Inlägg från: Jennnie |Visa alla inlägg
  • Jennnie

Gbp=Gastric bypass

justmystica skrev 2009-01-08 18:52:46 följande:

Naturdiet är lika bra som nutrilett, om inte bättre? Några har ju sagt att dom måste tillsätta lite mjölkprodukter till för att få all näring med nutrilett?
    Jag undrar om det igentligen inte är sak samma, med alla dessa kurer; naturdiet, nutrilett, cambridge och modifast. Lite skillnad på kaloriinnehåll, men man lär ju gå ner med alla. Dessutom ska man ju inte leva på dom en längre period utan bara 2-3 veckor så några stora näringsbrister lär man ju inte få, vilken man än använder

Jag har prövat nutrilett, cambridge och modifast. Och cambridge och modifast var godast av dessa iallafall, nutrilett smakar verkligen *Urk*
  • Jennnie

jeatea skrev 2009-01-09 10:04:34 följande:

Opades den 28 nov har gått ner ca 15 kg men sen 2 veckor så står jag helt still. Tror jag äter för lite..Kan någon hjälpa mig m mellanmål lite matigareKnäckebröd m skinka äter jag men det kanske är för lite?Hjälp
    Jag brukade äta:
    Smörgås med massa skinka/kalkon/kycklingpålägg och skivad avokado.
    Smörgås med skivat ägg och kaviar.

Försök att lägga på ordentligt med pålägg, så att det blir proteinrikt och lägg gärna på något bra fett, typ oliver, avokado osv, och ett tunt lager med smör förståss
  • Jennnie

Tessilessan skrev 2009-01-09 15:39:14 följande:

Hallå tjejer!Måste bara få ställa nån fråga till er som varit op:ade ett tag!Blir man någonsin hungrig och mätt igen efter op:en?Jag är aldrig hungrig och blir aldrig mätt och är därför rädd att jag ska äta för mycket då jag inte känner nått stopp, försöker att bara äta ca: 2 dl max/g. Sen blir jag så trött varje gång jag ätit lunch eller middag, är det dumping? För då jag dumpar blir jag fruktansvärt illamående.Mvh Therese
    Du kommer att känna mättnadskänsla och även hungerkänsla så småningom, dock är de gamla mättnadskänslorna och hungerskänslorna som vi hade som överviktiga inget bra, för det första tenderar man gärna att äta för snabbt och för mycket när man blir så hungrig- vilket förr satte sig på vikten, men nu resulterar det i ett fasligt magknip... Även de gamla mättnadskänslorna när man nästan kunde känna sig däst och jätteproppmätt är ju heller inget bra nu för blir vi så proppmätta så lär man få magknip då också. Men du kommer att känna hungerskänslor och du kommer att bli lika hungrig som förut, och för mig blir det så att då äter jag oftast för snabbt och för mycket och får ångra mig lika snabbt igen Jag kan också bli proppmätt men då ångrar man sig också snabbt igen Men lagom mätt är det skönt att vara

Tror att du med gott samvete kan öka portionerna till åtminstone 3 dl och sedan se om du blir mätt. Åt 3 dl mat ganska snabbt efter operationen, dröjde inte så många månader om man säger så

Angående att du blir trött, har missat när du var nyopererad? För är det precis nyligen så är det inte så konstigt för det har ju hänt en massa i kroppen och kroppen behöver vänja sig vid det nya sättet att smälta mat. Är det länge sedan så är det en slags dumping, fast inte MEGADUMPINGEN som också ger illamående.
  • Jennnie

ANgående soppor, jag har provat nutrilett under en period innan operationen när jag ville gå ner i vikt, och jag höll verkligen på att kräkas av dom, men tydligen gillar vissa dom.

Cambridge har jag provat också en period innan operation och de orkade jag faktiskt äta i någon månad eller två. Gillade inte alla smaker, men de flesta, det finns många olika smaker att välja på och gillar man inte en smak kan man lämna tillbaka de som man har köpt i den smaken och byta till en annan av sin konsulent. Cambridge är ju dock dyrast av alla sopp-dieterna, och man måste ha kontakt med en konsulent. Konsulenterna får man kontakt med här: www.cambridge.se/ Har för mig att jag betalade lite mer än 500 kr för en vecka, dock fick man också "äta" bara 3 påsar dag har jag för mig och ibörjan var man ganska hungrig sedan vande man sig... Man kan ju dela upp påsarna i hälften och då få 6 måltider om man tycker att det blir för tufft.

Modifast använde jag innan operationen eftersom dietisten rekommenderade det, och det gick i 2 veckor men skulle inte ha velat äta det i fler dagar. Jag beställde det från nätet, där kan man även få provpaket, beställ provpaketen i god tid innan så att ni hinner testa och sedan beställa igen om ni vill köra det som flyt innan operationen. Gick in på hemsidan och såg nu att de numera tar betalt för provpåsarna men att man sedan får dra det när man beställer igen. Att beställa modifast är billigare än att köpa på apoteket också. Här kan ni beställa: www.modifast.se Vill tipsa om kaffe som var min favorit, den drack jag kall och var nästan som iskaffe och den tröttnade jag inte på lika snabbt som dom andra, sedan var choklad en favorit, gjorde den lite fastare och åt den som chokladpudding

• Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-10 11:52:48 följande:

Anna Sol: jag är inte ens i närheten av din sits, men jag vill ändå tycka till (sån är jag). Jag tycker inte du ska hålla på att experimentera utan följa kostråden efter open. Det är ju den som ska funka bäst. Ibland kan lite extra fett t o m göra så att man går ner i vikt. Man får ju inte äta för lite det kan också göra att man går upp i vikt. Att du står på en platå måste vara skitjobbigt! Jag skulle bli (kommer bli) skitirriterad! Men tänk efter, har du inte följt annan diet någongång och även då hamnat på en platå? Det ger ju med sig om man är konsekvent på bra kost och motionerar. Så har det varit för mig och för de jag pratat med iaf. Och precis som du säger om att komma tillbaka i gamla mönster vore inte kul, så håll inte på att "banta" för att komma över platån. Jag vill inte tillbaka till gamla mönster, och önskar ingen annan det heller.Detta ska inte ses som pekpinne alls, bara vad jag tycker. Det är min åsikt till en vän.Jag har som mjölksyra i mina armar och så fort jag ska lyfta nåt så blir jag darrig. Känner mig energilös och less... Och 2 v kvar. Jag har gjort 1 vecka och tappat 6 kilo - inte illa. Jag är jätteglad (förutom att byxor börja sitta fult). Men jag fryser konstant! Humöret är faktiskt bättre än vad jag någonsin kunnat tro. Kanske detta med VLCD är min grej? Kanske skippar op och går på detta? NOT! Alla kan vi väl gå ner i vikt men jag vill ju hålla vikten sen också.idag ska jag på lekträff, jag och barnen över till annan mamma med barn, och då oroar jag mig alltid för fikat. Gäller att ha shake med sig och dricka mycket vatten och kaffe. Men ändå. Sugen kommer jag ju bli....
    Jag håller med sussinus, jag tror anna sol att börjar du äta lite mer fett så kommer det att bli minus, äter man för lite fett drar kroppen in på fettförbränningen, kroppen behöver fett för att kunna fettförbränna. Så börja använda fett på smörgåsarna och kanske lite extra i form av avokado, oliver osv. Du ska se att bara du är konsekvent och inte börjar mixtra så kommer vågen att gå neråt igen. Det du kan göra för att hjälpa kroppen på traven lite är ju att använda dig av t ex promenader, gärna mer än en timme åt gången
  • Jennnie

Jepps och på radion är det hela tiden reklam för viktoperationer, är det här något som håller på att bli vanligt? Som vem som helst kommer att vilja göra, tänker på inlägget dessutom med tjejen som hade bmi mindre än 30?

• Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-11 20:16:21 följande:

Vad skulle hända om jag åt nåt annat en kväll??? Typ 1 port protein... Kyckling eller skinka eller nåt...
    sussienus för det första om man ska "fuska" ska man äta rent protein, det bästa är räkor, kräftor osv. FÖr det innehåller i princip inga kolhydrater eller fett. Tycker att kyckling och skinka också borde vara okej, men det får inte vara några tillsatser i dom som det kan vara i "orena" produkter.

Det som kan hända är att du får mer smak och inte vill leva på din dryck längre... Viktnedgången kommer inte att påverkas om du äter lite protein, äter du fett eller kolhydrater kan den dock påverkas. När jag gick på cambridgekuren för länge sedan då behövde jag verkligen tugga... Då sade min konsulent till mig att det är helt okej med skaldjur på grund av det jag sade över. Så jag köpte en burk med kräftstjärtar och smaskade på (dock inte hela burken på samma gång utan den räckte nog iallafall 4 dagar ) Är det tufft? Försök att stå ut, det är mitt råd, kan du inte det, ät då rent protein
  • Jennnie

Felicia6 skrev 2009-01-11 20:55:46 följande:

sussiesnus, om det är jättejobbigt så prata med din dietist så kanske du får äta vanlig mat ist.Jag klarade inte av mitt flyt så jag fick okej av min dietist att äta vanlig middag fast med speciella riktlinjer då såklart. Euhhmm.. Nån som tar shotar efter open? Klarar ni av det?Jag var på fest igår och vart väl rätt full, men sen tog jag en shot ute på krogen och 1h efter så dunka det till i skallen och sen började jag må sååå illa o spydde typ 20min (fast inget kom ju såklart). Fortsatte spy då jag kom hem och mådde pyyyton. Idag har jag oxå mått riktigt dåligt och spytt några gånger.har aldrig varit så innan för mig. jag har varit lite småbakis förut dan efter, men aldrig spytt varken samma kväll eller dan efter jag partat
    Jag tar inte shottar så ofta, men har gjort någon gång, typ turkisk peppar... Tror jag är den ända? Och det är väldigt starkt för magen ska jag säga... Det är så olika så man vet aldrig hur det går, ibland kan jag få som riktiga kramper efter jag har tagit en shot i magen, någon annan gång har det gått bra. Men som sagt var dricker inte shottar så mycket just på grund av att det inte är värt det om magen ballar ur.

Det är ganska starkt med shot, både vad det gäller kalori(socker)mässigt och stark sprit. Våra magar tål ju inte riktigt allt lika bra som innan.
  • Jennnie

Felicia6 skrev 2009-01-11 20:55:46 följande:

sussiesnus, om det är jättejobbigt så prata med din dietist så kanske du får äta vanlig mat ist.Jag klarade inte av mitt flyt så jag fick okej av min dietist att äta vanlig middag fast med speciella riktlinjer då såklart. Euhhmm.. Nån som tar shotar efter open? Klarar ni av det?Jag var på fest igår och vart väl rätt full, men sen tog jag en shot ute på krogen och 1h efter så dunka det till i skallen och sen började jag må sååå illa o spydde typ 20min (fast inget kom ju såklart). Fortsatte spy då jag kom hem och mådde pyyyton. Idag har jag oxå mått riktigt dåligt och spytt några gånger.har aldrig varit så innan för mig. jag har varit lite småbakis förut dan efter, men aldrig spytt varken samma kväll eller dan efter jag partat
    Jag tar inte shottar så ofta, men har gjort någon gång, typ turkisk peppar... Tror jag är den ända? Och det är väldigt starkt för magen ska jag säga... Det är så olika så man vet aldrig hur det går, ibland kan jag få som riktiga kramper efter jag har tagit en shot i magen, någon annan gång har det gått bra. Men som sagt var dricker inte shottar så mycket just på grund av att det inte är värt det om magen ballar ur.

Det är ganska starkt med shot, både vad det gäller kalori(socker)mässigt och stark sprit. Våra magar tål ju inte riktigt allt lika bra som innan.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass