Inlägg från: sabina1983 |Visa alla inlägg
  • sabina1983

Gbp=Gastric bypass

Hej alla. Bli väl ny här nu. För ca ett halvår tog ja kontakt med min läkare orka inte se ut som ja gör mer ville ha hjälp me endera piller eller en op=gbp op. Så han gav mej Reductil. Men efter tydligen blev ja dåli av dom. Blev deprimerad. Så sambon min sa åt mejj å kontakta läkaren igen. Så han förstod mej så de blev typ bara aja men ja skickar en remiss till sjukhuset om en operation. Blev glad men ska jhu inte hurra än. Eller ska jag?

Har några frågor nu. Hoppas de finns nån som kan besvara nån fråga iallafall=)

1: Hur lång tid tog det innan ni fick komma in på bedöming till sjukhuset?

2: Hur säkert e de nu om man får operationen?

3: Hur länge fick ni vänta på själva operationen? (ja bor i sthlms området)

ja de va nåra. hoppas på svar

Ha de gott alla å lycka till

• sabina1983

Via telefonen? Ha du gjort din eller står du i kö?

Jo jag ha läst en hel del om den där operationen å även sett filmer. Så ha nog lite info sådär men de va dom frågorna ja ställde som ja inte direkt fått svar på så

Maddisen80 skrev 2009-01-26 21:12:18 följande:
    faster fia okis de är ju bra de med 1. Tyvärr jag fick aldrig komma till sjukhus för bedömdes via tele - 2. Det är alltid risker med op
  • sabina1983

Min läkare sa om inte tabletterna funka så finns de inget annat än en GBP..men ja våga jhu inte lita på det å bli för glad. Mitt BMI är 39,4 såå ja!?

Maddisen80 skrev 2009-01-26 21:19:35 följande:
    sabina jag försökte få ,men så sa kirurgen och min läkare att jag inte är berättigade till op för mitt bmi är 37
  • sabina1983

Ja jag hoppas verkligen på det. Har jhu även astma som ha blivit 10ggr värre nu när ja e överviktigt så ja hoppas verkligen på detta så man kan leva normalt. Kommer jhu inte bli som en normal viktig person. ha saker man måste tänka på å så..men ja ni förstår väl va ja mena..hihiFlört

• sabina1983

Okey så de kanske finns lite hopp iallafall..=)

livet från ljusa sidan skrev 2009-01-26 22:32:33 följande:
    moj katile: Precis så kände jag inför open..tänkte och tänkte och tänkte hela tiden och tyckte dagarna segade sig fram. Men nu när jag sitter här tre månader senare så känns det helt overkligt och hur snabbt det gick egentligen! Jag kan sitta här och läsa om er som väntar och tänker att jag vill också få min op!! Och i samma sekund komma på att jag är ju redan opad, ibland så är faktiskt väntan inte helt bortkastad och lite bitterljuv... Hoppas jag får fram vad jag menar för det kan vara lite svårt såhär genom datorn... sabina: jag hade bmi 39 och är opad...
  • sabina1983

Aha ok..Ja ha astma som ha blivit värre pga av detta..kan de hjälpa på traven?

Anna Paulita skrev 2009-01-27 07:16:31 följande:
    Jag hade runt 38 har jag för mig. Och för mig var det inga problem. Men jag hade också diabetes 2 så det spelade nog in.
  • sabina1983

Jasså så södertälje sjukhus gör den opn också hörde att dom inte gjorde men ok=) Kommer nog hamna där med=) Så berätta gärna sen hur länge du fick vänta.

Hur länge tog det för dejj att komma till sjukhuset efter att fått besked att dom skicka remiss dit?

Jenny N skrev 2009-01-28 18:12:54 följande:
    Idag var det då äntligen dax för träff med kirurgen, har inte kunnat varken sova eller äta på flera dagar, gått ner 3 kilo sista veckan av ren nervositet. Så mitt BMI idag låg på 34, var så rädd att bli nekad pga för låg vikt, men han tyckte det var jättebra att jag tar tag i problemen redan nu istället för att gå upp ännu mer. Så jag blev alltså GODKÄND Nu väntar dietist möte om 2 veckor för att gå igenom allt man måste veta med flyt och övrigt. Och sen bokas en operationstid in. Hur lång tid det tar hade han ingen koll på, men inte allt för länge som han uttryckte det. Är så sjukt lycklig just nu. Finns det någon här som blivit opererad på Södertälje sjukhus? Som vet ungefärliga väntetider?
  • sabina1983

Aha ok. Men idag damp ett brev ner från brevlådan så inom 3mån kommer dom kalla mejj till sjukhuset för besiktning=D fast fick till nyköping nu hörde till den komunen innan så ja vet inte hur de bli nu..men men. Bara ja får ett JA så få de va vilket sjukhus som helst..Urch e så jäkla nervös nu redan. Tänk om ja gå ner nu för mye nu. för när ja e nervös kan ja knappt äta..haha

Jenny N skrev 2009-01-29 10:24:21 följande:
    sabina1983 skrev 2009-01-28 19:28:42 följande: Hej, jodå Södertälje gör GBP operationer, runt 100 om året. Min remiss skickades dit i september, men läkaren på vårdcentralen hade tabbat sig och glömt fylla i vikt och längd, så den skickades tillbaka till VC igen, som fick kompletera, detta var i december, sen tog det bara någon vecka så dök kallelsen för träff med kirurgen ner, så det har gått rätt så fort ändå. Har du varit på VC och fått en remiss? Kul med någon som ska till samma sjukhus, tror inte det finns någon annan i forumet som ska/har gjort en op där.
  • sabina1983

oj 34. mitt ligger på över 38 nu..så ja jag hoppas de gå bra. Lär väl svimma eller nå där..haha nedå..Men ja bara ja inte få ett nej tycker ja nog kommit långt me detta.

Jenny N skrev 2009-01-29 13:42:48 följande:
    sabina1983 skrev 2009-01-29 13:22:56 följande: Jag gick oxå ner nu på slutet pga nervositet, har nu ett BMI på 34 men han sa ingenting om det. Mina själ till att opereras gjorde att han tyckte det var ett väldigt klokt beslut jag tagit, istället för att gå upp ännu mer och bli ännu sämre. Jag kände oxå så, spelar ingen roll alls vilket sjukhus jag hamnar på sålänge jag får hjälp, sen fick jag ett sånt otroligt bra intryck från kirurgen igår så det känns så klart extra bra. Hoppas du får en kallelse snart!
  • sabina1983

Grattis å lycka till...=)

franzjager skrev 2009-01-30 22:55:36 följande:
    var på ersta sjukhus idag för bedömning och blev godkänd är så himla lycklig nu, i aril-maj är det min tur!!
  • sabina1983

Ghaa asså när man väntar på nånting som man velat i flera år, Å nu när man endast ska vänta i 3mån för å få komma till läkaren.

Ni som vet, Få man svar redan förta gången man e där om man bli godkänd eller inte. Tycker nästan de e hemskt kommer bryta ihop där..=(

• sabina1983

Okey. Ja mitt bmi ligger på 39.1 nu..Har fått jobbigare astma nu när de blivit tokigt..haha..hoppas de kan hjälpas lite=)

mamma2002 skrev 2009-02-19 17:48:35 följande:
    Jag fick ok på mitt första besök, annars är det ju ingen ide att gå på info mötet och läkarbesök nr 2:=) Lycka till , håller tummarna för att du blir godkänd. BMI ska ligga minst på 35-40. Sen beoende på andra sjukdommar som kan "hjälpa" dig på traven.
  • sabina1983

Ohh grattis=)

smultronsaft skrev 2009-02-19 18:03:27 följande:
    Nu har jag äntligen fått en optid, den 29 april ska jag till Norrtälje sjukhus:)!!
  • sabina1983

Hej ringde nyss till kirurgen å fick veta att ja ska på en gruppträff.

Nån som ha varit på det?
    Vad e de som händer då?

• sabina1983

Nyköping blir det

Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-20 10:13:58 följande:
    sabina1983 skrev 2009-02-20 08:47:35 följande: De tär såå olika från landsting till landsting. Vart ska du opas??
  • sabina1983

Måste fråga å hoppas nån kan svara. Ja hör jhu till Södertälje sjukhus, Men nu e de så att ja ska gå till nyköping pga hörde till den innan ja flytta..

Så nu undra kan ja byta till södertälje.? Ja ska gå på en sån där grupp träff innan sj opn. Å den i nyköpin e inte förns om 2mån. Å i södertälje e de en om nåra veckor? Måste väl gå å byta eller??? Verka gå snabbare där me i södertälje

Kram på er alla

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass