• konkelbär

Hur har ni monterat och fäst banden till er bakåtvända bilbarnstol?

Jag har en britax hi-way och ska försöka montera den i framsätet på min mammas Peugeot 207 cc. Men jag vet inte om det finns såna där förankringsringar i hennes bil och hon förstår inte alls vad jag menar när jag försöker förklara.

Så hur har ni monterat era bakåtvända bilbarnstolar? Försök förklara så utförligt ni kan!

TACK!

• Svar på tråden Hur har ni monterat och fäst banden till er bakåtvända bilbarnstol?
  • Adventuredad

Jag har min Hi-Way installerad i framsätet på en Volvo V70. Många bilar har specialla fästen under mattan. På min bil var jag tvungen at känna var fästena var och sedan skära ett litet hål. Har du inga fästen går det lika bra att fästa förankringsbanden under framsätet. Det är ingen skinad i säkerheten. Titta i manualen för mer info.

• Ilonasmamma

vi har remmar som vi fäster i fästena i golvet/stolen och sen spänner åt.

remmarna sitter kvar hela tiden så tar vi bort stolen så är det lätt att sätta dit igen

• TereseA

vi har oxå problem när vi ska sätta dit vår...vi gör rätt..men stolen lutar inte mot instrument brädan..o flyttar vi fram stolen mot instrumenträdan så räcker inte bältet..el så står där fötterna är uppåt om ni förstår..

vi har ingen beskrivning..

Akiim är mitt liv 071004
  • panzermensch

Kör stolen HELA vägen bak så ser du om det sitter metall antingen i ramen till stolen nere vid golvet eller i golvet där ska det finnas ringar/hål för remmar. Dvs de är inte framme där man har fötterna utan under stolen/stolens framkant

ger du mig en styrkekram ger jag dig stryk
  • konkelbär

Tack!

Efter en närmre titt i manualen förstår jag nu. Hoppas morsan har såna i sin bil...

• Joico

På förakringsbanden så är det ju öglor i varje ände.. dra igenom banden runt skenorna som bilens stol glider på (om den ska sitta fram) och sen genom öglan. lika på båda sidorna

• Adventuredad

Använder du stödbenet ska stolen inte ligga mot instrumentbrädan vilket innebär att säkerhetsbältena orde räcka till.

• konkelbär

Adventuredad skrev 2008-12-19 09:44:35 följande:

Använder du stödbenet ska stolen inte ligga mot instrumentbrädan vilket innebär att säkerhetsbältena orde räcka till.
    Fast man måste ju använda förankringsbanden också, annars blir stolen jättevinglig.
  • Nifelheim

Men du BEHÖVER inte sätta remmarna i öglor i golvet. Vi har fäst våra runt stålramarna som stolarna sitter fast i bilen i med den ena bilstolen och den andra som sitter i mitten bak har vi dragit remmarna igenom fästet till ryggstöden på de fasta stolarna i bilen.. Svårt att förklara, men det står i manualen hur man gör.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Adventuredad
    Svar på #10
    konkelbär skrev 2008-12-19 10:07:09 följande:
    Adventuredad skrev 2008-12-19 09:44:35 följande:
    Fast man måste ju använda förankringsbanden också, annars blir stolen jättevinglig.
    LOL, ja absolut. Tyckte det var självklart men skulle nog ha nämnt det coskå
  • helene306

Jag fäste i passagerarsätet. Petade bandet (som ska fästas i bakåtvända stolen) mellan rygg och sittyta på passagerarsätet, gjorde en ögla och drog åt, korsade banden under sätet och fäste i stolen. Detta var monteringsanvisningen på den Britax Eclipse vi hade. Trots ny bil hittade jag inga fästen i golvet men detta funkade lika bra.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur har ni monterat och fäst banden till er bakåtvända bilbarnstol?