• vänat

Gbp=Gastric bypass

Felicia6 skrev 2009-03-05 21:03:03 följande:
    Sen kan vårdcentraler ha sina "egna" regler efter hur dom tror att det är också men detta är hos själva plastikkirurgen i Umeå där man får godkänt eller inte. Vårdcentralerna mina vänner har varit på har bara remitterat och inte kollat upp något utan låtit kirurgen göra det
    OK tack for ditt svar!!
  • vänat
    Josefin02 skrev 2009-03-05 20:49:46 följande:
    2 år efter OP är det i västernorrland innan dom tar bort överflödig hud på mage.
    Oj da tva ar ar lang vantya om man da har problem med svamp och liknade! vad beror de pa at de sadna lang vante tide ar de koerna eller andra orsaker?
  • vänat
    Peand skrev 2009-03-06 08:36:11 följande:
    Större eller mindre???Jag har kommit i ett läge där jag börjar inse att jag numera inte alltid är störst, jag kan sitta brevid en annan och känna - fan vet om jag inte är mindre än henne..... Vilken känsla.MEN då kommer nästa problem och det är den skeva kroppsbilden. Vilket innebär att jag helt enkelt får viska till mina närmsta involverade vänner och make - Större eller mindre???? Eller tummen upp eller ner när vi inte ens kan viska Antar att det är ett sätt för mig att skaffa mig en självbild av hur jag egentligen ser ut, spegeln säger en sak men den är svår att ta in....Känns det igen?
    Ja deta med kropps bild jag ar helkt forvirad skulle kopa mig ny bh har i Braslien for de forts ar storlakena helt annarluda markt och for de andra sa kopte jag en bh for 6 veckor sena i en storlek.

Sa nu tigare i vecka da jag skulle kopa en til frag aeftersoam storlek som tigare,expediten tittade pa mig ochj skade pa huvudet. nej svade hon och tog fram storleken mindre jag sa de ar omojligt den kan jag inte ha.

Expediten vande sig till sin kollega och fragde och fick som svar att de var storleken mindre. nej sa jag ytterligare en gang tillssit fick de overtyga mig om att prova Bh ute pa gaton utan pa mitt lilnne ! Oj da mycket riktigt de hade ratt.

Sa inte ar de latt alla ganger och inte heler blir de neklare da storlekrana ar helt annolunda mot hemma men som sagt kanner mig fortfarnde forrvirad och detta var i mandags.
  • vänat
    Nuttans Mamma skrev 2009-03-06 12:28:01 följande:
    Det verkar som det inte är så lätt å få bukplastik :( Men det är klart har man någorlunda fin mage så är det kanske inte ens värt det :)
    Om och nar man far bukplastik verakar beror pa vart i lander man bor!! En del har lanting verkar v bevilja bukplastik enbart pa grund av overflodighud andra bara vid evtuellea problem med svamp!!

Sen verkar de ocksa som en del fatt veta att efter GBP oprtion far de atumoatisk en buk och brost palstk och andra far de inte etc.
  • vänat
    sussiesnus skrev 2009-03-07 10:19:32 följande:
    Är nu färdigutredd och godkänd för op. Jippi! Fick träffa kirurg och narkosläkaren. Ska nu bara se till att betalningsöverföringen från Uppsala görs asap! Slutet på april - i början på maj trodde läkaren att op blir av.Fick också höra något om ställena där de gör privata operationer, typ Sophiahemmet. De har ingen intensivvårds avdelning. Så om det inträffar någon under op eller strax efter så är det ringa ambulans som gäller. Tycker jag låter otryggt. Och då är jag verkligen glad att jag hoppade privat op och satsade på annat landsting.
    Gratis hoppas du snart fa din optid!! Kul att de du kommit sa har langt!!
  • vänat
    MissFörstånd skrev 2009-03-07 18:29:06 följande:
    Vad ni än skriver och vad ni än svarar om de så är positivt eller negatvit så känner jag mig bara mer och mer säker på open. Inte så att jag struntar i de ni skriver, för jag tycker de är jättebra att få läsa både och. En bekant var här igår och berättade att jag minsann kunde glömma att dricka en cider när jag var opad och att två köttbullar och en potatis skulle bli de enda jag orkade.... När ni var på ert första möte, hur blev ni bemötta då? Min bekant sa att de var typ skrämselteknik för att de skulle kolla psyket. Stämmer detta verkligen? Att de är elaka och försöker skrämma folk???
    Inte tycker jag att de var skramseltaktik direk med forsta motet! jag blev mycket bra bedott av sa val kirug som dietsiten kirugen kolla att jag uppfyllde kraven och fragde vad jag vist om oprationen. Och undrarde om jag hade nargra fragor.

Dietdiseten berattade om mat efter opartionen och flyt inna oprtaionen.

Ja de stammer ganska bra at man i borjan ater valdigt lite men potios stosn storlekeran ska/bor okas efter hand dock en restaurang potion.

Alghol skulle man ta de forsiktigt men garan prova prova forsta gangen hema eftersom man latter blir full efter oprtionen men skulle tydligen ocksa ga over snabber. har dock ingen anning eftersom jag inte dricker alghol alls
    Detta ar den infoirmation jag fick!! sen undrar aven dietsetne om de fanns fragor vi var en grupp pa 6-8 personer tror vi var pa informtionen men de variera ocksa fran sjukhus til sjukhus.

Daremot motet med ssk upplevede jag opersonligt ,motont och pa lopamde band prinsipen.troor ssk motet var som jag berskriv mer pa grund av hennes personlighet an att gora an att de var pagrun av sjalav oprtionen som skulle genom foras.

Ja helet enkelt nochalat och kalt motet. Hon tog lang vikt matt midje motett

Sa de kan saker varire vart man opas vem man traffar och vilken dag man traffar personerna aven om de inte bor ha betydelse tror jag de har betydelse.
  • vänat

Undrar om de finns fler an jag som har sin hang buk aven pa sidorna och lite bak till ocksa??

Eller ar en hag buk enbart fram till sa att sga?

Funderar ocksa pa hur ni rensonerat kring malvikt? Har ni ex vis satt 52kg 75 kg
    Har ar malvikt andras under resans gang da menar jag inte detta med del malen som att ex vis komma under 100kg eller dylikt. Utan helt enkelt att ni forst satt 52kg och sen inser att de blir inget kvar av mig battre jag vager 75 eller
    eller later ni kommer fa besta sjalv sa att saga och nii ater sa bra ni kan och motionera sa gott ni kan eller?

• vänat

Mrs Kaffelatte skrev 2009-03-08 15:00:46 följande:

Det som är kruxet är att man måste bli godkänd av kirurgen först för att ens landsting ska betala för operationen någon annanstans. Och det är där det dryga i Dalarna komemr in.. Det tar sjukt lång tid att få träffa honom för att bli godkänd.Men när man väl sen är godkänd så är kön inte alls lång. 2-3 månader bara typ.Detta har de gjort och det är helt i sin ordning med vårdgarantin ect. För de har lagt in "kurser"/viktnergång (för att bevisa att man är motiverad) på ca 1 år, i vårdplanen.. Så givetvis får även vi välja men varför välja ett annat landsting när man kan få open fortare hemma??
    Va!! maste man bli godkang forst att kirugen fo att fa att lansting? jag fick min remiss skickade 4 veckor efter jag begrade att fa de genom de sa kallde vargantin. Men de var 1,5 ar vanta pa en bedomning och 4-5 ar vante tid pa opration detta var i lycksele fick remissen skickd till skovde.
  • vänat
    Mia76 skrev 2009-03-08 13:33:59 följande:
    Hej! Jag har en fundering. Hur många av er har drabbats av njursten och vad har ni fått för råd för att undvika nya anfall? Själv har jag nu haft några jobbiga dagar med anfall.Tacksam för svar
    Har innan min GBp opration haft en massa njurstens anfall vet dock inte om de ar nagon skillande pa att fa de fore eller efter GBP ortaionen.

Radet jag fick var at dricka mycket vatten men de vissade sig inte ha nagon betydels i mitt fall har saker krossat njursten minst ett tio tal ganger.

Til lsist utredde urlogen och sag att jag hade obalns i kroppen mellan salt och mangnesium. det vill sag for mycket salt for lite magnesium sa jag fick emgesan for att fa balans i kroppen de hjalpte mig. Men som jag var innan oprtionen och har i mitten av april i ar vart opad i ett ar. vet inte hur lange du vart opad?

Eller om de nagon skilland pa orsaken och sa innan och efter en GBP opration. tycker du bor rad farga laker. Om vad du ska/kan gora at saken.
  • vänat

Mrs Kaffelatte skrev 2009-03-08 15:10:04 följande:

Eftersom det är ditt landsting som ska betala så måste de ju avgöra om de ska betala eller inte. Då gjorde väl ditt landsting så att de valde att skicka dig vidare ändå utan att kolla om du var berättigad op eller inte. Men här väljer de att godkänna innan de ställer upp att betala. För det är ju inte kön som är lång här, det är ju att det tar tid med förberedelserna som de vill att man gör innan open..
    Jo jag forstar att de skiljer farn lansting till lansting dar av skrev jag att ocksa vilken ort de rorde sig om.

Men de kollar remissen och i lycksle och ser pa den hurvida man upfyller kvaren elelr inte. Men dessa for innan hade de strulats i 4ar med en remisss som de loavde skriva sa kan ju handa de gjorde saken annorlunda ocksa. de var namligen kiurgen sjalv som skule skriva en remiss for GBp oprtion men de blev aldrig av men de ar enhelt annan historia.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass