Inlägg från: Jennnie |Visa alla inlägg
  • Jennnie

Gbp=Gastric bypass

Jag har lagt upp bilder på mig och min dotter idag i mitt galleri för den som är nyfiken

• Jennnie

Meduziz skrev 2009-01-04 23:11:15 följande:

Är jag konstig som kan äta tre stycken knäckemackor på en gång? Det funkar ju inte alltid och jag skulle inte pressa i mig dem om jag känner att det tar stopp, men jag KAN äta tre när jag är riktigt hungrig.
    Nej du är inte konstig utan det är helt normalt
  • Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-05 12:54:57 följande:

Helt otroligt, men idag smakar Nutrilett choklad jättegott... Igår höll jag på att kräkas av det. Skumt. Det känns inte så tokigt ändå, jag får ju dricka 1 shake var 3:e timme ungefär.Trodde jag skulle vara döhungrig när jag vaknade i morse, men icke. Jag kunde duscha och sminka mig innan frukost-shaken. Det här ska nog gå bra.En ny oro. Tänk om jag "glömmer bort" att tugga maten tillräckligt mycket av ren glupskhet...
    Det har hänt mig när jag var nyopererad och det fastnade var ingen rolig händelse utan snarare en fruktansvärd upplevelse och jag var så arg på mig, men jag överlevde det med. Man kan inte göra annat än sitt bästa och det ska nog gå bra ska du se
  • Jennnie

smultronsaft skrev 2009-01-06 00:02:12 följande:

Tänkte sticka in mde en liten fråga, hoppas det är ok:). Jag undrar hur lång tid era operationer tog?
    3 timmar tog min Gjorde också titthål... Vet inte varför min operation tog så lång tid? För allt gick ju som det skulle...???
  • Jennnie

Trinity78 skrev 2009-01-06 08:46:10 följande:

Herrejä....! Jag vägde mig nyss och vågen visade 69,4 kg!! *chockad*
    GRATTIS
  • Jennnie

Hardrockgoddess: Du verkar vara den perfekta patienten för gbp, du har så mycket på att vinna att göra den. Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Lycka till hos läkaren imorgon och ge dig inte förrän h*n skriver en remiss, det är inte läkaren som avgör om du ska få göra operationen utan kirurgen kom ihåg det! Det är bra att visa att du är lite påläst och att du vet vad det innebär om det börjar bli "tjafs". Själv kom jag till husläkaren väldigt förberedd och var beredd på att få fajtas, men läkaren sade bara till mig att :"Vad bra, tror att du skulle må mycket bättre av att få göra en operation och gå ner i vikt, du vet, de andra metoderna fungerar inte i längden utan man går nästan alltid upp igen..." Förstå att man var lättad, dock är det inte alla som har samma tur.

Här finns det fler som ska göra operation eller som har gjort en, så här är det ett perfekt ställe. Sedan finns två forum till:

www.viktop.se (Väldigt stort forum som har funnits i några år)
    www.viktdropp.se (Ett forum som har funnits i något år och som växer hela tiden).

• Jennnie

jenn06 skrev 2009-01-06 16:47:49 följande:

så nu har jag flytat i ca 1 vecka -5,1 kg :)men midjemåttet ökat med 3cm :( men antar att kroppen ändrar sig annars så var det någon cm här och där..s¨nu bara 2 vecklor kvar..åhh vad jag längtar efter riktig mat..
    Du är nog bara lite svullen i magen, du ska se att det ger med sig så småningom
  • Jennnie

jenn06 skrev 2009-01-06 16:51:32 följande:

jennie- förmodligen eftersom jag precis haft mens.. fast det blev lite deppigt i morse vid mätningen...
    Jag förstår det, men har man gått ner i vikt så lär du inte öka vid midjan, jag lovar har aldrig hört talas om det, utan du var nog bara lite svullen, ibland mäter man ju olika hårt eller på olika ställen också, men mät om en månad istället så ska du se att det har gjort resultat
  • Jennnie

HardrockGoddess skrev 2009-01-06 16:46:30 följande:

Det låter hoppfullt det du säger, om att jag verkar vara den perfekta patienten :). Jag skall ringa och boka tiden imorgon hos läkaren. Jag får säga till sköterskan att det handlar om min diabetes (vilket det gör indirekt, haha), så kanske jag får en besökstid snart.Om han nu inte skulle gå med på det, så läste jag att man kan skicka en egenremiss. Hur gör man detta, hur formulerar man sig?
    Sen undrar jag som den tålamodsfattige person jag är, om det finns sätt att skynda på det hela? Jag har hört att det kan ta 6 månader för att ens få tid till kirurgen och sen därefter ännu längre tid till operation.
    Förstår naturligtvis att alla vill ha en operation så snabbt som möjligt, men kan det finnas skäl till att skynda på förloppet, eller är det bara att stå och stampa på sin plats i kön?
    Jag frågade om vilket landsting men eftersom jag inte har fått något svar så ska jag försöka svara ändå. Kirurgen kan bedömma om det finns något skäl att du ska få förtur, men det är inte alls säkert, många som är överviktiga lider av diabetes och följdsjukdommar och därför kan det vara svårt att få förtur, men man kan alltid fråga om det.

Sedan är det lite olika i olika landsting, en del sjukhus går fortare osv. SJukhuset i tex stockholmslandsting som jag helt avråder ifrån är Huddinge sjukhus, där går det jättelångsamt... VIll man komma fram snabbt är det SÖS eller danderyd som gäller. Man kan också åberopa vårdgarantin, i vissa landsting har de dock infört en massa informationsmöten osv som man måste gå på som en slags "tankeperiod" så där har de lyckats komma ifrån det utan säger att man måste gå på dessa och vänta den här tiden för att sedan vara säker... Hur de gör i ditt landsting får du ta redan på.

Lycka till!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass