Inlägg från: fröken Q |Visa alla inlägg
  • fröken Q

Gbp=Gastric bypass

Hej allihop! Länge sen igen som jag skrev nåt. Händer lite för mycket i livet just nu...

Men på tal om saker som händer med kroppen så har jag börjat kunna sitta med ena benet på det andra igen! Ni vet då man sitter med benen i "kors" sådär som alla kvinnor nästan gör Jag har INTE kunnat sitta så på flera år p.g.a mina stora lår men nu går det automatiskt. Känns härligt.

Är nu för tiden medlem i tvåsiffrig-klubben Helt otrolig känsla. Men mycket vill ha mer och jag ser fram emot och längtar efter att gå ner meeer...

Ang. katetern så var det faktiskt en riktig bagatell då det kom till kritan. Fick den då jag var nersövd och den drogs dagen efter på avdelningen. Trodde det skulle vara obehagligt med kateter men kändes inte ens. Och att dra bort den kändes inte heller. När jag vaknade ur narkosen och hade alla möjliga slangar överallt (katetern, saturationsmätare på fingret, syre i näsan, blodtrycksmanchett runt armen, dropp i armen) så råkade jag dra ut syret ur näsan och kom åt katetern med foten. Trodde då i min förvirring att jag dragit ut den i misstag och beklagade mig för sköterskan. Men katetern satt där den skulle och jag tror nog att jag skulle känt en aning smärta om den kommit ut. Ja, jag var riktigt borta då jag vaknade..inne i dimman. Kommer bara ihåg att människor kommit och gått bredvid sängen men sov nog mest hela dan och piggna i först till kvällen.

• fröken Q

Peand skrev 2009-01-02 21:53:23 följande:

Fröekn Q - grattis till det två siffriga medlemskapet, en bra känsla att komma dit. Ett stort delmål i min resa, och min dag kommer...Ang detta med benen så vet jag precis hur du menar, jag är inte riktigt där ännu men det börjar närma sig. Och jösses vad kvinnlig jag kommer känna mig den dagen
    Tack! Ja jag är övertygad om att du fortare än du anar gör mig sällskap i samma klubb

Jag tror inte att någon normalviktig ens kan föreställa sig eller fatta att vi inte kan sitta med benen över varann. Jag skulle aldrig fattat alla små begränsningar man har i livet som överviktig då jag själv var normalviktig. Men känslan är som du skriver, att jag känt mig okvinnlig, otymplig och stor då jag inte kunnat sitta som jag vill.
  • fröken Q

jenn06 skrev 2009-01-31 10:15:54 följande:

God morgon... Jag sitter och är så frysen så jag vill bada, men jag fundera på hur är det med att bada hemma?? jag skulle ju inte börja simma förrens efter 3 mån..
    Hej! Att inte simma förrän 3 månader efter op måste bero på att man inte skall anstränga bukmusklerna med sån träning. För ligga i vatten har nog ingen betydelse annars. Viktigt är att du ska ha blivit av med stygnen och såren skall vara läkta före du börjar bada badkar.
  • fröken Q

mamma2002 skrev 2009-01-31 10:26:47 följande:

Grattis skrotis 77! Vad fint det ser ut! Kul för dig!!!! jag ska till södertälje nu den 17 för inskrivning med Birgitta och vägas in :) Sen blir det flytperiod i 4-5veckor, de tror att det blir operation för mig ungerfär 4-5 veckor efter besöket! Nervös!!!! Hur äter ni nu? Efter alla veckor med flyt,pure osv? Är lite nyfiken eftersom vi bokat en semester resa i sommar?! Tacksam för svar! Läste att Betty Boop Oxå skulle till Södertälje! Kul med någon "från samma ställe""
    Det är nu 4 månader sen min op och går allt bra för dig och du mår lika bra som jag gjort så ska inte en semesterresa vara några problem i sommar. Jag äter i princip helt normalt men i mindre mängder. Har aldrig dumpat eller mått dåligt efter jag ätit. Så det finns alltid något jag kan äta på restaurang o.s.v utan problem. Vill helst inte äta pizza, pommes frites men har nog smakat på det också och det gick bra. Men alla är vi olika och det finns ju många som dumpar på olika saker. Du lär dig efter hand vad du tål och vad du skall vara försiktig med.
  • fröken Q

sussiesnus skrev 2009-02-28 13:38:09 följande:

Ni som blir förstoppade av järntabletter kan jag rekommendera blutsaft - mkt järn men mildare mot magen.
    Kreuter Blutsaft innehåller små mängder järn, endast 20 mg per 20 ml som är dosen man skall ta varje dag. Det är 5 gånger mindre järn man får i sig med blutsaften än om man tar en 100 mg järntablett. Så den är inte så bra som många tycks tro
  • fröken Q
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 12:36:40 följande:
    Men grejen är kan man få det om man inte äter.. för jag har aldrig fått dom symptomen när jag har ätit bara när jag INTE har ätit. Låter kanske lite tokigt men..    
    Dina symtom beror säkert på lågt blodsocker och inte på dumping. Lågt blodsocker ger liknande symtom som dumping, trötthet, oro, hjärtklappning, svettningar mm.
  • fröken Q
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-09 13:14:08 följande:
    Den har varit lite lägre i perioder, men när jag lämna glukos prover till vårdcentralen så har dom varit bra.. Men.. hemma när jag tagit blodsockret har det varit "något" lågt. Men tar jag då en liten godisbit eller fil och frosties så dröjer det inte många minuter innan jag mår bättre.. så kan nog hålla med om att det är blodsockret.. Finns det andra som inte råkat ut för dumpning? Jag är ju opad i fyra år till hösten
    Jag dumpar inte heller. Har varit opererad 5½ månad. Men jag kan också känna som dig att jag blir illamående och så om jag inte ätit på länge. Så det bästa man kan göra är ju att hålla regelbundna måltider och ha med sig något att äta som får upp blodsockret om man är iväg nånstans. Nackdelen med att ta något sött då är att blodsockret går snabbt upp men snabbt ner igen eftersom det är så snabba kolhydrater i det. Så det optimala är att äta något som håller sig ett tag så kanske man slipper dessa blodsockerfall.
  • fröken Q

Katja83: Får jag komma in på din sida?

• fröken Q

Ja oj oj..Frågan om jag var gravid fick jag åtminstone 3 ggr före op. Två av gångerna av äldre tanter på jobbet. Den ena frågade om jag redan hade skaffat vikarie. Jag förstod ingenting och sa att nej jag går inte på semester än. Efter en stund då jag såg att hon stirrade på min mage insåg jag att hon trodde att jag precis just skulle gå på mammaledigt. Yes! Härlig känsla.

Den andra gången var på en möbelaffär där jag var med sambon. En väldigt irriterande och påflugen försäljare följde efter oss och rekommenderade oss den ena möbeln efter den andra. Så säger hon att "denhär soffan är klädd i ett jättebra tyg som passar speciellt om man väntar tillökning vilket jag ser att ni gör!"
    Gissa om jag tog tag i sambon och röt NU GÅR VI!

Man vet inte om man ska skratta eller gråta då sånt händer. Fan man blir ju så jävla ledsen och arg på sig själv att man låtit det gå så långt.

Nu är det ingen som frågar om jag är gravid! Tvärtom, tycker många att jag börjar magra bort. Inte van med såna kommentarer direkt så det känns helt overkligt att höra. Men det är ljuv musik i mina öron.

• fröken Q
    vänat skrev 2009-03-09 18:19:19 följande:
    OK!! Kul att ni delar med er> nagon anna som vill dela med sig far ni garna gor de!!
    Ja alltså jag har exakt 30 kg övervikt kvar om man ser på BMI. Men ärligt talat, går jag ner 10 kg till så är jag i alla fall jäkligt nöjd känns det som NU. För så som jag kände mig då jag vägde 10 kg mindre än nu för många år sen så kändes det helt ok, och jag kände mig inte tjock och stor.

En annan sak, måste man ha plus för att kunna välja vem som får se bilder man har i galleriet? Jag skulle vilja lägga upp bilder men bara för er på tråden ju
  • fröken Q

Kanske man inte ens kan visa bilder bara för vissa utan man måste då ha hela sin sida endast för vissa medlemmar?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass