Inlägg från: CeciliaB |Visa alla inlägg
  • CeciliaB

Gbp=Gastric bypass

FH Mamma skrev 2008-12-19 15:02:02 följande:

Jag behöver verkligen skärpa mig när det gäller maten... glömmer att äta hela tiden *suck*
    Jag med, äter bra de jag äter, men för sällan...=(
  • CeciliaB

Snuffelgumman skrev 2008-12-20 10:19:54 följande:

Jag har åkt på urinvägsinfektion är det vanligt efter en sån här operation? Började med att jag fick ont i magen för någon dag sen
    De e nog inte vanligt just efter GBP open, men du fick väl säkert iv antibiotika innan under å efter open, de kan ju försämre immunförsvaret en del....
  • CeciliaB
    Anna Paulita skrev 2009-01-03 13:26:56 följande:
    Efter hur lång tid började ni smaka på onyttigheter så som bakverk/godis och vin ect?Jag höll rätt låg profl gällande det i iallafall 3-4 månader. Alkohol har jag kanske druckigt 3 glas allt som allt sedan min operation 6 månader sedan. Nu kan det hända att jag festar loss på 8-10 godisbitar ngn fredag ibland, äter jag chips eller snacks är det alltid de som har mindre fetthalt.Men min svägerska som opererades den 24 november började två veckor efter sin operation med både kladdkaka och morotskaka, kanske inte mängder men hon gick ju på pure´då så jag blev förvånad, vin drack hon efter tre veckor. Har jag missat ngt men är inte tanken att man ska lägga om sin kost också? Att fortsätta som vanligt fast i mindre skala är väl ingen hit på en gång???Sedan klagar hon på att hon mår illa, men det är kanske inte så konstigt om man inte knappt äter ngn riktig mat men ändå häller i sig 2 glas rött på en kväll.Jag vill inte utmåla mig till ngn dröm gbp opererad men jag blir faktiskt lite irriterad över hennes beteende. Var bara tvugen att skriva av mig!
    Jag kan ju hålla med om att de låter lite konstigt att vilja äte sånt så fort efter operationen....
    Jag tror jag åt nån godisbit efter ca 8 veckor, choklad har jag fortfarande inte vågat mig på då jag inte gillar mörk choklad...
    Vin drack jag dock 3 veckor efter open, inte så bra kanske men de har inte vart några problem för mig inte ens öl är några problem, som jag höra att de vart för många andra....Förutom kalorierna då...

Men jag förstår absolut att du reagerar, känns lite som om hon har missat hela tanken bakom open.....

Jag va lite orolig över julborden innan, men har inte mått dåligt någonting...
    Dock åt jag på McDonalds härom dagen när vi åkte 40 mil hem efter jul, och de gick jätte bra, åt 4 Nuggets utan panering å morötter....
  • CeciliaB

HardrockGoddess skrev 2009-01-06 20:12:06 följande:

justmystica:Men kostar det inte pengar då? Eller betalar landstinget?Jag har funderat lite här ikväll: man kan ju göra en viktoperation privat mot att man betalar för den såklart (100 000- 120 000?). Slipper man väntetider då? Kan man ta banklån för sådant, typ Medical Finance?Jag vill verkligen inte vara tjock längre! Haha :)
    Jag gjorde min privat på Carlanderska, jag betalade 120 000 och de tog 4 veckor från de att jag ringde mitt i semestern till de att open va gjord...så privat går de undan....
  • CeciliaB

justmystica skrev 2009-01-08 23:22:01 följande:

Jag har en fråga, jag älskar vitlök men är det något man borde vara försiktig med efter operationen?Och är det mycket slem man hostar upp efter operationen? Och så en till, har någon åkt hem kommunalt efter operationen?
    Jag äter massa vitlök, inga problem för mig....

Hade inget slem heller....
    Skulle nog inte rekomendera att åka hem kommunalt....
  • CeciliaB

sussiesnus skrev 2009-01-17 13:35:43 följande:

Ska man dricka 9 dl vatten mellan målen, under hela dagen alltså? Och varje typ soppa man äter är ca 2 dl? Vore kul om justmystica eller zolen1 kunde skriva upp en matdag för min skull :) Jag är ju snart där! 1 vecka kvar. vågen visade -8,5kg imorse. Så trots mina fiskbullar så är det minus. Ska ha fikaträff här alldeles strax - men fikabröd frestas jag inte av. Som sagt bara protein. Längtar till jag kan ha saker kvar i skåpen utan att jag äter upp dem... Men då är väl sambon där :(.Är det fler än jag med överviktig sambo? han är inte jätteöverviktig, BMI kring 29-30. Undrar hur det kommer bli, kommer han smittas av mina nyttiga vanor eller blir det värre tro?Nån med erfarenheten?
    Min kära sambo är också lite överviktig, eller har mage iaf..=)
    Jag trodde nog att han skulle påverkas mer av mina mat vanor, men han står still på samma på vågen....
    trots att han är med mycket mer på mina promenader å sådär....
  • CeciliaB

Zolen1 skrev 2009-01-19 18:34:03 följande:

Ni som har opats fick ni ta sprutor hemma efter open? Så risken för proppar blir mindre.. Men jag har sååå svårt att sticka mig själv , det GÅR inte!! Min mamma eller sambo får göra det. SKa ta dom i 20 dagar.. Bara 14 kvar
    jag tog Klexane 4 dagar hemma, samanlagt 7 dagar...
  • CeciliaB

justmystica skrev 2009-01-20 20:39:53 följande:

zolen1, ingenting. Så jag åt en till haha. Det tar liksom inte stop. Jag känner ju av att det är något i magen men mätt blir jag liksom inte. Måste lära mig att fatta när det är fullt. Jag är inte direkt van att lyssna på kroppens signaler. Men allt ska tuggas ordentligt och även det var ovant. Men gott!
    När opades du??
    Jag gjorde min 16 sep och äter en knäcke, och har jag ägg på får jag inte ens i mig de....
    Har nångång ätit nästan två med skinka....

Blir ju lite orolig att jag skulle äta för lite om du får i dig tre....
  • CeciliaB

MelvinMeja skrev 2009-01-20 22:05:31 följande:

Jag äter en och är nöjd sen. (Opades 9/9)Det är inte alltid jag känner mättnadskänsla men huvudsaken är ju att man är nöjd. Kan tyvärr inte äta ägg då jag har gallsten. Jag längtar verkliegn efter det men vågar inte prova än.
    Aa okej, de känndes ju skönt att höra, visste inte att vi va så nära varandra datum-mässigt...=)
  • CeciliaB

justmystica skrev 2009-01-21 09:37:12 följande:

CeciliaB, jag opererades den 12/1. Jag vet inte om det är en dålig grej att jag får i mig så mycket. Jag misstänker att det tar stop men jag inte fattar det haha.
    Men jag blir inte heller mätt på samma sett som innan, men kan ändå känna mig nöjd på et annat sett...
  • CeciliaB

jenn06 skrev 2009-01-21 17:15:03 följande:

hej hej allesammans.. så nu är jag hemma efter Op 19/1.. ni som gjort eran, hur funka det med att dricka tycker ni, blir mätt fort och orkar inte dricka så mycket som jag skall..hur gjorde ni för att få i er allt`???
    Jag drack lite hela tiden, hade alltid en vatten flaska med mig, tyckte och tycker fortfarande att de är enklare att dricka ur, kan kännas som man får i sig lite för mycket lite för fort annars....
  • CeciliaB

Betty Boop skrev 2009-02-03 11:10:23 följande:

Smoothie - Mixa naturell youghurt med banan och frysta bär/frukt.Fruktsallad med keso.Färdig Wasa-knäcke-macka är bra om man är ute på språng.
    Vet att de e många som dumpar på wasa knäcke....dom färdiga....
  • CeciliaB
    Anna Paulita skrev 2009-02-09 08:31:09 följande:
    Jag har en liten fråga, är det någon mer än jag som har fått problem med naveln? Den är röd och infekterad och det är alltid fuktigt och luktar inte tårta ur den direkt. :/  Jag läste precis om en tjej som hade fått svamp i sin navel efter kraftig viktnedgång och funderade på om det finns andra här som  har fått det? Jag tycker det är rätt så äckligt att det är så fuktigt och luktar skunk. :(Den som förvånar mig är att jag inte diekt har ngt häng eller så på magen.
    Här är en till har gått ner drygt 30 nkg och de va inte många kg jag gått ner innan jag märkte av de....Jag tyckte nästan att hela jag luktade ett tag haha de gjorde jag ju såklart inte men är väldigt känslig när de gäller sånt på mig själv....
    Men jag tänkte på de nån vecka och försökte ha nåt linne som jag nästa stoppade in i navelen speciellt när jag satt...efter de har de blitt mycket bättre....
  • CeciliaB

Peand skrev 2009-02-12 20:11:32 följande:

Måste fråga hur era ärr ser ut? Hur långt tid tog det innan de bleknade och är de insjukna eller ligger "ovan på huden"?Det är nu 4½ månad sedan jag opades och de är fortfarande alldeles röda och några av dem känns som om de ligger ovan på huden. Alltså de känns genom kläderna.  Nu har jag bestämt mig för att detta med ärren är inget att bry sig om efter open, de är en påminnelse om vad jag har varit med om. Men så träffade jag en tjej som varit opade i ett år och de syndes knappt. Kanske ser jag likadan ut om 7 månader men jag är lite nyfiken på hur det är/var för er andra.
    Jag gjorde min op 16 sep, å mina ärr är helt okej, dom syns ju såklart iaf 4 av dem men jag tycker de ser helt okej ut jag känner dem aldrig inte ens om jag tar på dem absolut inte genon kläder....men de e väl såklart olika...
  • CeciliaB
    annica26 skrev 2009-03-16 12:31:05 följande:
    är det någon som gjort op privat? vart och kostnad?
    Jag gjorde min privat på Carlanderska i gbg i sep, de kostade 120 000.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass