Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Gbp=Gastric bypass

Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-17 08:56:21 följande:
    Ni som är opade.. Hur mår ni efter?Det verkar som flera inte mår så där överdrivet bra..Jag menar som Nudelbumsan.. Hade jag inte en aning om att du kräks och håller på. Jag mår skitbra och kan äta nästan allt. Dumpar väl på en del saker man i största allmenhet så mår jag underbart bra...
    Jag mår också väldigt bra. Hade lite problem med illamående de första månaderna men aldrig så att jag kräktes. Jag kan också äta typ allt och dumpar typ aldrig. Sedan finns det ju vissa livsmedel som jag inte mår så bra av eller inte längre tycker om, men de undviker jag.
  • Anna Paulita

Usch....jag har kommit in i en så brutal matsvacka. Inget är gott och inget är kul att äta. Allt smakar likadant och jag orkar knappt få i mig 1 dl...max, ibland mindre. Flytande går så klart ner bättre och ibland händer det att jag tar en Naturdiet smoothie typ för att få i mig NÅGOT.

Jag hade upp en pytteportion med pannbiff, tzatziki och brytbönor men jag klarar inte ens äta hälften. :/

Få ni så ibland? Jag har varit opererad i 8 månader.

• Anna Paulita
    Alecto skrev 2009-02-17 20:16:03 följande:
    Hej! jag är ny här och letat efter denna tråd som jag visste skulle finnas men blind som man är!jag orkar inte läsa igenom hela just nu...Jag är 36, fyller 37 och är gravid i vecka 19 och skulle gärna vilja ha kontakt med antingen gravida eller ni som fått barn efter op... jag skulle vilja jämföra lite symptom och höra hur ni blivit bemötta på MVC.Jag gjorde min op i augusti -07 på carlanderska i Göteborg, ångrar mig inte en sekund och mår kanon. Har tappat ca 54 kg, plus minus lite kanske...
    Jag vet att det finns två tjejer som har varit gravida...Sanna någonting och en till tjej som jag inte minns vad hon heter. Hjälp mig ni andra?!
  • Anna Paulita
    mamma2002 skrev 2009-02-18 13:56:17 följande:
    Ni som redan är opererade,Hur upplevde ni första dygnet efter operationen?smärtan fanns den/ kom den ? Vart ifrån? NYFIKEN!
    Hade ingen direkt smärta, var mest illamående. Men den lilla smärta som fanns satt i ingångshålen mer än någon annanstanns.
  • Anna Paulita
    sussiesnus skrev 2009-02-18 16:26:51 följande:
    Grattis lycktan! Jag har redan opat gallan, så jag har ingen aning.
    Såg att du skulle opas på Norrtälje Sjukhus. Är det Acke som ska operera dig?? I vilket fall är han supertrevlig och jag kände mig superduper trygg med honom. :)

Alla andra där är också jättemysiga så du kommer hamna i såååå trygga händer! :)
  • Anna Paulita
    justmystica skrev 2009-02-18 17:50:16 följande:
    mamma2002, första dygnet var inte alls roligt. Magen var uppspänd och det spände i den. För min del hade jag dock mer ont i skulderbladen och i nyckelbenen. Dom blåser upp hela magen för att komma åt så då blir det lätt tryck på överkroppen.
    Ja, det hade jag med. Och inte blev ryggen bättre av de oerhört obehagliga sjukhussängarna. :/
  • Anna Paulita
    mamma2002 skrev 2009-02-18 18:24:14 följande:
    tack för era svar, läser mycket inne på viktdrop om de olika berättelserna man blir såååå nervös, sen när ssk pratar om att man är en högrisk patient gör ju saken inte bättre.Jag säger alltid till mig själv att ingen de senaste åren har ju dött iaf. Nervös är man ju när man ska sövas och är "lite" knubbig hahahahah.
    Varför är du en högriskpatient?
  • Anna Paulita
    sussiesnus skrev 2009-02-19 10:09:31 följande:
    Anna sol: Hade du gjort på Norrtälje? Ja, de verkar vara superduper där! Har bara varit där 1 gång och jag gillar dem starkt! Lugna och trygga känns de. Vet ännu inte vem som ska opa mig.
    Jag gjorde min operation där i juni. Om det är Acke så är hanjättemysig tycker jag. Den andra är säkert också bra men av honom har jag ingen erfarenhet.
  • Anna Paulita

Innan jag opererade mig hade jag svårt att äta vid stor stress, och det problemet finns kvar men jag behöver men stress på lägre nivå påverkar mig jättemycket och jag får inte i mig ngn mat. Jag får total avsaknad av intresse för mat.

Jag har haft det stressigt i mitt liv, både fysikt och psykiskt och nu i två dagar har jag i princip enbart levt på nutrilett. I går fick jag i mig lite tzatziki på knäckebröd. Det konstiga är att jag kan ha goda intentioner att äta, men när det väl kommer till kritan och jag ska äta få rjag bara nr några tuggor. Sedan får jag kompletera med typ nutrilett.

Fler som blivit mindre stresståliga efter operationen, eller snarare då stressen sätter sig i magen. För så kan man nog säga att det är för mig just nu. :( Jag försöker dock äta middag varje dag, jag vill inte att min 5 åriga dotter ska se mina konstiga beteenden och ta efter mig när hon blir äldre.

• Anna Paulita
    Har ni fått smak för något annat efter er operation, som ni inte gillade innan. Och finns det något ni gillade innan som ni inte grejar nu? (av vilken orsak det än är)

Jag älskar kaffe helt plötsligt och det har jag aldrig tyckt om tidigare. Väldigt skumt.

Däremot är jag inte så förtjust i kyckling vilket jag älskade innan, eller vitt bröd och glass. Jag tycker inte det är gott längre...

Sedan grejar jag inte frukt som är för sur. Men det är mer för att magen säger ifrån.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass