Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Gbp=Gastric bypass

Finns det någon här som gjort en bukplastik och betalat själv? Vad kostar det?

• Anna Paulita
    Felicia6 skrev 2009-03-02 21:59:23 följande:
    Det kostar mellan 30-70 000kr beroende på vart du gör den och hur stor du ska göra..Kan man göra egenremiss även då det gäller till plastiken? Tror dock inte jag får ett nej på vc utan dom kommer nog skicka remissen, är snarare kirurgen jag är rädd för
    Jag tror att jag bara behöver en halv, eller vad det heter och jag vet att jag aldrig kommer få en beviljad av landstinget. Vet inte ens om detr är värt läkarbesöket... :P
  • Anna Paulita

Är det någon mer än jag som känner att ni börjar bli totalt utseendefixerad? Jag har fått en fix ide´angående båd emin mage och mina bröst. Att jag MÅSTE lyfta och fylla tuttarna och att jag måste fixa magen. Helt intelektuellt vet jag att det inte är så farligt egentligen, men jag känner att min mage och bröst inte passar ihop med resten av kroppen alls. :/

Min man förstår mig inte ett dugg utan tycker "jag är fin som jag är", vi skulle ha råd att låta mig fixa detta för att det skulle få mig må bättre men han vägrar och tycker det är slöseri på pengar. Men är det verkligen det om jag kan må bra då?

Det känns som om jag stå ri jordens återvändsgränd...min man tycker även det är dags för ett barn till, och det gör jag också i viss mån då vår dotter är 5. Men jag är sååååå rädd att lägga på mig och förlora allt jag jobbat för. Just nu känns det som om hela mitt inre är ett virrvarr och jag vet varken in eller ut.

Fler som blivit så här tokförvirrade efter era operationer?

• Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-03-03 19:50:48 följande:
    Anna sol de enda jag är utseendefixerande av är att jag är så tjock och vill gå ner i vikt.
    Jo, nu var min fråga mest riktad till de som redan gjort sin operation, men tack ändå.
  • Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-03-03 19:55:37 följande:
    anna sol okis förlåt
    Alltså, du behöver inte be om ursäkt. ;)
  • Anna Paulita
    Moj Katile skrev 2009-03-03 19:57:19 följande:
    Jag är inte opererad men jag har väninnor, styvmamma och min egen mamma som gjort det och ALLA dem är som du beskriver sig själva. Inte nöjda, letar efter annat för att förbättra osv....Kirurgen sa att de nu påbörjat en studie på varbergs sjukhus för att kolla vad denna operationen egentligen gör med psyket på folk eftersom de ser denna tendensen på allt fler. Jag frågade eftersom jag INTE vill bli så!
    Jaghar också förstått att det inte ä rovanligt, skulle dock gärna vilja stäva skiten för så här orkar jag inte ha det. På något djävla sjukt sätt var jag mer nöjd med mig innan, eller, nä, egenligen inte men däremot kollae jag mig så sällan i spegeln att det liksom kvittade hur jag såg ut. Nu kollar jag in mig, i alla djävla möjliga vinklar som finns....
  • Anna Paulita
    KajsaLiza skrev 2009-03-03 20:01:49 följande:
    Nä inte fixerad. Men visst är det enklare att köpa kläder.Tänk dig för innan en ev op om du vill ha fler barn.Annars kanske det blir ogjort på nåt vis. Du kan kanske hålla ut över och under en grav och amningsperiod. Då vet du ju hur kroppen blir som du ska leva med resten av livet.Då kanske gubben ändrat sig eller att det blir betalt via landstinget.Lycka till med ditt beslut!
    Jag hade inte tänkt fixa något innan en evetuell graviditet, egentligen skulle jag vilja klara att inte fixa mig alls då jag inte tror jag någonsinn blir nöjd.
  • Anna Paulita

Någon mer än jag som har svårt att äta när ni mår psykiskt dåligt och är stressad. Tidigare tröståt jag då och nu så kan jag kort och gott inte svälja maten. Efter ngn tugga tar det som stopp....

Känner någon igen sig?

• Anna Paulita

I går var jag ute för första gången på....ja, jag vet inte ens hur länge. Men i vilket fall så var en sak djävligt positivt...jag kunde dansa hur länge som helst utan attbli genomdränkt i svett. Förr i tiden jag gick ut grejade jag max en låt och sedan var jag en sjö av svett, nu kunde jag iallafall danska 8-9 låtar och bli lite fuktig i ansitet typ men inte mer än så. SÅ djävla nice! Jag älskar att dansa!

Sedan gjorde jag ett djävla misstag, en kort stund glömde jag bort att jag var gbp opererad....och tog en tequila shot. NOT a good idea, det lär inte hända igen om man säger så. FUCK vad jag fick ont i magen. Och vad full jag blev... Som tur var gick magontet och fullheten över rätt omgående och sedan höll jag mig till vatten.

• Anna Paulita

Jag har förlorat min aptit totalt. Har haft det ganska stressigt i mitt liv ett par veckor och jag är super duper känslig för det tydligen, för så fort jag blir det tappar jag aptiten.

Hur fan får man igång den igen?

• Anna Paulita
    KajsaLiza skrev 2009-03-08 11:56:58 följande:
    Gå och prata med en kurator eller annan kunnig person! Du kan få hjälp att inte styras av ångest/stress. Hjälper i alla fall mig.Lycka till!
    Ja, det ska jag kanske göra.

Jag har en hel del annat jag behöver ta mig igenom också, så det ä rkanske på tiden.
  • Anna Paulita

Jag tror att jag fått mitt första dumpinganfall....min kropp gillar inte potatismos. Ändå åt jag max 2-3 msk.

Usch vad dåligt jag mår nu. .(

• Anna Paulita
    FH Mamma skrev 2009-03-11 13:07:08 följande:
    Ibland blir jag förvånad över hur mycket kroppen förändrats.Idag låg jag i sängen innan jag klev upp och blev förvånad över magen var under revbenen i läge. Alltså att revbenen var högre upp i luften än magen.Nästa vecka är det 3 år sen min op. Önskar jag får min bukplastik snart
    Hahaha, det där förvånar mig alltid lika mycket. ;)
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita

Woho, idag vägde jag 79,9...;) det är inte mycket under 80 men det ÄR under 80. :) Men känner jag mig själv rätt går jag upp 1 kg innan jag går ner under 80 med besked. Så är det nästan alltid...tror att det har att göra me dmin menstruationscykel att göra.

• Anna Paulita

Är det någon mer än jag som besitter enorma mängder överskottsenergi? Nu har jag börjat komma i gång med träningen ordentligt och det är lite bättre. Men all denna energi är nästan jobbig att hantera. Från att ha varit trött, seg och lat så är jag hur pigg som helst, allert och ja, vad motsattsen till lat är...

• Anna Paulita

Någon mer än jag som gått från högt blodtryck till lågt efter viktminskningen? Jag har haft problemmed yrsel på sista tiden och nu på morgonen var jag hos distriktsköterskan för att kolla upp det och jag hade i vilande läge 100/60 och sittande 90/60. Lite skillnad från innan då jag hade typ 140/95...

Jag fick mest tipsen att träna, vilket jag redan gör men denna yrsel är rätt jobbig faktiskt. Inte alls kul. Min svägerska tipsade om att salta maten lite extra och dricka typ mineralvatten med salt, men det känns så ohälsosamt, speciellt när jag inte är så förtjust i salt alls.

Någon här som har något annat tips?

• Anna Paulita

L i n n skrev 2009-03-16 09:12:39 följande:

Idag var jag på VC för att ta prover och väga mej.Från idag kommer jag börja med att gå ner de här 5-6 kilona som krävs av mej, jag skulle vilja äta mer soppa fram till operationen nu men jag suger på matlagning och fram för allt soppa.Finns det nyttiga och goda soppor att köpa?
    Jag har recept på en soppa som jag iallafall tycker är supergod....och den är inte svår att göra heller.

5-6 potatisar
    2-3 morötter
    1 purjo (liten)
    1 gullök
    2 paprikor i valfri färg
    1 litet blomkålshuvud

2-3 klyftor vitlök
    ½ msk timjan
    svartpeppar
    salt
    2 burkar paserade tomater
    vatten så det täcker grönsakerna

I princip slänger du ner atta ingredienser i en stor kastrull, kryddor, passerade tomater och vatten. Koka tills allt är ordentligt genomkokt, typ 2½-3 timmar.

Pasera med en stavmixer.

Den är kryddig och superdupergod. Och jag inbillar mig att den är rätt nyttig. ;)

Inte alls svår att göra.

Självklart kan du byta ut timjan mot ngn annan ört du gillar bättre, men jag tycker det är gott med timjan.
  • Anna Paulita
    L i n n skrev 2009-03-16 13:45:05 följande:
    Jag är inte så mycket för stark mat men ska testa ändå. Tack!
    Fast den är inte stark, mer kryddig...du kan ju styra det lite själv med tanke på hur mycket peppar och vitlök du tar.
  • Anna Paulita
    myskatt skrev 2009-03-17 07:02:15 följande:
    Jag väger 76 kg och de sista kilona sitter alla på magen. Väldigt kul när byxorna sitter prefekt över rumpan och låren men inte ens är i närheten av att gå att knäppa!
    Så är det f ör mig med, 78 kg och allt fläsk sitter på magen. Jättesnyggt! NOT Men jag har inget häng direkt så någon operation för att fixa till det lär jag inte få bekostad, utan bekosta själv. Men det är kanske inte mer än rätt....
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass