• Titti och mini

Kan ni inte berätta hur er BORGERLIGA vigselceremoni var???

Det enda som är bestämmt om vår ceremoni är ju att förrättaren ska säga sitt, i övrigt vet vi verkligen inte!

Snälla kan inte ni bverätta hur er vigsel såg ut, sånger, dikter eller allt annat
    Vi vill inte ha det så högtravat utan helst m glimten i ögat o det är så svårt att hitta en bra balansgång!

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Kan ni inte berätta hur er BORGERLIGA vigselceremoni var???
  • Magicmum

Vi vigdes i Helsingborgs rådhus, i ett mkt stämningsfullt rum och till cermonin hade vi bara bjudit in de närmsta. Det var ju inte heller ett lätt beslut att ta men vi ville hålla cermonin enkel och i direkt anslutning hade vi ju en traditionell fest.
    Vi hade ockå innan diskuterat var vi skulle ha cermonin, tanken från början var att vigas på stranden inte långt från festlokalen. Men eftersom att man inte kan lita på väder och vind valde vi rådhuset och det ångrar jag inte.

Vi valde två låtar som betyder mkt för oss. "Air" av Bach som vi gick in till och lyssnade på en stund innan cermonin började.
    Vigselförrättaren gjorde sitt och läste några stroffer från en dikt av Maria Vine och sedan växlade vi ringar, det är tydligen helt frivilligt, ovh blev förklarade man och hustru.
    När vi sedan pussats läste min syster en dikt som hon hade valt ut och som hon tyckte passade till oss, detta var en överraskning för oss.
    När cermonin var över valde vi att spela "Dream a little dream of me". Terry Hall och Salads vers eftersom att det är vår sång.
    Först hade vi tänkt att ta en tredje låt som vi skulle spela mitt cermonin, men jag kommer inte ihåg varför vi inte gjorde det.

Innan vi lämnade rummet blev vi fotograferade och vittnena skrev under vigselbeviset.

Jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle vara så stämningsfullt som det var och vigselförättarens tal var väldigt bra och utan krusiduller.

Det hela tog ca 20 min och det är väl vad ett traditionellt kyrkbröllop tar. Man har ju fått höra att en borgerlig vigsel är över på 3 minuter men så är det inte alls!

• Fia Lundbom

Hej!

Vi vigdes borgerligt i Sigtuna rådhus. Vi hade en som spelade gitarr och sjöng 2 låtar (I folkviseton och Av längtan till dig) plus att han läste en dikt "Den vardagliga kärleken" av Maria Wine.
    Hela ceremonin tog ung 15 minuter - precis lagom
    Mycket fin ceremoni och med mycket stämning.

Vi hade 10 gäster och bjöd på middag efteråt. Jättetrevligt!

• milimina

vi vigdes i stockholms stadshus och de har bara standardvigslar, så det fanns inte så mkt mer att säga än de obligatoriska löftena

men hade vi vigts någon annanstans hade vi säkert haft musik, dikter och kanske nåt litet tal inflätat i ceremonin för att göra den mer personlig.

• Danbala

Vi hade en vän som läste en text, visste inte i förväg vad det skulle vara och garvade nästan ihjäl mig när det visade sig vara ett stycke ur Liftarens Guide till Galaxen...

Han som läste sjöng också tillsammans med sin flickvän, dels en duett, dels sjöng hon ett solo.

Och så själva vigseltext-grejen, då.

Kort och smidigt! Men det var bra, det var gassande hett, alla hade fått solsting om det hållt på längre. :-P

• atelli

Vi vigdes utomhus på en gräsmatta vid Mälaren. Vi sjöng sång, vigselförrättaren pratade lite, P o jag läste en dikt till varandra, ringpåtagning, mer vigselprat, min svåger spelade o sjöng "För kärlekens skull", en sång till.

Alltihop tog ca 30 minuter och var jättefint!!

• tintin2

jag va på ett bröllop i helgen som var borgerligt.
    det var utomhus, och när dom gick ner till vigselförrättaren spelade någon fin och lugn musik ( man tänkte inte på vad det var dom spelade just då.)
    sen sjäng en vännina en sång med gitarrspel till..
    sen var själva vigselakten som tog 2minuter.
    sen sjöng vänninnan en sång igen..
    och sedan spelades det musik medans vi fick fota och sedan fick alla gå runt och gratulera.
    det var väldigt kort och fint.. stillsamt.. vackert utomhus :)
    jätte härligt att själva ceremonin gick så fort..

• citronella

Vi gifte oss i vår trädgård. Min brors tjej läste också den vardagliga kärleken av Maria Wine. Sen hade vigselförrättaren också letat fram en dikt till oss som han läste. Det gick fort när vi väl började men folk hade samlats lite innan eftersom vi bjöd på jordgubbar och champange innan vigseln. Tog kanske 10 minuter när själva cermonin med diktläsningen började.

Vi var jättenöjda!

• Kiwis mamma

Vår borgerliga vigsel var hellyckad! Vi gifte oss utomhus på nyårsafton 2004 och det var ganska kallt och som tur var låg det en del snö kvar trots att det regnade dagen innan. Det var mörkt ute och värdparet samlade alla gäster som fick facklor och de gick ett litet stycke till det ställe där ceremonin skulle hållas. De hade även ställt fram marshaller som en gång som ledde dit. Gästerna med facklor stälde sig som en ring med öppning mot gången med marschaller och där kom jag och min blivande man gående hand i han med varsin fackla. En kompis sjöng "Bella notte" medan vi gick. Sedan sa vigselförrättaren några ord och därefter läste en kompis en vacker dikt som vi tycker om. Vigselförättaren sade sitt (den långa varianten) och vi kysstes. Vigselförrättaren var lite rolig och berättade om ett gammalt recept på kärlek (1 dl humor, 1/2 l. vänskap osv.). Därefter sjöng en kompis "Det vackraste" och sedan gick vi alla med våra facklor till huset där bröllopsfesten fortsatte.

Det var verkligen stämmningsfullt med mörker och alla ljus och lite annorlunda. Vi hade fått höra en hel del innan om att det bara är kallt och eländigt att gifta sig på vintern men alla som sagt så ändrade sig efter vår vigsel! Det var mycket vackert och det rekommenderar jag varmt!

Annars kan det bli precis hur bra som helst med ett borgerligt bröllop och det kan utformas så som ni vill ha det! Lycka till förresten!

• Marlin

Vi gifte oss den 3/8 2002. Vi gjorde det borgerligt, men jag hade vit klänning och mannen hade frockcoat iallafall . Vi gifte oss utomhus, vid en gammal "förr-i-tiden"-gård som finns på ett grönområde i vår stad. Vigselförrättaren stod på trappen till boningshuset och vi stod framför. Gästerna satt på "stockbänkar" snett på sidorna bakom oss.

Förutom det som förättaren alltid säger i en borgerlig ceremoni läste hon även två dikter för oss, "Den vardagliga kärleken" av Maria Wine och så ett stycke ur "Profeten". Min pappas fru, som är en rackare på att sjunga, sjöng "Kärleken kommer, kärleken går" av Nils Ferlin. Totalt tog väl hela ceremonin ungefär 20 minuter. Den blev inte alls stel och högtravande, utan personlig och riktigt varm. (Sånt beror nog mycket på vigselförrättaren.)

Efteråt hade vi bröllopsfest på ett värdshus som ligger i anslutning till de andra husen. Perfekt! Bröllopsvals blev det också, "Av längtan till dig".

Vi är toknöjda med vårt bröllop. Det hade inte alls blivit lika bra om vi inte hade gjort det borgerligt tror jag, i och med att det nu blev mycket mer personligt. Det är en fantastisk dag att ha och tänka tillbaka på. Lycka till!

• atelli

Den där dikten av Maria Wine verkar vara populär!! Jag har googlat fram den ifall det är fler än jag som är nyfikna...!!

Den dagliga kärleken

Kärlek
    men inte den som springer
    på glödande fötter
    till och ifrån snabba möten
    jagad och jagande
    sårad och sårande
    inte den som lever högt på ständigt
    smärtsamma avskedstaganden
    utan den kärlek som ger trygghet och vila
    som värmer och värnar
    och endast har ett enda avsked att frukta:
    dödens

Kärlek
    men inte den som knappast har hunnit stilla sin längtan
    förrän en ny uppstår
    inte den hetsigt hetsande
    oftast mer plågsam än ljuvlig
    inte heller den ångestfulla kärleken
    som är rädd att bli bränd
    och samtidigt rädd att inte få brinna
    utan den milt flödande kärleken
    den som vågar vila
    och när tid är
    störa den utvilande

Kärlek
    som är att vakna tillsammans
    och möta den blåögda morgonen
    att utbyta leenden som värmer
    och värnar och den nya dagens framtid
    att på resan genom dagen
    vila tillsammans på klockslagens små väntstationer
    och intaga gemensamma måltider
    upplysta av lingonsyltens röda glädje

De dagliga skavsår vi får och ger
    den dubbelsidiga smärtan
    som värken inom oss
    och som vi övervinner hos varann
    den osynliga skyddsängel
    som kammar ut i irritationens snår
    övermättnaden som hotar med tomhet
    men botas genom att var och en
    drar sig tillbaka till
    ensamhetens nödvändiga oas
    rätten att vara frånvarande i var sitt drömland
    glädjen att vara närvarande i varandras liv-
    detta är kärlek.

Svar på tråden Kan ni inte berätta hur er BORGERLIGA vigselceremoni var???