-
Man kan få sk "platåer". När jag hade opat Gastric Banding så gick jag ner 35 kg bara "poff". Sen låg jag stilla ett tag, viktkurvan blev helt rak. Jag gjorde inget annorlunda. Efter ett tag tog det fart igen och jag började gå ner igen. Sen kom flera platåer. Håll ut!NussNuss skrev 2009-02-04 17:40:49 följande:Varför står jag stilla i vikt? äter eller dricker inte mycker mer än tidigare:(gör jag nå fel???
-
Hur har det gått med alkoholintag för ni andra som är Bypass-opade? Jag opades för en dryg vecka sen så jag har inte hunnit prova än. Dietisten sa att det är ett glas vin eller en drink (med sockerfri drinkblandning) som gäller på en kväll. Tar jag mer så däckar jag. Nu festar inte jag så ofta men det kan vara bra att veta när jag väl gör det. Hur går det för er andra?
En till fråga... Nån som har provat mörk 70% choklad? Dumpar ni på det?
-
Jag har opats två ggr. Före min Banding-op vägde jag 142 kg och gick ner 9 kg på 2,5 veckors flyt. Nu före min Bypass-op vägde jag 94 kg och gick ner 6 kg på 3,5 veckors flyt.LykkesMamma skrev 2009-02-04 21:36:29 följande:Lägger fram den igen, ingen som kan svara???.........Tack
-
Mollsan06 skrev 2009-02-08 11:49:13 följande:måste fråga, kan man äta makrill i tomatsås o fiskbullar under purétiden??va brukar/brukade ni äta under purétiden?
Det mesta går bara det mosas/mixas!
Tips:
Färdig fiskgratäng med potatismos. Bara att mosa fisken på tallriken.
Köttfärssås och potatismos. Det mesta med köttfärs funkar. Mosa köttbullar/pannbiff på tallriken.
Paté av olika slag. -
35 i BMI brukar vara minimum, så det borde funka. På Sophiahemmet kostar en Gbp-op ca 100 000 kr.lycktan skrev 2009-02-08 17:44:03 följande:Hej alla!Jag vill GBP Op:a mig,har ett BMI på 35 och vill bekosta operationen själv, får jag en OP med BMI 35?Nån som vet vad det kostar på Sophia hemmet?
-
Jag tror att bilden måste ligga i galleriet.MelvinMeja skrev 2009-02-09 11:53:17 följande:Jag har förslkt att lägga in ett kort här på forumet men jag fattar inte hur man gör. Någon som kan hjälpa mig?
Högerklicka på den där,
välj "kopiera",
klicka dig fram till tråden,
högerklicka och sen "klistra in". -
Jag räknade precis ut mitt BMI. Jag har gått från 53 till 32! Wow!
Jag har 10 kg kvar att gå ner (mitt eget satta mål). Då kommer mitt BMi att vara 28. Efter det kommer jag att behöva operera bort överflödig hud så då försbinner ett par kg till. Trots att det är en bit kvar känns det som att jag redan har fått ett helt nytt liv! Jag har en helt annan rörlighet och kondition än tidigare. Underbart! Ville bara dela med mig av min lycka!
-
Tack!Moj Katile skrev 2009-02-09 16:52:50 följande:Vad roligt!!!Du är jättefin på fotona redan och det var ju ett tag sen de togs (ditt galleri)
Jag har gått ner 10 kg sen bilden när jag har båda benen i ena byxbenet på mina gamla byxor.
-
Jag gjorde en banding i okt-06. I dec-08 opererades bandet ut. Nu i januari-09 opererades gjordes en Gbp. Alla tre operationer är gjorda med titthål (5 hål varhje gång). Jag tror att jag har sammanlagt 9 ärr på magen, vissa hål har de gjort på samma plats, andra är nya. Doktorn sa att det kan bli längre konvalesens när man är opererad innan. Jag var mycket risigare efter By passen än bandingen, men nu två veckor efter open mår jag helt ok. Jag ska börja jobba om en vecka.vampyria2 skrev 2009-02-09 16:50:26 följande:Hej, jag var hos läkaren i föra veckan och han skulle då skicka en remis till kirurgen åt mig, känns så skönt Jag har gjort en banding för 5 år sedan är det någon här som har gjort den först och sen gjort en bypass? Är lite nyfiken på om man kan göra tit hålls OP om man har gjort den innan. Vet inte om ärren och sånt kan ställa till det då Grattis till jenn06 skönt att få den hjälp ni behöve och hoppas ni inte behöver vänta allt för länge på den
-
Banding håller inte i längden! Jag gjorde en i okt-06 och det funkade i 1 1/2 år sen fick jag magsår och förträngning i magmunnen. Bandet fick opereras ut o sen fick jag en gbp för två veckor sen.MissMarie84 skrev 2009-02-10 23:06:25 följande:Aldrig hört talas om... har funderat lite på bandning om den fortfarande görs... känns inte så drastiskt som en gbp..
-
en halv normalportion borde vara lagom.faster fia skrev 2009-02-11 18:25:20 följande:hej om man äter kycklingsalad hur mycket ska man ta då. ska man bara äta tills man är mätt eller mindre?
-
Jag var också nervös! Prata med narkossköterskan innan du sövs. Det är han/hon som "har koll" på dig under operationen, att du andas som du ska etc. Jag pratade med min narkossköterska och ville försökra mig om att han var där hela tiden. Han pratade lugnande med mig och fick mig att känna mig trygg. Det kändes som om jag var på hypnos i stället!lycktan skrev 2009-02-12 12:09:13 följande:Guuud va nervös jag är för en OP som jag inte ens fått exakt datum för om det blir CFTK som OPar så blir det i slutet av mars Fy jag tror jag ska dö och aldrig mer se mitt barn men det kan ju hända nu med i en olycka eller hjärtatack mmHur kännde ni innan OP, och hur känndes det sen efter?
-
I GBP-op används inte titan... Menar du Gastric banding?lycktan skrev 2009-02-13 12:59:33 följande:hej!Läste lite läskigt om titan som kan lossna efter 20 år och vandra och skada andra organ, vad är det?????
-
Hennes & Mauritz märke för stora storlekar heter BiB. Generous är Lindex märke! På Kappahl heter det XLNT.lotusblomman66 skrev 2009-02-14 18:38:45 följande:Är det från Hennes & Mauritz du ska beställa kläder? För i sådana fall så heter ju deras märkte för oss lite större kvinnor generous. Då motsvarar stl 46 just 46. Kanske har förstått din fråga fel!! Då ber jag ursäkt.
-
Jag brukar göra sorbet! Jättelätt och underbart gott. Bara 5 % fett och 125 kalorier per portion. Man kan använda vilken fryst frukt/bär som helst. Ett tips är att testa med frusen mango. Underbart! Här är receptet:Zolen1 skrev 2009-02-21 14:01:00 följande:Ni som är opade, om ni blir sugen på nått på kvällen vad tar ni då?? Förr blev de ju chips eller godis men nu har jag helt IDE TORKA!! Vill ha nått gott och gärna nyttigt.
http://www5.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15641 -
Glömde.... man kan frysa sorben i små burkar och ta fram en halvtimme-timme innan den ska ätas.
-
Jag kan rekomendera Södertälje sjukhus! Jättebra sjukhus och bra bemötande. Jag opererades med titthål av Dr Sven Bringman. Jag var sjukskriven i tre veckor, inklusive sjukhusvistelsen.Nane skrev 2009-02-22 10:43:30 följande:Hej! Jag kikar in här för att min mamma har fått operation beviljad Väntetiden för operation i vårt landsting är tyvärr lång så hon funderar på att söka till annat landsting.Finns det något sjukhus som är "extra bra/duktiga" i Östergötland, Södermanland eller Stockholm?Hon vill helst ha titthålsoperation.Hur länge har ni varit sjukskrivna efter operationen?Tack på förhand!
-
Köp färdiga soppor typ Kelda och Blå band på tetra. Blanda i grillad kyckling eller fiskbitar och mixa med stavmixer så blir soppan matigare. Smoothies är också ett tips. youghurt, banan och frysta bär, mixa. Stavmixern är ett måste när man går på flyt!LykkesMamma skrev 2009-02-22 20:13:13 följande:Ok....Kan ni ge mig lite mer tips på bra flyt mat med proteiner? Idag har jag ätit miniyoghurt utan tillsatt socker 1,5dl samt en god och mustig grönsakssoppa...Och druckit massor med vatten!Tar gärna emot lite recept....men ska börja med puremat på torsdag....
-
BMI-kravet varierar lite mellan olika landsting, men det brukar ligga runt 35.Smuliz skrev 2009-03-10 10:08:04 följande:En fråga. Måste BMI vara minst 38?Jag tror jag har 34-35 nåt sånt. Och jag börjar nu fundera starkt på detta.
-
Tjoho! Jag har gått ner 60 kg! Helt galet ju! Det känns helt fantastiskt!
Från att ha vägt mest i familjen (40 kg mer än min pappa som väger näst mest) så väger jag nu minst. Både min man, bröder och min mamma väger mer än mig. Jag köpte ett par nya byxor härom dagen som min mamma provade. De var för små för henne!Härligt! Nu har jag bara 7 kg kvar till min målvikt som är 75 kg. Men de är de sista kilona som går trögast ju!