• Matillin

Vad tror ni är jobbigast, att ha pseudotvillingar eller riktiga tvillingar?

Jag tror det är väldigt tufft att ha tvillingar, men tror att det kan vara minst lika tufft att ha två barn tätt alltså pseudotvillingar?
    Finns nog både saker som är svårare och lättare med båda eller?
    Kanske någon som har erfarenhet av båda?
    Allt beror ju på vilka barn man får helt klart, men generellt tror jag nog det är lika jobbigt faktiskt.

Pseudotvillingar betyder att man har mindre än 18 månader mellan barnen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tror ni är jobbigast, att ha pseudotvillingar eller riktiga tvillingar?
  • viseversa

Jag har pseudotvillingar och tycker inte det är jobbigt.Den älsta hadde ju börjat sova hela nätter i eget rum och slutat äta på natten när den lilla föddes.Så jag tror det är jobbigare med riktiga tvillingar.Det är ju två spädbarn som kanske är vakna i omgångar på nätterna och inte kan roa sig själva.Min älsta kan ju leka själv i sitt rum medans jag matar den lilla.

• Miss Lau

Jag har pseudotvillingar (även om jag aldrig använder det uttrycket själv, de är syskon helt enkelt) men jag tror tvillingar är jobbigare. Att ha två nyfödda som ska ha mat, sova, rapas etc och kanske precis samtidigt, det verkar inte vara det enklaste.

• Matillin

Jag har också tätt 15 månader emellan.
    Och den stora tjejen har det inte varit några problem med.
    Hade den lilla tjejen varit likadan som bebis som hon var så hade det varit nada problemas
    Men hon hade kolik första tiden sen har hon sovit väldigt oregelbundet, vaknat kl 4 på morgonen osv.
    Så jag tror det beror helt på vilka barn man har.
    Många tvillingar börjar väl oftast sova på ungefär samma tider efter ett tag?
    Det gäller ju inte när man har olika åldrar på barnen oftast.
    Är man ensam hemma så kan man ju inte lägga sig och sova när som helst eftersom man har en stor att ta hand om som inte sover mycket.
    Har man två bebisar hemma sover dom ju oftast mycket, dessutom får man 6 månader extra i föräldradagar så då kan man ju vara hemma båda två den första tiden om man vill?
    Men jag pratar generellt nu.
    Jag har haft det rätt lyxigt då min man varit hemma rätt mycket, men det har ändå varit tufft eftersom lilltjejen varit väldigt besvärlig den första tiden.
    Främst pga att man sovit som en kvast senaste 6 månaderna

• Matillin
    viseversa skrev 2008-12-18 09:31:57 följande:
    Jag har pseudotvillingar och tycker inte det är jobbigt.Den älsta hadde ju börjat sova hela nätter i eget rum och slutat äta på natten när den lilla föddes.Så jag tror det är jobbigare med riktiga tvillingar.Det är ju två spädbarn som kanske är vakna i omgångar på nätterna och inte kan roa sig själva.Min älsta kan ju leka själv i sitt rum medans jag matar den lilla.
    Min stora tjej sover också i eget rum och periodvis vaknar hon inte på natten alls, men ofta vaknar ofta 2 g per natt och kommer upp till oss.
    Så förutom att jag blir väckt av lilltjejen varje natt som ska äta eller bara bestämmer sig för att vara vaken en timme som inatt, så väcker också våran stora tjej oss.
    Är olika det där.
    Har en kompis som visserligen är ensamstående som varit riktigt jobbigt.
    Men hennes tvillingar sov hela nätterna från det att dom var 4 veckor och då pratar jag 10 timmar i sträck minst varje natt dom var dessutom lugna som filbunkar om dagarna bara sov och åt
  • viseversa

Ja jag inser att jag har haft extrem tur med mina barn.Den lilla slutade äta vid 2mån och sover nu från 21-08 varge natt.Och på dagarna är dom inte heller så jobbiga att ta hand om när jag är ensam.Oftast glada och lugna båda två.Men min lilla hadde också kolik den den första tiden och det var sjukt jobbigt!

Matillin skrev 2008-12-18 09:46:47 följande:
    Min stora tjej sover också i eget rum och periodvis vaknar hon inte på natten alls, men ofta vaknar ofta 2 g per natt och kommer upp till oss.Så förutom att jag blir väckt av lilltjejen varje natt som ska äta eller bara bestämmer sig för att vara vaken en timme som inatt, så väcker också våran stora tjej oss.Är olika det där.Har en kompis som visserligen är ensamstående som varit riktigt jobbigt.Men hennes tvillingar sov hela nätterna från det att dom var 4 veckor och då pratar jag 10 timmar i sträck minst varje natt dom var dessutom lugna som filbunkar om dagarna bara sov och åt
  • Matillin
    viseversa skrev 2008-12-18 09:52:20 följande:
    Ja jag inser att jag har haft extrem tur med mina barn.Den lilla slutade äta vid 2mån och sover nu från 21-08 varge natt.Och på dagarna är dom inte heller så jobbiga att ta hand om när jag är ensam.Oftast glada och lugna båda två.Men min lilla hadde också kolik den den första tiden och det var sjukt jobbigt!
    Ja kolik är verkligen hemskt!
    Och kan jag bara tänka mig hur hemskt det skulle vara om man haft tvillingar där båda har kolik
    Min lilla tjej är också jättenöjd om dagarna nu det brukar ju oftast vända för dom flesta barn runt halvåret när dom börjar kunna ta sig runt själv o så 
    Och stora tjejen har det aldrig varit några problem med så där är jag också lyckligt lottat att ha fått så lugna barn som inte river huset
    Och nätterna är bra mycket bättre nu med, men är fortf trött eftersom man måste gå upp varje natt eller blir väckt.
    Dagdrömmer om att få sova en hel natt osört vilket jag knappt gjort på 2 år för den stora tjejen åt på natten tills hon var 1 år sen var man ju höggravid däremellan och gick på toa 5 g pe natt innan nästa barn föddes *haha*
    Men snart så får man väl sova ordentligen igen och sen blir det inga fler barn tror ja 
  • Matillin

Vad lika det är i omröstningen förresten
    Skriv gärna i tråden varför ni tror som ni gör?

• Trolltrio

Jag har både och, jag tycker utan tvekan tvillingar är jobbigare. Två med exakt samma behov, två att amma hela tiden, två som vaknar omlott hela natten, två som vill bäras varje vaken minut. Storebror sover däremot hela natten, kan roa sig själv ibland och äter själv. Stor skillnad tycker jag! Men alla barn är olika.

• Trolltrio

Visserligen hade mina twins kolik och mjölkallergi med magstrul upp till 6mån ålder, det bidrog till att det är tuffare med tvillingar.

• fairyfloss

Jag tror absolut att tvillingar är jobbigare! Jag känner en tjej med tvillingar och även om hon är extremt organiserad så verkar det sjukt jobbigt, just att båda ska ha mat i princip samtidigt, sövas samtidigt osv. Min svägerska har nästan psydotvillingar, det är 21 månader emellan hennes och hon har nästan bara bra saker att säga om att ha barn så tätt!

Svar på tråden Vad tror ni är jobbigast, att ha pseudotvillingar eller riktiga tvillingar?