Inlägg från: Jennnie |Visa alla inlägg
  • Jennnie

Gbp=Gastric bypass

tofflisar skrev 2009-01-13 16:38:20 följande:

Jag fick min optid idag! Ersta sjukhus den 10/3!! Exakt 8 veckor kvar!
    Grattis
  • Jennnie

Maddisen80 skrev 2009-01-13 18:17:14 följande:

tofflisar jo men överviktsenheten är inge op ,de är att man träffa andra och lär sig om livstil i ett år på sjukhuset , jag väger 104,6 till mina 1,69
    Vad tråkigt, får man fråga vad anledningen var att de nekade dig den?
  • Jennnie

la luna skrev 2009-01-14 13:18:31 följande:

Så har influensan slagit till med buller och bång! Jag själv har ännu inte blivit sjuk men mina två kära, dotter och sambo ligger utslagna. Jag har spenderat natten med min dotter på akuten då hon har grymma magkramper och kräks. Får inte i henne någon vätska i dag heller... så fort hon får i sig något så kräks hon det dubbla... jag är helt förtvivlad.. febern har dock gått ner.Det är svårt att ta hand om sina kära när man själv inte mår bra. Min mage har ju varit kass ända sedan op för snart 2 år sedan. Bränningar och sveda, gasihet och uppsvälld svårt att gå på toa. Dumpar jämt fast jag sköter mig.  Smärtan sitter oftast under vänster bröstben. Den 23:e ska jag åter till kirurgen och få höra vad han tror att det är den här gången. Gastro och rektoskopi är gjorda och allt ser toppen ut. Som vanligt får jag väl höra att man får ta och leva med problemen. Livet som skulle bli så himla bra och underbart efter denna op. Kan bara säga att det blivit mycket värre... Gud om jag ändå kunde vända tiden tillbaka. Jag är hellre fet än har det så här och med så många år kvar att leva. Ja kanke tom längre nu när jag är opad. Vilket jävla misstag!
    [/citat]

Verkligen jättetråkigt att du känner så
    Maddisen80 skrev 2009-01-14 14:43:28 följande:
    [citat]
    Jennnie dem sa att man skulle ha bmi över 40 jag har 37,5
    Konstigt fick för mig att de hade sänkt det till 35?
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-15 16:47:17 följande:
    Hör ni tjejer!! Hur gammal tycker ni jag ser ut att vara!
    Anna sol, jisses vad svårt. Det går ju knappt att se på ett kort, men kanske 30? Du skulle ju igentligen kunna vara allt mellan 25-35.
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-15 22:22:34 följande:
    Danke!Jag har fått mindre rynkor sedan jag gick ner, i vanliga fall brukar ju huden förslappas men för mig har det enbart blivit bättre!
    Då är vi lika gamla Men tänkte på det där med att man ser yngre ut när man går ner i vikt, det gjorde jag också i början... Men nu vet jag inte vad som har hänt nu ser jag nog lika så gammal ut som jag är... Vet inte om det beror när man passerar en viss gräns och man blir ännu smalare i ansiktet eller om det bara är jag Dock har jag ju blivit äldre också så det kan ju bero på det, många säger ju att rynkorna börjar komma vid 35... :-/

Men du ser verkligen jättefräsch ut på kortet iallafall
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-16 09:01:54 följande:
    Jag tycker det är skitsvårt att gissa ålder...men du ser supersöt ut på din bild. Om du ser ut som 24 eller ej är dock typ omöjligt för mig att säga...Jag tror att om man blir för smal i ansiktet kan man börja se gammal ut...för man blir så insjunken. :/ Eller om man gått ner väldigt mycket på väldigt kort tid.Jag har ett ganska runt ansikte i mig själv, även om jag går ner 14 kg till tror jag att jag kommer ha hull. Så kanske är det lättare för mig att fylla upp mit ansikte än om man har ett smalt ansikte.Sedan har jag en fantastisk ansiktskräm....;)
    Vad är det för ansiktskräm då?
  • Jennnie

När jag såg som yngst ut låg jag vid ca 80 kg, om man kikar i mitt galleri kan man se det ganska tydligt (där har jag några närbilder på ansiktet). Jag har två bilder med exakt samma sminkningar nästan. BIld 13, då vägde jag ca 80 kg. På bild 3 väger jag 70 kg... Jag vet inte hur många år jag har åldrats på dessa två bilder och det är nog svårt att säga, men åldrats i ansiktet har jag ju iallafall. Det är ungefär ett år emellan dom.

Min teori är tyvärr att 10-15 kg övervikt gör att ansiktet fylls ut och att man ser yngre ut, och när man tappar allt då kommer den "rätta" åldern fram eller kanske ännu värre man ser äldre ut. Detta tror jag gäller de flesta som är 30+ men dock långt ifrån alla...

• Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-18 22:03:56 följande:
    Ni som är opererade, reagerar ni på stark mat? Jag åt thaimat till middag och den var rätt stark, nu ä rmin mage i uppror...jag vet inte om det bara är en tillfällighet eller om det är så att min mage inte klarar den starka maten länge...
    INte direkt stark mat men jag kan ibland reagera på viss utemat om det är mycket olja/fett i den...
  • Jennnie

Felicia6 skrev 2009-01-20 07:34:29 följande:

Gah. Nu har jag börjat kräkas igen med blod i Har iaf börjat med omeprazol nu så jag hoppas det hjälper, annars måste jag ju söka hjälp. Men vart vänder man sig? Vårdcentralen? Sjukhuset lokalt eller sjukhuset som opererat mig?
    Nu vet jag inte hur mycket blod du kräks, men att kräkas blod kan aldrig vara bra, uppenbarligen har du ett sår någonstans, man kan förlora väldigt mycket blod om man går och läcker, jag hade faktiskt tagit kontakt med en läkare direkt :-/
  • Jennnie

Igår var det lite stressigt och jag behövde få i mig något ganska fort, åkte förbi mcdonalds, satt i bilen och skulle försöka välja från skylten vad jag skulle äta. Inget såg gott ut Beställde iallafall en kycklinghamburgare (vanlig) pommes och coca cola light, tänkte att kycklinghamburgaren nog både var godare och nyttigare än en vanlig hamburgare för jag var verkligen inte sugen på en hamburgare med feta dressingar (är jag aldrig nuförtiden). När jag har ätit knappt halva hamburgaren så bara känner jag, näe jag kan inte äta det här, det är ju inte gott. Säger det till min man och han säger ta min hamburgare istället (McFeast), provar den en tugga också men kan inte få i mig mer, bläää vad äckligt. Tar 2 pommes istället, mår illa av oljasmak. Jaja blev ju ändå ganska mätt av det lilla jag åt och fett var det ju så mättnanden lär hålla ett tag tänkte jag.

Summan av kardemumman är iallafall, att jag som förut älskade mat på mcdonalds, inte kan äta den längre, äcklas och maten växer i munnen när jag tänker på deras mat. Tänk att man kan förändras så mycket. I början efter operationen kunde jag faktiskt äta där, tyckte att det var ganska ok, men kunde ju inte äta pommen så klart utan åt enbart hamburgare och då inte alltid en hel. Men ju mer tiden har gått alltså har magen blivit allt mer noga med vad den äter och jag har ju sakta men säkert vant mig av med allt det där. Det känns ganska skönt faktiskt och jag saknar inte Mcdonalds, men visst kan det vara skönt att ta något snabbt men då får det bli något annat än mcdonalds

• Jennnie

Miss Emelie skrev 2009-01-21 22:22:10 följande:

Tack för alla fina kommentarer=)
    Det är verkligen en stor skillnad, och jag har ju sett dig IRL också och vet att du är jättefin (såg dig en gång när du handlade på City Gross för ett halvår sedan kanske?)
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-24 09:34:05 följande:
    Nä....ni blir jag galen! Den här djävla platån ger sig aldrig, blir tokig. Jag vägrar att stanna på 83-85 kg (beroende på när i menscykeln jag är) jag VILL ner till 70.Jag skriver upp allt jag äter och tycker att det ser bra ut, jag koncenterar mig på proteiner till lunch och middag, mina mellanmål innebär oftast ngn frukt med keso och lite nötter/solrosfrön eller en knäckemacka med avokado (tips härifrån) eller skinka eller kokt ägg. Till helgen kan det slinka ner lite godis eller glass eller så men inte annars. Jag dricker inte alkohol, inte läsk mer än ngt glas lightcola per vecka utan dricker vatten, mineralvatten och ibland lite lättmjölk.Jag är medveten om att jag kanske dricker för lite vätska varje dag men inte fan kan det enbart få mig hamna på en platå?Jag funderar på att skriva in mig på VV, vad tror ni om det? För att få ännu mer koll på vad jag äter?
    Nej inte vv, men skriv gärna din matdagbok här så ska jag se om jag kan hitta "felet".

Börja nu inte mixtra utan tålamod
  • Jennnie

Vill tillägga varför jag inte tror på viktväktarna, det är för att jag tror att man inte orkar hålla en sådan kost i längden, man orkar inte räkna points hela livet eller hur? Och slutar man räkna points, vad händer då- du går upp Vi vill ju ha en hållbar viktminskning som man kan hålla eller hur? I värsta fall är det ju faktiskt bättre att väga 83 kg och hålla vikten än att gå ner till 65 kg och sedan gå upp till 95 kg, eller hur? :-S

Dessutom är vårt näringsupptag försämrat så det kan också vara så att med en kost med så lite som viktväktarna kanske man inte får i sig allt man ska och då kan ju kroppen gå in på svältläge. Nej försök att inte mixtra utan att äta bra. Men skriv matdagbok och skriv sedan här så kan vi ju försöka komma med råd.

Vattenmängden är jätteviktig för viktminskningen! Blir kroppen uttorkad så drar den in på all fettförbränning och går på svältläge då den tror att den svälter. Försök att dricka mycket under måltiderna, fyll en halvliters flaska och försök att få i dig 3 sådana mellan måltiderna. Man behöver ju inte halsa en hel flaska utan det gäller att komma ihåg att dricka bara

• Jennnie

Ibland räcker det inte att bara ha den i huvudet, det är lättare att se om det finns något "fel" när den är nerskriven. Skriv upp klockslag och exakta mängder, ibland ser man felet själv direkt eller så kan jag kika på den.

Du ska se att du klarar det här Såg en tjej igår som var så lik dig i Kista C, det var inte du?

• Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-26 22:42:14 följande:

Jag har ju min op-tid på måndag... Min privata tid som är väldigt dyr... Och Norrtälje säger ju nu att jag kan få göra open hos dem - gratis! och då blir open april-maj. Jag ska nog vänta tills dess faktiskt. Och sen tar jag op-pengarna och bosätter mig i Toscana nåt år... ;)Skämt åsido, vill ju opas nu när jag dessutom flytit 3½ vecka. Men mitt förnuft säger att jag ska vänta och det är ju inte _jättelänge_ liksom... Min totaltid från 1;a besök till op blir då 14-15 månader = helt ok sett från min sida. Tänkte fortsätta halvt med Nutrilett, byta ut frukost, mellis och lunch mot shaker och äta middag med familjen. Vad tro ni om det? kaloriintaget kommer då ligga kring 1200/dygn. Borde minska sakta då va?
    Om dom går med på att du avbokar så här nära inpå så hade jag nog tagit tiden på norrtälje... Men när man gör operationen på ett offentligt sjukhus ska man vara beredd på att operationen kan bli försenad, mot vad dom först lovade. Det blev den för mig, och den tiden segade sig fram, samtidigt kan jag tycka så här efteråt att det var ju ingen tid alls att vänta :)

Om du ligger kring 1200 dygn så lär du absolut gå ner i vikt, men vill du kunna hålla dieten en längre tid skulle jag nog ändå öka på några kalorier så att du ligger på 1500-1700 kalorier, annars är risken stor att man faller för frestelser för lätt... Hellre då lägga på en liten promenad, tänk på att när man är överviktig är fettförbränningen större än för en normalviktig person...
  • Jennnie

Diza81 skrev 2009-01-27 22:48:02 följande:

Hej på er! Jag är ny här och tycker det är jätte kul all läsa alla era ideér och råd. Jag träffade en läkare förra veckan och kommer att bli opererad innan midsommar sa han. Känns jätte läskigt att det är på riktigt helt plötsligt. Är det någon av er som har ångrat din operation?? Kram D
    Hejsan, jag ångrar absolut inte min operation! Men vill ändå berätta att det finns dom som gör det, oftast är det de som får svåra komplikationer, eller som har stora ätstörningar som inte kan opereras bort... Hur stor procenten är som ångrar sig vet jag inte, samtidigt tycker jag inte att man ska fråga så här i början av operationen för får man komplikationer så är det inget kul men när resultatet kommer efter ett år och komplikationerna är borta är det många som anser sig ändå vara nöjda. Men dock inte alla, alla går ju inte heller ner och då kan det kanske kännas trist att ha gjort ett så stort ingrepp och så uteblir effekten

Lycka till!
  • Jennnie

Vill tillägga att jag ångrade operationen den första månaden... Men nu är jag såååååååååå glad att jag gjorde den

• Jennnie

Maddisen80 skrev 2009-01-28 14:34:52 följande:

Jennie vad bra att du gjorde operation och att du inte ångra det
    Jo det är ju lite jobbigt om man ångrar något som inte går att göra ogjort så att säga...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass