• Peand

Gbp=Gastric bypass

justmystica skrev 2009-01-17 21:27:50 följande:
    Peand, kesella är dessutom gott, det ska jag köpa imorgon. Tack för tipset! Annars har jag försökt få i mig proteiner genom att sätta ett ägg i smoothies och så. Allt för att jag inte ska tappa håret men utan att behöva dricka pulverdiet igen haha. Jag är klar med dom.
    Ja men visst är det gott. Gjorde hemgjord potatis och löksoppa med linser i och klickade i kesella. Kan än idag känna smaken i munnen, det var underbart just då, och även nu.
    Dessa veckor med flyt ska nog inte innebära en katastrof när det gller näringsintaget då kroppen har ganska stora reserver. Men det är ju bra att tänka på det redan nu, för sen gäller det att välja bra protein och prioritera just proteinet först.  Men det kommer ganska lätt!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    justmystica skrev 2009-01-17 21:37:39 följande:
    Peand, det ska jag nog också göra. Gott! Jag har dock ingen sil så jag får strunta i löken tror jag. Just nu är jag inte alls sugen på kolhydrater, det är just proteiner jag vill ha. Konstigt hur kroppen kan ställa in sig. Jag längtar tills tisdag, då får jag äta mjuk mat. Ska festa till det med... couscous och så riven gurka och så nån veggiesås. Det ska bli uuunderbart.Idag drack jag en smoothie med kiwi i, dom små kärnorna är väl ingen fara? Och kan man äta mannagrynsgröt under flyten?
    Äter inte alls så mycket kolhydrater idag, mest när det blir macka då och då. Till maten blir det merparten proteiner och grönsaker.
    Kiwikärnorna ska inte vara några problem. Vet att jag var hel nojig när jag flötoch hade gjort en smootihe med jordgubbar i, de småååå kärnorna fick jag för mig att de skulle fastna. Men det gick bra.
    Mannagrynsgröt gillar jag inte men den är väl ganska slät eller hur? Havregrynsgröt funkar ju iallafall.
  • Peand
    justmystica skrev 2009-01-18 14:03:24 följande:
    Jag äter mkt smoothies nu. Finns hur mkt olika goda som helst man kan göra. Och så nyponsoppa. Pureperioden? Jag visste inte ens att det fanns en sådan?
    Efter open är det olika från landsting till landsting. Jag hade exempelvis först två veckors flyt efter open, efter det blev det 3 veckor med puré och sedan 1 vecka tuggträning. Sen var jag färdig!
    Zolen1 skrev 2009-01-18 10:23:14 följande:
    Nån som har tips på mellanmål under flytande perioden? Gärna pure perioden oxå?
    Fruktpureérna är mums efter flytperioden, likaså åt jag keso mosade den bara lite. Kanon protein. Annars blev det mest yoghurt både under flyt och pure.
  • Peand
    Zolen1 skrev 2009-01-19 18:34:03 följande:
    Ni som har opats fick ni ta sprutor hemma efter open? Så risken för proppar blir mindre.. Men jag har sååå svårt att sticka mig själv , det GÅR inte!! Min mamma eller sambo får göra det. SKa ta dom i 20 dagar.. Bara 14 kvar

Jag gjorde det en vecka efter open, men då jag är diabetiker och innan hade open kändes det inte som några problem. Hade vi bott grannar hade jag gladeligen kommit över och hjälpt dig, gillar att göra sånt (är undersköterska som läser till sjuksköterska, så det är inte "bara" en udda böjelse jag har Skrattande)

Här hemma har jag min första riktigt sjukdag efter operationen, en rejäl förkylning med feber. Måste erkänna att min matdag är allt annat än bra. Men det blir väl så antar jag.

Gjorde "misstaget" att dricka varm choklad gjord på mjölk på förmiddagen. Dumpade inte enligt dumpningens regler men mådde illa ett bra tag och chokladen gick nog rakt igenom sedan. Men på eftermiddagen provade jag varm nyponsoppa och det gick mycket bättre. Tröttar på the, the och the.

• Peand
    sussiesnus skrev 2009-01-19 19:38:19 följande:
    Ta sprutor själv - Det kommer jag ALDRIG palla. VArför är det ingen som informerar om detta tidigare... GAH! Har en kompis som kanske skulle kunna ta sprutorna, men hon bor på andra sidan stan... Ok ska inte stressa upp mig över det nu, det blir säkert bra... *fortsätter ängslas*.Värre är med mitt halsonda. Nu har jag feber, inte mkt, men litegrann...Åt vanlig mat på kvällen också. Tror jag spricker! Imorgon är det Naturdiet som gäller!
    Det är personalens skyldighet att se till att du känner dig trygg i detta innan du går hem. Annars kan man gå till distriktsköterskan om man inte vill göra det själv eller har någon annan som kan göra det. MEN det känns knappt, är väl mer känslan av att göra det i så fall.
  • Peand
    Zolen1 skrev 2009-01-19 19:57:15 följande:
    Peand- Du är så välkommnen!! Imorgon ska jag ta bort agrafferna (heter de så?) (stygnen)GÖr de ont????
    Kommer gärna men det kan bli problem med avstånd Flört

Ang agrafferna kände jag inget. Vad jag minns så känns det mindre att ta bort dessa mot vanliga hederliga stygn. Det enda som kan vara, men aldrig hände hos mig, var att det kan nypas lite. Men för mig gick det kanon.
  • Peand
    sussiesnus skrev 2009-01-21 09:05:37 följande:
    Grattis faster fia! Nu är du också på andra sidan.Sitter här och antar att jag måsta avboka op på måndag... Ska vänta lite in på dagen + att mamma ska komma hit och bedöma om det är en förkylning jag blir frisk ifrån till på mån... Det är ju ändå 5 dgr kvar och jag har redan varit förrkyld i 3. Men det blir ännu inte bättre, ff lite feber och hostar slem (mest på morgonen). Inte så ont i halsen förstås... Men jag orkar ju ingenting här hemma, knappt klä på mig. Hur ska jag då orka åka till Uppsala och genomgå en op???Jag återkommer under dagen...
    Läste att det nu blir uppskjutet, men bara en vecka - tur! Ta dig till hälsokosten och säga att du behöver ha dundermedicin mot förkylnig. Jag var sjuk innan op och fick några tabletter som man skulle intensiv äta och sedan äta för underhåll. Det funkade kanon på mig. Var frisk till open.
    Lycka till.
    la luna skrev 2009-01-21 11:59:16 följande:
    Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.Ska även dikutera ev plastik. Det ska bli intressant eftersom jag fortfarande har ett BMI på fetma.Har gått ner 39,6 kg sen op (2 år den 20/2) och 46,6 totalt. Väger i dag 75,5 och är 1,57 lång (jag har blivit 1 cm längre).Tacksam för svar!
    Hm, har inte varit opad så länge, bara sedan september men jag märker skillnad på avföringen mot förr. Nu blir det intressant för intresseklubben Skrattande men avföringen är mjukare, men inte lös. Dock kan det vara vissa dagar då den är väldigt lös och akut om du förstår vad jag menar. Betydligt ljusare, näst intill helt ljus, men det kan även påverkas av att jag inte har någon galla längre. Normalt går jag en gång omdagen och det är nästan alltid förmiddagar, alltså magen är regelbunden.
    Frågar man inte får man inga svar Flört
  • Peand
    Snuttan79 skrev 2009-01-22 10:54:28 följande:
    Länge sedan jag skrev men kan uppdatera lite om min bonusdotter som några läst om och kanske undrat hur det gått:Bonusflickan hade fått en tid hos en barn-neurolog i Umeå ... dom hade klurat på vad som kunde ha gjort den drastiska förändringen hos henne och har kommit fram till två alternativ 1. Retts syndrom  2. Immunförsvaret fick en knäck och hela systemet förstördes ( då kan det hända att kroppen reagerar genom att stänga av tidigare förmågor) Det som det ser mest ut som som jag försökt få min sambo att förstå är alternativ 1 och långsamt har han börjat inse det.... jättejobbigt men inte bra att leva i förnekelse, bättre att tro det värsta och sen få veta att det är något enklare istället.Eftersom det då är enklare att leva med att det kan vara det jobbiga också, man är ju liksom lite förberedd då.... Frågan om det är 1:an kan besvaras genom ett genprov som ska göras på henneNågon nyfiken på vad det är kan läsa det här:www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Rett...Så snart kanske vi får svar.... skulle vara skönt att få veta även om det är jättesorligt Till något roligare :Har ju börjat internutbildning inom ett stort taxiföretag här.... hoppas på mkt jobb i framtiden...(försöker få mig in på kontoret också har ju utbildning för det också)8   januari  gjorde jag mitt första prov på taxilegget och klarade det 15     "       mitt andra prov, godkänd även där 20      "      så hade jag uppkörning och sista teoriprovet och godkänd även på dessa Så det jag har kvar nu tills jag får ytterligare 1 grej på mitt körkort är läkarintyg... skall fixas snarast... (saknar BARA motorcykel sen )        Så här pluggas det hejvilt......Åter till pluggandet....
    Vad kul att höra något ifrån dig och om hur det går med bonusflickan. Håller tummarna för att ni får ett svar och slipper gå runt i ovisshet så länge till.
    Och du, lycka till med pluggandet Flört
  • Peand

Grattis alla ni nyopererade och välkommen över till den andra sidan Skrattande Första tiden känns det som om man äter konstant men det är lika bra att vänja sig, för det fortsätter så sen med. Ibland får jag dåligt samvete för att jag tycker jag äter så ofta, men så inser jag att det är ju så här livet kommer att vara.
    Lycka till nu!

• Peand
    faster fia skrev 2009-01-22 18:44:39 följande:
    okej då är det bara att vänja sig. Får jag fråga hur gjorde du för att få i dig tillräkligt med vättska. kan man hälla i citron i vattnet?
    Visst kan du prova med citron i vattnet.
    Själv har jag en ½liters flaska som jag bär och bar med mig överallt. Det gäller att ha den med sig så man kan sippa lite titt som tätt. Sen kommer det mer och mer efter tiden. Men i början var det jobbigt. Vet inte vilka riktlinjer du har fått. Men jag hade 1,5 liter vätska om dagen, inkl vätskan man "åt" per dag. Nu, snart 4 månader efter open så dricker jag i snitt 1,5 - 1,8 liter om dagen. Och det funkar bra. Men nu kan jag också dricka klunkar och mängden minskar snabbt. Värre när det är sippar som gäller. Men var envis. Du har igen det senare. Lycka till!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass