i dig för många kalorier.Ärligt talat, att gå på "spritfest" 2 månader efter en så stor operation låter inte bra. Ett litet glas vin hade jag kunnat tycka vara okej men inte supande.
    nejmen alltså jag ska inte SUPA i den bemärkelsen..  min tanke var att jag skulle köpa lite vin och sippra på lixom.. har inget behov av att supa mig full sådär.. tänkte bara vad ni har för "första" erfarenheter lixom.. allt är ju så nytt..

OCH dessutom så har jag en DEJT den kvällen åxå.. Kyss så nåt vill man ju ha innanför västen känns det som.. hahahahhaha
  • Zizter
    medow skrev 2009-01-07 00:01:36 följande:
    Zizter skrev 2009-01-06 23:50:57 följande: Jag blev opad den 30/10 08 och drack för någon dag sedan 2 små öl samt liiiite sider och gissa det gick jätte bra .Ta det lugt och lyssna på din kropp så blir det säkert jätte roligt.
    ok.. ja kolsyrat tror jag att jag hoppar över totalt.. har bara smakat några cl julmust i kolsyrat väg så jag vågar nog inte ge mig på sånt.. men skönt å höra att de gått bra! jag gjorde ju min op 22/10-08 så.. och jag har faktiskt inte dumpat en enda gång! så lite vin borde man väl tåla?
  • Zizter
    Anna Paulita skrev 2009-01-07 08:09:15 följande:
    Jag hade nog tagit det väldigt lungt, speciellt om du inte alls druckigt innan, du vet ju inte hur din kropp kommer reagera på alkohol. Jag personligen känner av vin efter epp par munnar, jag är dvs mycket lättpåverkad och skulle inte känna mig bekväm att bli det på en fest första gången jag dricker efter en operation. Vad du än väljer tycker jag du ska köra varannan vatten. ;)
    jomen jag tänker testa lite vin här hemma kvällen innan och se hur det funkar..

men var du lättpåverkad innan op åxå eller har det blivit efter??

alltså nå förstår jag att man inte kan eller ska supa skallen av sig så snart efter op.. vill bara känna mig som en människa nu när jag fått LIVSLUSTEN tillbaka! så.. några klunkar vin kan väl inte skada lixom.. aja.. pekpinnar finns ju överallt tyvärr.. å oftast på FL.. Fundersam
  • Zizter
    Anna Paulita skrev 2009-01-07 19:13:04 följande:
    Det var inte på något sätt menat som en pekpinne, du frågade och jag svarade vad jag tyckte. Vill du sedan tolka det som en pekpinne är det upp till dig. Jag känner att jag blir irriterad över att du tycker jag kommer med pekpinnar, tycker du är orättvis.Jag sa heller inte att några klunkar vi skulle skada bara att det är bra att ha koll på hur man reagerar innan, för sin egen skull. Men du skulle ju testa hemma så det är ju bra.
    hey girl... bli inte irriterad här nu.. hihi.. alltså pekpinnar va det inte dig jag mena.. de va ett annat inlägg som jag tyckte lät lite väl pekpinnigt.. inte ditt men jag skrev ihop det.. trött efter jobbet..
  • Zizter
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-07 19:01:41 följande:
    Zizter skrev 2009-01-07 18:57:07 följande: Testa hemma före och ta det lugnt men vin är kul!!! Men ta det lugnt som sagt var.. Jag råkade bli lite väl full i höstas här på just vin.. Det slår till snabbt för mig... Snabbare än cider (som jag vispar ur kolsyran ur).Men vin har blivit så gott efter open. Tyckte inte om det före...
    har inte heller tyckt om vin innan faktiskt.. men kanske nu?
    men det va ju ett bra tips.. å vispa ur kolsyran i cider! de hade jag inte tänkt på.. fast cider e ju så sliskigt så.. jag får hitta nå vin med låg alkohalt helt enkelt... tänkte testa lite på fredagskväll här när ungen min somnat...
  • Zizter
    Trinity78 skrev 2009-01-07 19:18:33 följande:
    Eftersom det faktiskt är STOR skillnad för många att dricka alkohol (och söta drycker i allmänhet) efter en viktoperation så tycker jag att våra kommentarer var mer än befogade. Jag instämmer i Anna Sols inlägg att det är orättvist att säga att vi kommer med pekpinnar!
    jo jag vet ju de.. å därför ville jag höra va andra börjat me å dricka å om det va nån skillnad...  men på dig lät det ju ungefär som att jag skulle ut direkt och hälla i mig hela systembolaget.. lite onödigt lixom för dom flesta har väl ändå en hjärna att tänka me lixom...
  • Zizter
    Jennnie skrev 2009-01-07 19:47:25 följande:
    Kan bli lite trött på folk som kommer med att de får pekpinnar osv, varför äns fråga här om man inte vill höra? Då behöver man ju inte äns fråga utan det är bara att göra... Jag menar här samlas vi som har gjort eller ska göra en viktoperation, vi är inga läkare på något sätt utan kan bara svara efter det vi har fått veta och egna erfarenheter. Det är klart att vi skulle kunna svara sup skallen av dig, det spelar ingen roll, eller ät upp en stor daimtårta osv. Men sanningen är ju att vi alla har varit/är överviktiga, och det finns en anledning, väljer man att göra en viktoperation så finns det en anledning till att man behöver göra det, och då kan man inte räkna med att leva precis som förut. Och att vi då säger att man ska vara rädd om sig, betyder det att vi kommer med pekpinnar./Jennie som säkert isådanafall kommer med mest pekpinnar här.
    jaha.. och då tror du att jag skulle supa skallen av mig bara för att ni sa det här eller??? eeh.. ja.. just ja.. halleluja..

och kalorier vet jag mycket väl att det finns i alkohol åxå.. men jag oroar mig inte för dessa kalorier faktiskt.. man måste ju få njuta av livet åxå! och kunna leva normalt åxå.. så gott det går... jag tror inte att jag går upp i vikt av 1 glas vin lixom.. ville bara höra va ni andra drack eller gjorde första gången.. å inte bli uppläxad som en 10 åring ungefär.. jaja.. så går de när man frågar.. haha.. jeeeeesus

ja.. jag ska då gå på en jävligt rolig fest och ha jävligt roligt.. full or not.. men vin ska jag då tamigfan dricka! och dumpar jag så dumpar jag.. dör jag så dör jag.. men jag hade iallfall roligt till sista sekunden av mitt liv! å de va det värt!!
  • Zizter

jaha.. då har jag festat för första gången.. det är ju typ 3 månader sen jag opererade mig och det gick faktiskt finfint! drack vin och var inte alls så lättpåverkad som många varnar en för.. men alla är vi ju olika.. drack rätt mycket vin under den kvällen men sakta sakta.. och roligt hade jag.. och aldrig blev jag riktigt full heller.. å de va ju inte mitt hål heller.. utan bara gå på fest å ha skoj.. så.. så kan de gå..

• Zizter
    Felicia6 skrev 2009-01-12 13:09:16 följande:
    Jag tål mindre ju längre tiden går. 3månader efter open drack jag nog lika mkt som innan open tror jag
    aha ja de e ju klart.. kroppen blir ju mindre åxå.. men än är jag ju stor så..
  • Zizter
    Anna Paulita skrev 2009-01-12 13:27:33 följande:
    Vad skönt för dig! Härligt med en kul kväll!
    Joo.. de behövdes verkligen kan jag lova.. va ju nästan ett år sen som jag festa sist och har varit me om mycket sen dess.. så behövde få relaxa lite bland goda vänner.. å snygga karlar  men jag är nöjd å glad och nu går jag bara här och ler och livet leker!
  • Zizter

E de bara jag som e glad för att ha fått en "platå" som de kallas? alltså nu har jag stått stilla i ca 2 veckor och är gladare än nånsin! jag hann nästan börja oroa mig att HUR MYCKET KAN MAN GÅ NER EGENTLIGEN?

alltså jag är ju opererad för 3 månader sen.. å har sammanlagt gått ner nu 57 kg (30 kg före op och 27 kg efter op) utan platå.. så de känns som att det är mer än välkommet här iallfall! kroppen måste ju få vila lite känns de som...

Glad

och jag har faktiskt INTE lyckats dumpa än heller! fast jag har inte ätit nåt "ej tillåtet" heller.. men de måste ju betyda att jag sköter mig bra då.. me maten.. inte äta för fort osv osvosv...

Glad

• Zizter
    livet från ljusa sidan skrev 2009-01-26 10:43:47 följande:
    zizter: wow det var inte dåligt med 57!!!kilo. Förstår att du vill ha en liten paus nu. Hur mkt har du kvar att gå ner?Jag är också medlem i platåklubben, har stått stilla sen jag kom hem från sjukhuset och det är nu en månad sedan. Pendlar mellan 75-78kg och vill ner till 58 så det är nästan 20kg kvar...... jag tror jag slarvar lite och skall också försöka mig på att skriva matdagbok..... Anna vi får försöka peppa varandra så gott det går, men som någon skrev ibland så kan vi itne göra så mycket för kroppen bestämmer lite själv och vi kan bara göra så gott vi kan för att den skall hitta balansen igen.
    Jodu det är inte illa faktiskt.. men har lite svårt å förstå själv att jag loosat hela 57kg.. det är helt sjukt.. vart tog allt vägen lixom? haha.. crazy..

MEN jag är nog den största.. eller VAR den största här på FL så jag har tyvärr en bra bit kvar att gå ner.. men är på god väg iallfall! man måste tänka positivt!
  • Zizter

så nu har jag lagt ut bild på mig när jag va som störst och nu efter -57 kg! finns i min blogg men får ju inte länka här.. men adress finns på min sida!

• Zizter
    Peand skrev 2009-01-26 22:18:57 följande:
    Zizter - hmmm, tvivlar på att du var den största här på Fl som är opade (offeciellt). Vi kanske ska "slåss om titlen"?
    haha jadu.. jag är ju inte så öppen med min vikt.. men vad jag sett här så är jag gaaaanska mycket större än alla andra.. eller VAR! hahahahaaha att jag ska ha så svårt å förstå att jag inte är störst på jorden längre.. Cool
  • Zizter

Tack för alla snälla kommentarer i min blogg och gästbok.. ja alla ni som va å titta på mina före och på väg bilder! jag satte precis in nya bilder.. alltså jag kom ju på att jag hade kort på mig från julafton för ett år sen och nu i julas.. å där ser man ju att de är lite skillnad faktiskt.. tillochmed jag själv ser det! så titta in i bloggen min om ni vill!

Fan de va jobbigt å lägga ut första bilderna där.... men.. nu kändes de inte lika farligt längre..

nehe nu måste jag packa! flyttar om några dar och hela huset är kaos!

ha de bäst allihopa!

• Zizter

OJdå hej här har jag inte skrivit på ett tag men är mest upptagen hela tiden.. har ju både flyttat å allt på sámma gång.. endel å göra..

Men nu har vikten börjat gå ner här igen.. sist jag skrev hade jag väl gått ner 60 kg och stannat där.. men nu har jag gått ner 3 kg till helt plötsligt efter att stått stilla i 3 veckor så.. here we go again!

Men alltså ni som är opererade.. hur länge gick ni ner sådär fort som man gör i början? e ju typ 4 månader sen min operation nu och jag har då gått ner totalt 33 kg sen op! Förvånad Glad fast iförsig har det ju gått lite långsammare nu iförsig.. fast dom 3 första månaderna gick jag ner 10 kg per månad.. men nu sista då jag stått stilla bara 3.. så det borde ju lugna ner sig lite iallfall.. även om jag har mycket mer å bli av med..

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass