Ersättning från A-kassa, sen aktivitetsstöd från FK. LIKA MKT?
Om man får ersättning från a-kassa, t.ex. 500 kr om dagen. Och sedan går över till att få aktivitetsstöd från FK..
Är det lika mkt ersättning då?
Om man får ersättning från a-kassa, t.ex. 500 kr om dagen. Och sedan går över till att få aktivitetsstöd från FK..
Är det lika mkt ersättning då?
ingen som vet?
AF och FK brukar inte ha exakt samma beräkningsregler. Du kan ringa, maila eller chatta med FK för att få svar vad som gäller i just ditt ärende.
Försäkringskassan kontaktar A-kassan för att stämma av så ersättningen blir lika stor (i alla fall om man ligger kvar på samma procentsats) i alla fall om det handlar om jobb- och utvecklingsgarantin.
Tack för hjälpen!
Ja det handlar om jobbgarantin.
Men, är du utstämplad.. alltså har du inte a-kassedagar kvar?
För då tror jag att ersättningen sänks lite.
Det är en viss % av akassan man får som aktivitetsstöd. Så sa det till mig i allafall alldeles nyligen. Är med i jobgarantin nu...
Så här står på SKTF:s A-kassas sida ang a-kassa:
Uppfyller villkoren lämnas en ersättning som under de första 200 ersättningsdagarna motsvarar 80 procent av den tidigare genomsnittsinkomsten, och 70 procent under dag 201-300.
Den högsta dagpenningen som betalas ut är 680 kronor vilket motsvarar en genomsnittsinkomst på 18 700 kronor.
Och på Försäkringskassans sida står det:
När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan.
Om du uppfyller villkoren för ersättning från a-kassan när du deltar i programmet får du aktivitetsstödet i stället för ersättningen från a-kassan.
De dagar du får aktivitetsstöd räknas av från de dagar du skulle ha fått ersättning från a-kassan. Det betyder att du kan bli utförsäkrad under tiden du har aktivitetsstöd. Blir du utförsäkrad sänks nivån på aktivtetsstödet, men du har fortfarande rätt till aktivitetsstöd.
Är man utförsäkrad från a-kassan så får man 65 %.
Anonym (tjoho) skrev 2008-12-19 14:55:35 följande:
Jag undrar hur mycket man får ut per månad "rent" om man har 414kr/dag? Då det är 80% Någon som kan hjälpa mig att räkna?
414*22 dagar per månad=9108
efter skatt 9108*0,7 =6375 typ.
Tack för ditt svar stas!!!