• Josse B

Ridning

Hej, har en fråga ang ridning när man är gravid. Är det säkert, kan det påverka att man får missfall? menar nu ridning på en häst som ej slänger av en
    Hade ett uppehåll medans jag ruvade..men funderar nu på att starta om igen, eftersom det är ett stort intresse för mig. Hur har ni andra gjort? har ni ridit hela tiden? började ni rida igen när ni plussade, eller väntade ni några veckor till?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Ridning
  • bustjejen

Nej, ridningen ska inte påverka missfallsrisken vad jag har hört, förutsatt att man håller sig kvar på hästen.
    Jag slutade rida när jag var i ca 4 månaden, men mest pga att jag red en väldigt osäker häst. Andra hästar kan man nog rida längre, så länge det känns bra för en själv.

• carola1977

Har en kompis som ridit sedan hon var barn och hon fortsatte med det, men sa till om att hon ville ha snälla hästar . Hon slutade för några veckor sedan när hon var i v 21-22 någonting för att hon har börjat få foglossning och fick ont efter ridningen.

• LovelyMeLovelyYou

En jag känner slutade med en gång hon fick positivt eftersom hon hade haft sju missfall innan.

Jag hade aldrig ridit under graviditet för vilken häst som helst kan bli rädd och man kan trilla av. Men samtidigt kan man ju inte alltid vara rädd heller...

Men nej, tror inte jag hade gjort det.

• Lotusblomma

Under båda mina graviditeter har jag ridit så länge jag känt det varit okay. Först fram till 8onde mån o andra 4-5 men sen blev hästen skadad, annars hade ja fortsatt.

• Josse B

Tack allesamman för era svar!
    Ja, jag kommer nog att börja om med ridingen snart pga att det är en del av mig. Osså ska man ju göra det som man mår bra av, visst?
    Men lite orolig är man och helst efter en IVF för nu hoppas man att man slipper göra fler sådana...men om det skulle bli missfall så borde det bero på något helt annat. Det gäller bara att våga sig upp i sadeln igen.

Kram på er!

• LovelyMeLovelyYou

Grejen är ju bara att man aldrig kan vara säker på att man inte trillar av och skadar sig. Gör man det medans man är gravid och då får missfall pga det kommer man nog bli ganska arg på sig själv. Därför jag inte hade vågat göra det.

• Josse B

LovelyMeLovelyYou: Det har du rätt i, man skulle inte förlåta sig själv om något sådant skulle hända.

• fru2006

Jag har ridit hela tiden under och efter ivf-behandling och nu efter pluss så har jag fortsatt rida och har planer på att rida så långt det bara är möjligt/känns bra. Dock så kommer jag säkert dra ner en del på hoppningen/tävlandet när magen blir större. Kommer i alla fall gå ner i höjd och bara gymnastikhoppa framåt sommaren. Jag kan/vill inte ha någon medryttare på mina hästar så därför ska jag försöka hålla igång så mycket jag kan själv och i slutet av graviditeten blir det nog övervägande jobb från backen (longering och tömkörning).

• mezzi

jag tänker rida så länge det går, men då rider jag nästan varje dag på mina egna hästar, så dom känner jag och vet hur dom fungerar. det finns viss risk, du kan ramla av, men livet i magen ligger väl skyddad även om du skulle ramla på magen. (beror självklart påhur illa du ramlar, men ofta slå du dig inte i magen om du ramlar av)

så känner du att du vill rida gör det, vill du inte hoppa över det! alla får ha sina egna åsikter, bara jag får ha min!

• SnipSnapSnut

Alla pratar om att trilla av...att trilla av är inte det farligaste och inte det som orsakar missfall. Däremot kan du trilla av och skada dig allvarligt i annan kroppsdel. Man röntgar inte gärna gravida om det inte är alldeles nödvändigt vid misstanke om fraktur. Behöver du opereras så går detta som gravid men däremot är det inte bra att ta inflammationshämmande medicin som man nästan alltid behöver ta efter en operation. Du kan skada dig så att du får hoppa på kryckor eller sitta i rullstol/ blir sängliggande länge och därmed risk för blodpropp samt smärtor. Till på köpet får du massa skador att oroa dig för när du egentligen bara vill tänka på graviditeten.

Säger jag som har riidit trots grav Men det är ialla fall dessa saker jag tänker på när jag förknippar ridning och grav. Har varit med om svåra risolyckor också och tackar gud att jag inte varit gravid vid de operationerna och tillhörande rehabilitering!

• Josse B

Ja, nog kommer det att bli ridning för min del med. Man avstår endå från så mycket när man är gravid och detta är som sagt ett stort intresse och det ska man ju endå kunna hålla på me. Och som sagt det är min egen häst, så han känner jag utan och innan. Och hoppning blir det inte tal om utan det är western som är min grej.
    Men det är klart att man ska tänka sig för....för om det nu skulle hända något, oj så rädd jag skulle bli då

• kattennizze

När jag frågade min IVF-läkare om ridning sa han något klokt: du är inte sjuk, du är gravid! Jag tror att man ska rida så länge man mår bra, och det känns bra. Jag har en oinriden unghäst så jag kan inte rida än, men jag skulle ha ridit om min pålle vara inriden och kändes säker naturligtvis. Överhuvudtaget ska man nog försöka leva ett så normalt liv som möjligt i den mån man kan.

• Glenda Glad

Jag red tom 6:e månaden under min graviditet. Jag har en lugn trevlig häst och riskerna för mig var inte värre än om jag körde bilen och krockade eller gick över en trafikerad väg. 

Självklart ska man inte göra sånt som man känner att det finns stora risker med och som man skulle ångra sig djupt över om man sedan fick missfall, men eftersom ridningen hör till min vardag så var det självklart för mig att fortsätta. 
    Jag tror dessutom att den typen av träning gjorde att jag mådde bra under graviditeten.
    Vill du titta in hos mig, så skicka ett meddelande så lägger jag med dig i min adressbok
  • Vill inte vänta

Jag red fram till 2 veckor före beräknad födelse och började rida igen två veckor efter födelsen (med mycket vaddering under rumpan och bara i skritt första veckan - aj...). Det enda problem jag kände i ridningen var att jag fick kramp i magen när jag spände magmusklerna. Det började redan i 3-4 månaden. Värst var det i traven. När krampen kom var det bara att stanna hästen och vänta en halv minut så försvann det, sedan kunde jag rida vidare.

Jag har ganska många hästar, så vissa dagar kunde jag rida upp till sex hästar. Jag var dock noga med säkerheten och red bara på inhängnad ridbana.

Lycka till och hoppas att ridningen går bra. Det svåraste i slutet av graviditeten är att komma upp på hästen så ett tips är att investera i en stabil och hög pall att kliva på (och att vänja hästen vid den så att den verkligen står stilla när man ska kravla sig upp...).

• Josse B

Vill inte vänta: Du var snabb upp i sadeln igen! 2 veckor efter födseln, ja det är inte illa!
    Va bra att du tog upp detta ang magmusklerna, för både de och ryggen arbetar ju ganska kraftigt under ett ridpass. Då kanske du inte fick några problem med ryggen pga att du red så pass mycket.
    Jo, jag har också hört att det är svårare att föda barn när man rider mycket pga att bäckenbotten musklerna är så tränade..är det något som stämmer??

• Netis

Jag red tom femte månaden, fast jag hade lite uppehåll mellan äggplock och v 10, då red jag inte mycket, någon skritt-tur bara. Sen red jag regelbundet tom femte månaden, men mest skritt och trav. Min häst är inte helt säker så jag ville inte utsätta mig för några risker, hästen har fått vila ganska mycket under hösten. Jag har en medryttare men hon hinner bara rida 1-2 gånger i veckan.

• temlan09

Förra graviditeten red jag till v15 sen slutade jag eftersom min häst var väldigt yster och gillade att bocka.Nu har jag ingen egen häst längre utan rider dressyrlektioner 2 dgr/vecka, bara i ridhus. Känns tryggare på ett sätt samtidigt kände jag ju min egen häst utan och innan och det gör jag inte med dem jag rider nu. Det blir nog så att jag rider terminen ut och sen gör uppehåll. Vill inte riskera något.

Svar på tråden Ridning