Hur gamla och stora var era barn när de hade ca. 50,0 cm i huvudomfång?
Ja, som rubriken lyder. Tacksam för svar.
Ja, som rubriken lyder. Tacksam för svar.
Väldigt liten, de har alltid haft stort huvudomfång.
Min 3-åring har strl 6-8 år
Min 1 åringa har strl 3 år
ja kan tyvärr inte svara på just vid 50 cm. min största flicka, nu när hon var 18 månader hade hon 46.7 cm och då vägde hon 12080g å va 82 lång.
Jo, som svar på frågan.
Hur gammal barnet var: väldigt liten... kanske ngr månader, minns inte, men vet att de aldrig kunnat ha små söta babymössor..'
C
Min son hade ca 50 i homf vid 2 års ålder och dottern var 4-5 år.
Basses mamma skrev 2008-12-18 13:12:35 följande:
Vadå för stort?!
Det enda BVC verkar tjata om är "bara de följer sin kurva"...
Jag skulle dubbelkolla med ngn annan BVC-dam eller för all del barnets läkare.
Hetsa inte upp dig, det är säkert helt ok!
Enl mig låter de måtten ytterst normala!!
Lycka till,
C
Mina premis-tjejer har oxå alltid legat på övre kurvan på hatt-måttet medan de är små o smala i övrigt. Har för mig att de hade 50 i strl på vintermössan förra året då de var 15 mån okorr (ca 12,5 mån korr). Nu när de är 2 år och 2 mån har de mössor i strl 4-5 år, vet dock ej måttet på huvudet. De väger ca 10,5 kg och är ca 87 cm långa.
Vårt bvc har oxå sagt att de har stora huvuden men neo-läkaren tyckte inte det, han säger att de följer alla sina kurvor jättefint. Det viktiga är väl att hans huvud inte har växt extremt fort under en kort period annars tror jag det är helt normalt ffa när de är extrem-prematurer.
Som hon uttryckte det: "det är nog inget att oroa sig för". Han följer sin prematurkurva men ligger över den vanliga kurvan. Vet att prematurer ofta har större huvud för att, som en läkare sa, kroppen prioriterar huvudet först. Men blir iaf orolig när bvc påpekar det. Så då är det intressant att se hur andra barn ligger till.