Inlägg från: la luna |Visa alla inlägg
  • la luna

Gbp=Gastric bypass

lilarina skrev 2009-01-07 11:22:44 följande:
    hjälpidag har jag sååå ont i magen under bröstet,svider o molnar hela tiden,har bara druckit idag,vågar inte äta detta e inge gött..kram mej
    Början till magkatarr? Har det gått över? Eller är du bara gasig i magen?
    Gaser för mig gör fruktansvärt ont i bland just under vänstra revbenen.
  • la luna

En fråga... Ni som varit opade ett tag, gör det ont när ni klämmer på magen strax nedanför revbenen på vänster sida och i mellangärdet? Jag har ju problem med värk runt mag trakten och har så haft sedan open för snart 2 år sedan. Har gjort två gastro och en rektoskopi. Man hittar inget fel och allt ser så himla fint ut. Bra att veta men jag har ont och vet inte vad det kan vara. Äter omeprazol varje dag. Är ständigt full i gaser och det smärtar nå så hemskt samt att jag har problem med att göra nr 2.

Är det någon mer som har liknande besvär?

• la luna

Så har influensan slagit till med buller och bång! Jag själv har ännu inte blivit sjuk men mina två kära, dotter och sambo ligger utslagna. Jag har spenderat natten med min dotter på akuten då hon har grymma magkramper och kräks. Får inte i henne någon vätska i dag heller... så fort hon får i sig något så kräks hon det dubbla... jag är helt förtvivlad.. febern har dock gått ner.

Det är svårt att ta hand om sina kära när man själv inte mår bra. Min mage har ju varit kass ända sedan op för snart 2 år sedan. Bränningar och sveda, gasihet och uppsvälld svårt att gå på toa. Dumpar jämt fast jag sköter mig.  Smärtan sitter oftast under vänster bröstben.
    Den 23:e ska jag åter till kirurgen och få höra vad han tror att det är den här gången. Gastro och rektoskopi är gjorda och allt ser toppen ut. Som vanligt får jag väl höra att man får ta och leva med problemen. Livet som skulle bli så himla bra och underbart efter denna op. Kan bara säga att det blivit mycket värre... Gud om jag ändå kunde vända tiden tillbaka. Jag är hellre fet än har det så här och med så många år kvar att leva. Ja kanke tom längre nu när jag är opad. Vilket jävla misstag!

• la luna
    Felicia6 skrev 2009-01-20 07:34:29 följande:
    Gah. Nu har jag börjat kräkas igen med blod i Har iaf börjat med omeprazol nu så jag hoppas det hjälper, annars måste jag ju söka hjälp. Men vart vänder man sig? Vårdcentralen? Sjukhuset lokalt eller sjukhuset som opererat mig?
    Jag skulle ringa kirurgen direkt och be om en gastroskopi. Att kräkas blod är ju inte bra, även om det så bara är från ansträngningen av att kräkas.

Jag har åxå problem med bränningar, sveda och illamående. Har gjort två gastro men det ser så fint ut. Inga sår what so ever... Jag äter omeprazol varje dag men det hjälper inte så bra. Har provat flera olika och ska nu be att få Nexium utskrivet i stället. Samma innehåll tydligen men andra jag pratat med säger att det hjälper bättre än omeprazol.

Hoppas du får hjälp snart
  • la luna

Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Generad

Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?

Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.

Ska även dikutera ev plastik. Det ska bli intressant eftersom jag fortfarande har ett BMI på fetma.
    Har gått ner 39,6 kg sen op (2 år den 20/2) och 46,6 totalt. Väger i dag 75,5 och är 1,57 lång (jag har blivit 1 cm längre).

Tacksam för svar!

• la luna

Vill inte vara tjatig men slänger ut frågan igen få se om man kan få lite mer svar!

Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Generad

Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?

Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.

• la luna

Så är jag då godkänd för plastik! Bara att ringa och be om att få en tid (väntetid ca 6 mån). Står lite i valet och kvalet om jag ska göra detta.
    Pratade även om mina problem med magen och desvärre trodde kirurgen att det har blivit sammanväxningar (ärrbildning) i tarmarna så de inte kan röra sig som de bör. Tarmarna blir stillastående. Samt att nerverna kring tarmen kommit i kläm därav den brännande och svidande känslan. Det går att operera men oftast blir det ännu sämre eftersom det blir ny ärrbildning. Bara att leva med. Kan bli bättre eller sämre. Så länge tarmen inte blir helt stillastående (tarmvred) så är det inget som är farligt men så jävla besvärligt.

Jag skulle prova Imogaze för att se om det hjälper mot smärtorna. Någon annan som provat detta?

• la luna

I dag har jag varit till gyn. Har haft rikliga menstruationsblödningar i två veckor. Fick reda på att jag inte haft ägglossning och då kan det tydligen bli så här konstigt. Har aldrig haft problem förut. Jag som trodde att man lättare fick ägglossning när man går ner i vikt pga att fettvävnaden minskat...

De tog även ett Hb och det visade att jag var låg i blodvärde. Hade 102 ska ligga runt 120. Nu ska jag äta järntabletter i två veckor för att bli piggare igen.
    Men... har någon ätit Neferix (tror det stavas så)? Blir man jättehård i magen av det? Jag har ju redan sådana problem med att gå på toa och vill ju inte bli ännuvärre!

Började även fundera på B-12. Om man inte har tillräckligt så kan ju inte kroppen ta upp järnet. Ska man gå och ta ett test för det åxå? Jag tar ju mina sprutor var tredje månad och tycker inte att jag borde ha någon brist på det. 

Jättetrötta, orkeslösa, kvällsfunderingar... 

• la luna

Hej!
    Ömmande bröst kommer jag inte i håg men jag blev däremot väldigt torr på hela kroppen. Såg ut som om jag flagnade, men det är borta nu. Har du pratat med frisören om det finns något skonsammare schampoo du kan använda eller något som tillför lite mer "fett" (eller vad man ska säga).

Det blir ju en väldig omställning i kroppen överlag med hormoner och allt.

Hoppas det löser sig!

• la luna

Hej Katten!

Tråkigt att du är sjuk! Som jag skrev till Latte förut, prova att göra avkok av färsk ingefära. Enligt min chef ( som är lite av en häxa, alltså hokus pokus, inte som chef) så ska det vara riktigt bra. Jag har inte själv provat då jag inte är något större fan av ingefärasmaken.

Hoppas du blir bättre så du har orken att prova skidorna, fast jag tycker du kan vänta med att åka upp tills på torsdag för då åker jag åxå upp över för en weekend med gubbens firma. Vi blir ca 26 st!

Vart ska ni i Sälen? Vi ska till Stöten mitt och bo i lägenheter!

Krya på dig nu!!!!

Kram Maria

• la luna

Öh, glömde att skriva att avkoket ska drickas och inte bara göras i ordning men jag tror du fattade vad jag menade va?

Lite för tidigt för att slå på hjärnan än!

• la luna
    lindarius skrev 2009-02-07 14:25:30 följande:
    Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på. Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar  inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..*Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.Hjälp vad ska jag ta mig till. SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...
    Det bästa du kan göra är att skriva ner alla frågor som du har och ta det med dig till läkaren. Är det en vanlig husläkare som ska skriva en remiss till kirurgen så kanske han inte har så stor kunskap om just gbp. Be i sådanafall om telefonnummret till kirurgen och ring dit.

Visst, vi kan åxå svara på dina frågor, och vi svarar gärna men är du orolig så ta kontakt med kirurgen och be att få prata om hur open går till och om eventuella komplikationer. Jag har aldrig hört om någon som dött pga en för stor tugga som fastnat. Vad jag däremot vet är om man inte tuggar noga så kan man få tarmvred och det däremot kan göra att en bit av tarmen dör och då får man operera bort den döda delen.

Man ska inte tro allt man hör och läser. Bäst är att ta reda på fakta av de som kan!

Lycka till med ditt val!
    Kram
  • la luna

Missförstådd! Så tror jag vi alla har tänkt och säkert tänker fortfarande. Det är svårt att bli av med gamla deomoner till tankar.

Jag är opad i Falun för snart två år sedan av kirurg AC, även klinikchef. Har gått ner 45 kg vilket är bra men jag är fortfarande överviktig tom fet enligt BMI eftersom jag inte är så lång. Jag väger i dag 76 kg till mina 1,57 över havet.  För mig finns det inte kläder på de butiker du räknat upp, förutom HM, som jag kan handla i. Jag skippar dessa butiker helt enkelt. Fast jag var in på VeroModa, kupolen och skulle prova ett par byxor. Provade en W33 som är deras största stl och de var fortfarande för små kring låren men passade i midjan, så där går jag inte in igen.

Men du, har du träffat kir i Falun eller funderar du fortfarande? Jag är inte säker men får man inte först gå ett tag på den nya överviktsenheten i Skönvik, Säter, innan man får bli godkänd för en op. Jag har för mig att jag läst detta någonstans men som sagt jag är inte säker. Upplys mig gärna om du vet något!! Vill veta är så nyfiken på hur det går. Vill även veta om du hört något om eventuell eftervård.

Kram
    la luna

• la luna
    MissFörstånd skrev 2009-02-08 15:42:28 följande:
    la luna - jag har inte pratat med någon läkare än, ska till min läkare i falun den 19e och ska prata lite med honom då och om han inte kan hjälpa mig så får jag kontakta min "hus"läkare. Ska berätta om jag får veta något. Nu skriker dottern efter mig.Kram
    Ah ok! Hoppas det kommer att gå bra!

la luna
  • la luna

Maxvikt 2005 2 år efter GBP op

I dag firar jag 2 år som opad. Har gått ner -40 kg sen op och -47 kg totalt.

• la luna

Tack alla för de fina kommentarerna, både nu och i tidigare inlägg! Ni är så gulliga!

• la luna

I Falun ingår det i priset, så att säga, om man har stort häng och svamp eller andra hudutslag eller problem. Jag har blivit godkänd för plastik av min kirurg men i går när jag ringde för att ställa mig på väntelistan så sa sköterskan att det är inte min opkir. som bedömmer detta. Det gör plastik kirurgen. Sen sa hon att hon trodde att jag fortfarande var för överviktig för att få plastik. Jag är 1,57 och väger 75. Fortfarande för högt BMI. Jag har stannat av i viktnedgången helt så det blir nog inte bättre än så här, tyvärr. Jag ska iallafall träffa plastkir. och få ett utlåtande.

• la luna

Missförstånd, varför är du negativ till Dalarna? Jag är opad i Falun och är jättenöjd med personal och kirurg. Att min mage krånglar efter op kan dom inte rå för men jag har fått massor med hjälp.

Att systemet är lite krångligt och att det tar tid är väl kanske inte så kul men jag är glad över mitt prövoår. Tiden gick ändå fort och man fick tid att tänka över sitt beslut och läsa på hur det kommer att bli.

Om jag skulle opas i Dalarna i dag så skulle jag tacksamt ta emot den hjälp de erbjuder med att först få gå kurs i Skönvikt, Säter. Open är trots allt inte en lätt lösning på problemet (vilket du säkert redan vet). Med tanke på att jag fått så stora problem med smärta och andra konstigheter från magen så ångrar jag min op i stort sett varje dag. Jag har varit opad nu i över två år.

Ta reda på om vad som händer vid eventuella komplikationer. Om du gör open privat och du får problem så kanske inte Falun ställer upp med eftervård eller ev. omoperation. Då kanske du även får bekosta den själv. Bara en fundering...

Jag är ju mycket för det här med komlikationer eftersom jag själv råkat ut för det. När man läser i forum mm så är det ju oftast solskenshistorier och man blundar lätt för det andra och tänker att det händer inte mig...Oj nu skenar jag iväg igen och blir OT... men jag vill dig bara väl!

//Maria

• la luna
    lycktan skrev 2009-03-05 10:10:40 följande:
    la luna: vad hände dig? ångrar du Op nån gång?
    Ja, varje dag i princip. Ibland lite mindre och ibland enormt beroende på hur magen mår. Jag kan inte säga att jag har någon större glädje över att ha gått ner 47 kg.
    Jo förresten, när jag ska böja mig ner för att knäppa slalompjäxorna, då är jag glad att jag förlorat en massa kilo.

Jag har smärtor och värk i magen samt fått avföringsproblem. Jag mår illa varje dag. Jag äter omeprazol men det hjälper inte. Jag har gjort både gastro och rektoskopi för att se om det är något problem i magen eller tarmen men det finns inga fel, allt ser så fint ut. Troligen så har jag fått sammanväxningar så tarmen inte kan röra sig som den ska. Jag har begärt att få en röntgen av tarmarna men det är för dyrt enl. kir. Om tarmarna har vuxit samman så finns det inget att göra, bara inse faktum att man får må så här resten av livet. Den tanken är svår att hantera. Men jag tänker propsa på en röntgen för jag vill veta om de är sammanväxta. Att gå och oroa sig för att det är något större problem gör ju inte saken bättre. Man får ont av oro också.

Det går att operera men till 98% så växer tarmarna i hop igen och oftast mer än innan så problemen blir bara värre.
  • la luna
    Svar på #2607
    Ok, väntetiden är väl inte den bästa i Falun, det kan jag hålla med om. Prioriteringen av denna op är inte så hög eftersom de inte har så stor kapacitet i Falun. Vi är ju faktiskt inte akut dödssjuka, men vi har fortfarande rätt till vård inom rimliga tider.

Vad gäller risker med open så är den inte större än en gallstensop under just själva open. Men det är större risk för sena komplikationer. Där skiljer det sig. Det var därför jag skrev om att kolla vad som gäller efter en privat op och om det finns eftervård i Falun. Det kan bli en dyr historia om inte Falun tar emot en.

Jag opade mig åxå  jusst för att kunna leka och bli en bättre mamma. Men jag har fått stå mitt kasst. Jag är en sämre mamma nu än vad jag var som fet. Jag mår så dåligt i magen i bland så det sätter sig på psyket. Jag orkar inte, jag blir lättare arg för egentligen ingenting.
    Jag vill inte avråda någon att göra op men jag önskar att man verkligen tar i beaktning över vad som kan hända efteråt.

Jag är opad för två år sedan. Började få problem efter ca tre månader. Nu för ca fem månader sedan så har det blivit värre. Jag trodde det skulle bli bättre ju längre tiden gick, men ack så jag bedrog mig.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass