• Anonym (?)

Avlastningsfamilj?

Kan man som ensamstående mamma få avlastningsfamilj till en treåring?
    Är det något som kan ses som negativt om man ber om en avlastningsfamilj?

Ibland känns det som att jag håller på att gå på knäna av att aldrig någonsin (i princip) få vara barnfri. Jag har tidigare lidit av kraftig deprission men är numera helt medicinfri, dock så känner jag att ibland blir det lite jobbigt för mig. Jag skulle behöva bara nån dag/helg emellanåt för att hämta energi.

Hur ofta brukar man lämna bort barnet om man nu har avlasningsfamilj? För mig skulle det räcka med en helg i månaden, men det kanske blir för sällan för barnet då det inte lär känna nya familjen?

Pappan till barnet har honom väldigt sällan, en natt då och då kanske, och då hämtar han barnet sent på kvällen och lämnar tillbaka barnet tidigt på förmiddagen vilket i stort bara gör att jag sover själv och det gör varken från eller till för under den tiden så sover ju mitt barn ändå och kan egentligen lika gärna vara hemma.
    Pappan tycker han är jätte generös mot mig som har barnet. Nu ska han ha honom på söndag i några timmar, då jag ska jobba. Han är dock ledig på lördagen och slutar i bra tid på fredagen, varpå jag tycker att han kanske kunde ha barnet hela helgen. Men pappan tycker att han måste få vara ledig lite oxå, herregud han är ju ledig jämt, så fort han går av jobbet så är han ledig, jag får aldrig vara ledig!!!

Hoppas nån kan svara.

• Svar på tråden Avlastningsfamilj?
  • Anonym

En kontaktfamilj brukar oftast ha barnet var tredje helg,men det kan säkert variera beroende på vilket behov man har.
    Ta kontakt med socialen i din kommun.

• Anonym (?)

Men det är inget som kommer ligga mig i fatet sedan då? Att det blir problem just för att jag ber om avlastning? Vill ju absolut inte göra något som i förlängningen kan orsaka att jag mister mitt barn.

• modestyonly

Det är inte negativt att be om avlastning, det är bara bra! Tveka inte att söka hjälp!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Turnit
    Anonym (?) skrev 2008-12-18 20:31:23 följande:
    Men det är inget som kommer ligga mig i fatet sedan då? Att det blir problem just för att jag ber om avlastning? Vill ju absolut inte göra något som i förlängningen kan orsaka att jag mister mitt barn.

Kommer inte att ligga dig i fatet!!

Hör av dig till din kommun. Du kan få allt från en gång i månaden till varannan helg och några veckodagar. Lycka till!!!!

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • mizzmini

nej såklart inte att du kommer sabba ngt för dej själv bara för att du ber om hjälp!
    Du mister inte ditt barn pga att du behöver avlastning.

Jag har själv nu ganska nyligen ansökt om en stöd familj / person eftersom jag är helt själv med endast dagis som avlastning..och det funkar inte i längden. Man måste ha lite egen tid och kunna hitta kraften att orka och framför allt ta hand om sej själv!

Det tog mej två år att komma fram till detta beslutet och jag tänkte ( eller gör ännu ) likadant som dej.

Det är du som bestämmer helt själv i allt detta och vad som blir bäst för dej och ditt barn vet du.

• Netas
    Svar på #2
    Anonym (?) skrev 2008-12-18 20:31:23 följande:
    Det är inget som kommer att vara negativt för dig! Har själv haft det till 2 barn och det var gudomligt skönt att få ha var 3:e helg själv. Du ska ju orka vara mamma och även få tid att vara en vuxen person med egna intressen.
    Kontakta kommunen där du bor och se det som att du är en bra mamma som känner att du behöver hjälp.
  • Latinomum

Jag kunde inte låta bli.... har människor privat i min omgivning som har stödfamilj.

Tycker du är stark som ber om hjälp. det finns inget negativt i detta. Bara om "dom" anser att du inte är berättigad till avlastning. Se detta postivt. En utvilad mamma är en gladare,roligare & mkt mer snällare mamma!

Så ser jag på detta...Man kan inte alltid vara en superman.

• Anonym

Negativt, Nej tvärtom, du är jätte stark som inser att du behöver avlasting !!
    Vilkén ensamstående mor behöver inte de ? :)
    Kanske inte alla som har släkt lr vänner som kan ställa upp, men då blir de pftast lite hit och dit, med en stödfamilj blir de kontinuerlig kontakt, vilket är jätte bra för din 3-åring :)
    Ditt barn har tur som har en sådan klok Mor som dig !

Lycka till, kram !

• Anonym

har du och pappan ensam eller gemensam vårdnad? om ni har gemensam vårdnad så kommer han också vara tvungen att godkänna att de är okej med en avlastningsfamilj.
    Soc är den som brukar hjälpa till att hitta en avlasningsfamilj och de går efter barnets bästa.

• Anonym

kan man få denna hjälpen även om man inte är ensamstående??? jag o min sambo är i desperat behov av avlastning och har ingen att fråga. Inga vänner el släktingar som bryr sig.

Svar på tråden Avlastningsfamilj?