Semester med 2-3 månaders bebis?
Kan man åka på solsemester med en 2-3månaders gammal bebis, det blir på våren och temperaturen ligger runt 20 grader då....
Kan man åka på solsemester med en 2-3månaders gammal bebis, det blir på våren och temperaturen ligger runt 20 grader då....
klart man kan åka på sem. ;en det kan vara så att amningen inte helt är etablerad. Man är trött den första tiden för allt är nytt och man får sova max 5 timmar i stöten. Utbytet av att åka på sem med en 2 mån bebis är inte så stort. Jag hade väntat med att åka. ;en visst kan du åka om det är det du vill.
Vi åkte när vår minsta var 3,5 månader. Vi hade ca 30 grader så det var i varmaste laget, men det största problemet var att det var svårt med restaurangbesök tycker jag. Hon kunde ju inte sitta och varje gång vi skulle äta så vägrade hon att ligga i vagnen. Lite stressigt också med flygresan, för börjar en bebis skrika så kan man inte göra så mkt. Hade i efterhand tyckt att det varit bättre att åka när hon kan sitta själv och kan leka lite, som nu när hon är 7 månader.
Men det är absolut inte omöjligt! Nu tog jag bara upp det som vi tyckte var negativt, men resan var ändå guld värd.
Vet ju inte vart ni tänkt åka, men jag skulle kollat upp det med BVC först, en så liten har ju inte fått några vaccinationer än.
Vi har rest när Sixten varit 3,5 mån, 8 mån och nu 11 mån. Måste nog säga att första resan var "enklast" med honom. Så små bebisar har liksom inga direkta krav Nu när vi var iväg på Kanarieöarna sa han ifrån när han tyckte att han suttit i vagnen för länge, eller något som inte passade honom just då.
Så res!
Vi åkte på semester till Öland 1 vecka när sonen var 3 månader, gick hur bra som helst! Det var 30 grader varmt men vi höll oss i skuggan! Ammade lite extra men annars funkade allt som vanligt.
Jag tycker det var skönt att få lite miljöombyte...
TYcker livet måste fortsätta fast man fått barn:)
Ska ni åka utomlands är det bra att kolla upp vaccinationer och försäkringar.
det där med vaccinationen är såklart oroande, kanske bättre att åka vid 4månaders ålder då?
De får samma vaccination vid 3, 5 och 12 månader, jag vet inte när man kan lita på att den skyddar eller om man kan ge dem tätare om man vill ut och resa, kolla med BVC, sjukvårdsrådgivningen, vaccinationsmottagning eller liknande.
Just resandet är lättare ju yngre de är tycker jag. Ammar man så är det oftast bara att göra det om de blir oroliga eller gnälliga och har man bärsjal så kan man göra det mesta, t ex äta utan att bebisen protesterar... Sen är det ju en annan sak med vaccin, men det är ju bara att kolla upp.
Men får man verkligen ut något av resan med en så liten bebis?! bättre att vänta tills barnet är lite mer självständigt och kan vara "med" mer.
Jag tycker det är vansinne, men vi är alla olika.
Jag tror absolut man får ut något av resan, sol och att slippa vardagen är värt mycket för mig! Sen har vi ju ett äldre barn med som absolut kommer tycka det är kul där!
Tror också ni får ut mycket. När vi fick vår yngsta var det värmebölja här i Sverige. Runt 30 grader. Jag ammade och hon låg mest och sov i vagnen. Så smidigare ålder tycker jag inte finns Om nu bebisen är på det humöret vill säga
Vart funderar ni på att åka?
Jag hade nog väntat lite tills h*n blir lite större sen så beror det på vart man ska åka, man kanske inte ska flyga till ex. Thailand när bebisen är så liten.
Vi funderar på att åka hit; http://www.fritidsresor.se/resa/cypern/fig-tree-bay/blue-village-althea-beach/?season=sommar-2009
och beställa all inclusive, då har man ju allt till "hands" iaf.
Vi åkte till England med sonen när han var 6månader, då hade han ju börjat kunna ta sig runt, sitta upp OCH säga ifrån rejält när t.ex. vagnen inte passade. Tänker mig att det kanske är smidigare ju yngre dom är, sover och äter bara ändå ju! Men jag kanske har fel...
Tror faktiskt inte du har fel . Jag personligen tycker det är lättare att resa när barnet är yngre
Såg jättemysigt ut. Har själv varit på cypern, men det var innan barnen så en annan typ av resa . Tror att ni skulle få det jättebra!