• Fruit Fuison

Avsäga sig rätten till Underhållsbidrag???

Jag undrar om någon vet om man kan fixa ett gällade skriftligt avtal som håller i rätten att pappan till barnet inte behöver betala underhåll om paret skulle gå skilda vägar?

Kan man avsäga sig rätten till underhåll?
    Hur gör man?

• Svar på tråden Avsäga sig rätten till Underhållsbidrag???
  • Hundtok

Är väl bara att pappan inte betalar till mamman.

• Jasusu

Jo det borde man väl kunna göra,men varför?
    Pengarna är till barnet?

Han skulle kunna betala in på ett konto som står i barnets namn iaf

• ZsaZsa

Der är bara att låta bli att betala eller skicka tillbaka pengar om du får några du inte vill ha. Inte för att jag förstår varför... :)

• Yggdrasil

TS - detta stämmer inte. Du och pappan kan bestäma att han just nu inte ska betala, men ni kan inte avtala bort pappans underhållsskyldighet. Underhållet är barnets rättighet och har egentligen inte alls med vad du och pappan tycker att göra.

Om du exempelvis skulle råka ut för något så att du inte kunde försörja barnet - vem skulle betala då? Samhället men inte pappan?

Så visst kan du säga upp betalningen - men du kan inte bestämma att det alltid ska vara så.

Förvånande att folk svarar helt självklart utan att ha en aning...

• Yggdrasil
    Jasusu skrev 2008-12-18 17:12:31 följande:
    Jo det borde man väl kunna göra,men varför?Pengarna är till barnet?Han skulle kunna betala in på ett konto som står i barnets namn iaf
    Pengarna ska gå till barnets underhåll. Sätts det in på ett konto i barnets namn får inte de pengarna röras och då är det inget underhåll längre.
  • Jasusu
    Yggdrasil skrev 2008-12-25 23:37:20 följande:
    Pengarna ska gå till barnets underhåll. Sätts det in på ett konto i barnets namn får inte de pengarna röras och då är det inget underhåll längre.
    Jo de pengarna får röras.
    Öppnar man som vårdnadshavare ett konto till sitt barn i barnets namn så har man rätten att bestämma över kontot och kan avsluta det när man vill.
    Ts kanske inte behöver pengarna idag till sitt barn,men kanske om ett år.
  • Yggdrasil
    Jasusu skrev 2008-12-26 09:55:53 följande:
    Jo de pengarna får röras.Öppnar man som vårdnadshavare ett konto till sitt barn i barnets namn så har man rätten att bestämma över kontot och kan avsluta det när man vill.Ts kanske inte behöver pengarna idag till sitt barn,men kanske om ett år.
    Nej - om pappan har betalat in pengarna till ett konto som är i barnets namn har mamman ingen rätt att röra de pengarna!
  • Jasusu

Det beror ju på vem som öppnat kontot. Öppnar jag ett konto åt mitt barn så kan jag ju givetvis göra vad jag vill med kontot så länge barnet är omyndigt. Som vårdnadshavare dvs.

• Skogsflickan

Ja det kan man. Min man o hans ex hade/har ett sånt då hon o barnen inte är i behov av det. Men däremot hade de en överenskommelse att han skulle ta sitt ansvar som far (självklart) och då köper vi grejer till barnen också när de vill eller vi tycker det, men vi har då ingen rätt att begära ett barnbidrag när de är hos oss på deltid då o då...

• annbom

Det är inget bindande avtal i rättslig bemärkelse. Hade mamman kommit på att kräva underhåll så hade barnen fått det.

Skogsflickan skrev 2008-12-31 12:34:32 följande:
    Ja det kan man. Min man o hans ex hade/har ett sånt då hon o barnen inte är i behov av det. Men däremot hade de en överenskommelse att han skulle ta sitt ansvar som far (självklart) och då köper vi grejer till barnen också när de vill eller vi tycker det, men vi har då ingen rätt att begära ett barnbidrag när de är hos oss på deltid då o då...
  • Yggdrasil

annbom skrev 2009-01-02 19:54:34 följande:

Det är inget bindande avtal i rättslig bemärkelse. Hade mamman kommit på att kräva underhåll så hade barnen fått det.
    Instämmer. Båda föräldrarna är alltid underhållsskyldiga för barnet till minst 18 års ålder.
  • K med lilla E
    Jasusu skrev 2008-12-26 09:55:53 följande:
    Jo de pengarna får röras.Öppnar man som vårdnadshavare ett konto till sitt barn i barnets namn så har man rätten att bestämma över kontot och kan avsluta det när man vill.Ts kanske inte behöver pengarna idag till sitt barn,men kanske om ett år.
    Öppnar du ett konto i barnets namn så måste båda vårdnadshavarna skriva på för att kunna få ut pengar, alltså om man har gemensam vårdnad.

Det spelar ingen roll vem som öppnar kontot, utan är kontot i barnets namn så måste båda skriva på för att du skall kunna få ut dina insatta pengar.
Svar på tråden Avsäga sig rätten till Underhållsbidrag???