• Anonym (TänkeR)

Ersättning från A-kassa, sen aktivitetsstöd från FK. LIKA MKT?

Om man får ersättning från a-kassa, t.ex. 500 kr om dagen. Och sedan går över till att få aktivitetsstöd från FK..
    Är det lika mkt ersättning då?

• Svar på tråden Ersättning från A-kassa, sen aktivitetsstöd från FK. LIKA MKT?
  • Anonym (TänkeR)

ingen som vet?

• CeeJay

AF och FK brukar inte ha exakt samma beräkningsregler. Du kan ringa, maila eller chatta med FK för att få svar vad som gäller i just ditt ärende.

• Anonym

Försäkringskassan kontaktar A-kassan för att stämma av så ersättningen blir lika stor (i alla fall om man ligger kvar på samma procentsats) i alla fall om det handlar om jobb- och utvecklingsgarantin.

• Anonym (TänkeR)

Tack för hjälpen!

Ja det handlar om jobbgarantin.

• Anonym (tjoho)

Men, är du utstämplad.. alltså har du inte a-kassedagar kvar?
    För då tror jag att ersättningen sänks lite.

• ludenben

Det är en viss % av akassan man får som aktivitetsstöd. Så sa det till mig i allafall alldeles nyligen. Är med i jobgarantin nu...

• Anonym (inlägg3)

Så här står på SKTF:s A-kassas sida ang a-kassa:
    Uppfyller villkoren lämnas en ersättning som under de första 200 ersättningsdagarna motsvarar 80 procent av den tidigare genomsnittsinkomsten, och 70 procent under dag 201-300.
    Den högsta dagpenningen som betalas ut är 680 kronor vilket motsvarar en genomsnittsinkomst på 18 700 kronor.

Och på Försäkringskassans sida står det:

När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Om du uppfyller villkoren för ersättning från a-kassan när du deltar i programmet får du aktivitetsstödet i stället för ersättningen från a-kassan.

De dagar du får aktivitetsstöd räknas av från de dagar du skulle ha fått ersättning från a-kassan. Det betyder att du kan bli utförsäkrad under tiden du har aktivitetsstöd. Blir du utförsäkrad sänks nivån på aktivtetsstödet, men du har fortfarande rätt till aktivitetsstöd. 

Är man utförsäkrad från a-kassan så får man 65 %.

• Anonym (TänkeR)

Anonym (tjoho) skrev 2008-12-19 14:55:35 följande:

Men, är du utstämplad.. alltså har du inte a-kassedagar kvar?För då tror jag att ersättningen sänks lite.
    Jag har precis börjat få ersättning från a-kassan. Har tagit ut 10,5 dar..
  • Anonym (inlägg3)
    Anonym (TänkeR) skrev 2008-12-19 16:56:38 följande:
    Anonym (tjoho) skrev 2008-12-19 14:55:35 följande: Jag har precis börjat få ersättning från a-kassan. Har tagit ut 10,5 dar..
    Då borde du få 80 %.
  • Anonym (undrar)

Jag undrar hur mycket man får ut per månad "rent" om man har 414kr/dag? Då det är 80% Någon som kan hjälpa mig att räkna?

• Anonym (undrar)

Tack för ditt svar stas!!!

Svar på tråden Ersättning från A-kassa, sen aktivitetsstöd från FK. LIKA MKT?