• Peand

    Gbp=Gastric bypass

    Vad bra att en ny tråd startades. Kom på i natt (ja jag har lite mycket i huvudet och svårt för att sova) att tråden snart skulle "dö".


    mikalala skrev 2008-12-18 08:42:09 följande:
    hemma igen nu, tågresan gick bra förutom...att vår vagn som vi skulle åka i inte var där, då visade det sig att våra biljetter lyckats bli felbokade så de hade blivit registrerade till den 17:e NOVEMBER!!! Med lite tur så fanns det två sovplatser som vi kunde betala 250 extra för att ta och sedan blev de en liggplats ledig också så allt gick förhållandevis smärtfritt. Att åka nyopad var verkligen inget problem överhuvudtaget skönt är det att vara hemma i alla fall, blir ju lättare att få in lite rutiner och laga mat i sitt eget hem..
    Vad skönt att allt gick bra på resan - trots allt. Och borta bra men hemma är ju alltid bäst.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    Ejnie skrev 2008-12-18 12:54:20 följande:
    Ytterligare en "oros- & funderingsfråga":hur länge var ni sjukskrivna efter operationen och hur lång tid tills ni var skapligt återställda? (Jag har två rätt krävande små barn så de måste på något sätt med i ekvationen också)
    Var inte sjukskriven alls. Studerar och har lite problem med att vara sjukskriven. Har två barn 10 och 3 år. Opades på måndagen, kom hem på torsdagen och måndagen där efter (en vecka efter op) var jag och hämtade på dagis. Vi fixade så att maken lämnade på morgonen och jag slapp stressa.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    LottaRos skrev 2008-12-18 18:35:54 följande:
    Jaha, operation i går ca 13.00. Hemgång idag kl 13. Snabba ryck! Allt gick bra, jag är mör, men mår bra. Nu kämpar jag med mitt drickande, att få i mig tillräckligt.
    Jösses vad fort! Mår du bra? Hoppas det och att allt har gått bra.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    smultronsaft skrev 2008-12-18 20:23:36 följande:
    Peand skrev 2008-12-18 19:25:22 följande: Jag undrar hur det var att börja plugga direkt efter operationen? Var det jobbigt? Jag kommer nämligen också att plugga när jag opereras och är lite orolig att man inte ska orka med plugget riktigt.
    Det gick bra. Jag läser förvisso på distans och hade tur att inte behöva vara på skolan precis efter operationen. Men jag hade föreläsningar veckan efter open och tenta pluggade de kommande veckorna. Jag orkade, man kan ju ganska lätt styra själv när man kan plugga eller inte, samt plugga i soffan. Detta var verkligen min stora oro innan open, ja förutom att jag inte skulle överleva Flört, men nu så här efteråt ser jag ju att det gick hur bra som helst.
    Men planering innan så man ligger i fas eller helst en bit före så löser det sig.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    solhumlan skrev 2008-12-19 08:15:54 följande:
    Hej föresten på Er alla Snäckor!! Det var ett tag sedan jag skrev...jag är inne å kollar till er ibland förstås men känner att det inte finns så mycket att skriva. Det är mycket nytt folk & det är ju roligt!! Jag står fortfarande stilla..pendlar upp-å-ner på 1kg hela tiden....Men 50kg ner är ju inte fel även om det skulle vara skönt med 20kg minus till
    Hej vännen!
    Minus 50 kilo är ju JÄTTE BRA även om längtan efter 20 kilo till och frustration över att stå stilla finns. Men tänk vilken resa du har gjort så här långt. Kroppen och själen kanske behöver en pause för att ladda batterierna inför sista resan - den mot målet på vågen. Du vet vad jag har sagt innan, du är min inspiration. Och du, jag har hittills tappat 30 kilo men INTE har jag blivit brun!!!! Fanns det inget löfte om det Flört
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand

    Ang tänderna och operationen så kan jag bra säga att sedan open har jag en beläggning på insidan av framtänderna. Vet inte varför. I börjat trodde min vän hygienisten att det berode på att jag inte tuggade - puréperioden. Men nu tuggar jag ju och den finns kvar, förvisso inte lika mycket men dock. Ska till tandläkaren i början på nästa år och få min dom....


    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    jenny jens skrev 2008-12-20 21:04:46 följande:
    hej allesammans !!nu har jjag äntligen fått veta att jag ska få göra operationen i januari... var på inskrivning på kirurgen i torsdags (den 18 dec)... det trista är att jag inte vet ännu vilket datum det blir i januari... tidigast blir det 14 januari..... är först i kön inför nästa år... känns riktigt bra !!!är dock jätte nervös... är livrädd att jag inte ska vakna efter operationen.. tänker på mina barn... tanken att inte få hålla om dem ngt mer... den är hemsk...får försöka att hålla mig till possetiva tankar !! och hoppas att det går bra!!många kramar jenny
    Först och främst - grattis!
    Sen kan jag berättat att jag hade precis samma tankar som dig innan operationen. Tanken på barnen. Men samtidigt är det ju dels för deras skull vi gör denna operation. För att de ska få ha sina mammor kvar en lååååång tid. Men ibland hjälper inte den kunskapen. Oron finns där iallafall. Men jag kan lova dig att känslan när du efter open får prata med dem och sedan att de ev kommer och hälsar på dig - ja den är betalbar. Fick ju tårar i ögonen när jag fick se den trotsiga treåringen första gången efter open. Och tioåringen grinade när vi sa hej då dagen innan open, han var medveten om ALLT. Fast känslan att groggy ringa honom från uppvaket och säga - hej det är mamma! Får ju tårar i ögonen bara av att tänka på det. Själt tycker han att det roligaste var att mamma var så totalt borta när han fick prata med honom Skrattande
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    jenny jens skrev 2008-12-20 21:17:28 följande:
    nej det är inte alltid det hjälper... men samtidigt så är det inte bra att leva med den vikt man har i dag heller... inte direkt bra för kroppen.....det är ju mest för mina barn dock.. det man ser framför sig i framtiden med tt leka med dom obehindrat och med en massa ork !!! dit längtar jag !!!kram jenny
    Du kommer dig snart, jag lovar!

    Jag fick förklarat en gång för mig att som vuxen skulle vi aldrig utsätta oss för de risker som finns med denna op, bara för vår egen skull. Människan är funtad så då flyr hon hellre. Men om man vänder på det och ser att man gör det för någonannans skull, exempelvis för våra barns skull. Ja för dem gör vi ju allt, eller hur? Alltså blir open ett mycket enklare beslut och ett mer naturligt steg att ta.
    Och jag kan säga att det var för mina barns skull jag gjorde denna op. För att jag ska kunna vara med när de växer upp, få en "normal" uppväxt med en mamma som orkar leka och en mamma som tycker att det känns bra att gå på stan, till stranden, i husvagnen, till badhuset osv. På köpet får jag ju även en stor vinst till mig själv. Jag får min valfrihet att shoppa kläder i vilka butiker som helst och framför allt, jag få en kärlek till mig själv som även speglas på mina barn, min familj och alla runt omkring mig.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    Hjärtat 2005 skrev 2008-12-21 09:04:24 följande:
    YEAYYYYY!!!Nu är jag med i 70 klubben!! Det va läääääääääääääängesen... Go morron på er förresten...
    Grattis Skrattande Vilken känsla!!!! Antar att du kanske ställde dig på vågen ett par gånger för att se att det stämmer. Sån är iallafall jag, när vågen visar något som känns väldigt bra, ja då får den allt bekräfta det ett par gånger Skrattande

    Själv vägde jag mig i morse, veckovägningen, och efter att ha gått upp och sedan hamnat på plus minus noll förra veckovägningen har jag nu kommit igång igen och rasat -1,9 på en vecka. Känns bra och nu vet jag till nästa gång jag går upp att det med största sannolikhet är mensen som signalerar att den är på G. Har aldrig påverkats så förut men efter op och två stavar i armen blev det visst så.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand

    Trinity 78 & Meduziz  - Vad skönt för er att ni kände att beslutet var så enkelt!

    Även om sista året visste att jag verkligen ville göra denna operation så fanns det tillfällen då jag verkligen ifrågasatte detta då jag kunde känna att jag frivilligt utsatte min familj, mina barn för att de inte skulle få hem en mamma igen.  För även om riskerna inte är så stora att något ska hända så finns de där, svart på vitt på pappret. Och att frivilligt utsätta sina barn för denna ev tragedi kändes stundtals tungt. Tills min psykolog vände på det och fick mig att se att jag gjorde detta, dels för att jag själv ville men även för barnens skull. För att ge dem en chans att få behålla sin mamma så länge som de borde, iallafall bygga på oddsen lite.
    För mig hjälpte det när tankarna om de hemskheter som kan uppstå vid en operation kom. Och jag kände styrka i hennes ord både för mig och för barnen.

    Hade jag inte haft barn - ja då hade det varit annorlunda. Kanske hade tankarna då gått åt hållet om att jag gjorde denna op för att kunna få barn samt en chans att kunna få bli den mamma jag vill. Inte bara en egoistisk tanke det heller. Tror att väldigt många gör denna op inte bara för sin egen skull utan för en rad andra som påverkas positivt av det. Sen hur man väljer att vända det hela, ja det är upp till var och en.


    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass