• Anonym (?)

Avlastningsfamilj?

Kan man som ensamstående mamma få avlastningsfamilj till en treåring?
    Är det något som kan ses som negativt om man ber om en avlastningsfamilj?

Ibland känns det som att jag håller på att gå på knäna av att aldrig någonsin (i princip) få vara barnfri. Jag har tidigare lidit av kraftig deprission men är numera helt medicinfri, dock så känner jag att ibland blir det lite jobbigt för mig. Jag skulle behöva bara nån dag/helg emellanåt för att hämta energi.

Hur ofta brukar man lämna bort barnet om man nu har avlasningsfamilj? För mig skulle det räcka med en helg i månaden, men det kanske blir för sällan för barnet då det inte lär känna nya familjen?

Pappan till barnet har honom väldigt sällan, en natt då och då kanske, och då hämtar han barnet sent på kvällen och lämnar tillbaka barnet tidigt på förmiddagen vilket i stort bara gör att jag sover själv och det gör varken från eller till för under den tiden så sover ju mitt barn ändå och kan egentligen lika gärna vara hemma.
    Pappan tycker han är jätte generös mot mig som har barnet. Nu ska han ha honom på söndag i några timmar, då jag ska jobba. Han är dock ledig på lördagen och slutar i bra tid på fredagen, varpå jag tycker att han kanske kunde ha barnet hela helgen. Men pappan tycker att han måste få vara ledig lite oxå, herregud han är ju ledig jämt, så fort han går av jobbet så är han ledig, jag får aldrig vara ledig!!!

Hoppas nån kan svara.

• Svar på tråden Avlastningsfamilj?
  • Anonym (s)

Det är nog svårare att få avlastning om man är ett par. Då förväntas det lite att man kan avlasta varandra liksom. Det finns så många ensamstående i kön till avlastningsfamilj så de går nog före ett par.

• Nixx

Ja, det ligger dig i fatet, och nej det är inget positivt om du kommer ha fortsatta myndighetskontakter. Däremot kanske det är bra för barnet och dig.

• Anonym (s)
    Nixx skrev 2008-12-25 19:13:24 följande:
    Ja, det ligger dig i fatet, och nej det är inget positivt om du kommer ha fortsatta myndighetskontakter. Däremot kanske det är bra för barnet och dig.
    Vill jätte gärna ha en förklaring på hur det kan ligga någon till fatet att man ber om avlastning var tredje helg?
  • Anonym (kråkan)

grymt vad du är stark som inser att du behöver hjälp.
    Många kramar från kråkan som hoppas att du får den hjälp du behöver för att du ska orka fortsätta vara en stark föräldre för barnet.

• Nixx

Anonym (s) skrev 2008-12-25 19:19:29 följande:

Vill jätte gärna ha en förklaring på hur det kan ligga någon till fatet att man ber om avlastning var tredje helg?
    Därför att en "normalt" fungerande familj inte behöver avlastning var tredje helg för ett barn. Dessutom kommer nog soc att föreslå att pappan ska ta barnet längre tid och är det struligt mellan föräldrarna blir det en riktigt stökig situation.

Min erfarenhet genom familj är att alla kontakter med soc osv ska undvikas som pesten om det inte handlar om liv eller död, får soc fel uppfattning om någon kan det leda till ett rent helvete under många år.
  • Anonym (s)

Fast pappan i detta fall verkar ju nöjd med den lilla tid som han spenderar med barnet. Jag vill säga att i en "normal" fungerande familj så vill pappan engagera sig i sin 3-åring och ha henne/honom varannan helg åtminstonde. Det är tufft att inte ha någon avlastning alls. Har man inga nära vänner eller familj som kan ta barnet någon gång i bland så känner man sig väldigt ensam och utsatt

• Nixx

Anonym (s) skrev 2008-12-25 19:30:31 följande:

Fast pappan i detta fall verkar ju nöjd med den lilla tid som han spenderar med barnet. Jag vill säga att i en "normal" fungerande familj så vill pappan engagera sig i sin 3-åring och ha henne/honom varannan helg åtminstonde. Det är tufft att inte ha någon avlastning alls. Har man inga nära vänner eller familj som kan ta barnet någon gång i bland så känner man sig väldigt ensam och utsatt
    Nej det är sant. Vad jag vill säga är bara att man ska tänka efter riktigt noga innan man räcker upp handen och säger "jag klarar inte att ta hand om mitt barn" till myndigheterna. (Även om så kanske inte är fallet så är det min uppfattning att myndigheterna tolkar det så)
  • Anonym (s)

Jag tror verkligen att det är bättre att räcka upp handen och erkänna att man går på knäna för att man inte har någon naturlig avlastning alls än att gå rätt in i väggen på ett kanske väldigt dramatiskt sätt... Är man helt ensam utan något nätverk runtomkring sig så kommer socialen förstå varför man söker deras hjälp

• Nixx

Anonym (s) skrev 2008-12-25 19:38:54 följande:

Jag tror verkligen att det är bättre att räcka upp handen och erkänna att man går på knäna för att man inte har någon naturlig avlastning alls än att gå rätt in i väggen på ett kanske väldigt dramatiskt sätt... Är man helt ensam utan något nätverk runtomkring sig så kommer socialen förstå varför man söker deras hjälp
    Om det är akut så är det, men förståelse ska man inte räkna med.
  • Anonym (mia)

Håller med Nixx - Självklart kommer det ligga dig i fatet och ses som negativt från soc sida, att tro något annat är att lura sig själv.
    Det är aldrig någonsin bra att ha med myndigheter att göra, särskilt inte soc när det gäller barnärenden och det är en stor risk man tar om man ber om avlastningsfamilj.
    Så ÄR det!!!

Men känner du att det är "jättekris" och du verkligen inte har något annat val så ......

Svar på tråden Avlastningsfamilj?