• Lillan7704

Vad tycker du? Är det fel att blinka vänster i en rondell?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du? Är det fel att blinka vänster i en rondell?
  • annca

Exakt! Det underlättar ju bara för de som redan är i rondellen och de som står i begrepp att köra in, så de vet ungefär var man tänker placera sig tex.

frulan skrev 2008-12-19 01:33:19 följande:
    Man behöver inte men jag har lärt mig att det är fint att vara övertydlig (lärde mig alltså det på trafikskolan). Däremot ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • JooCee

Konstig fråga, jag blinkar vänster automatiskt om jag ska till vänster. Är det jobbigt att blippa upp blinkspaken eller? Nope!

• LAV0LINA

Förutsatt att man ska till vänster och blinkar till höger då man byter körfält och köt ut är det absolut inte FEL.
    Man MÅSTE inte, men det finns inget som förbjuder det heller. Bättre att vara övertydlig och blinka än att inte blinka alls tycker jag.

• Trill

Eshka skrev 2008-12-19 02:58:54 följande:

Alltså (tycker jag) att man inte behöver blinka åt vänster när man ändå aldrig kan svänga och köra ut åt vänster i en rondell.
    Fast om du blinkar vänster så visar du ju väntande bil att du inte tänker svänga ut före, utan efter att du passerad honom/henne

Jag blinkar vänster, sen höger när det är dags att köra ut.
  • Alvi

Men ni menar väl inte när man SVÄNGER vänster i rondellen?!!?

Man ska inte blinka förrän man kör UT från en rondell, men vissa idioter blinkar ju höger när de kör in i rondellen (då svänger man ju höger) och sen när de vrider ratten till vänster, blinkar de vänster - det är ju såååå korkat!!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Zizzla

Jag tycker det är mycket viktigare att ligga rätt i filerna i rondellen. Många gör tyvärr inte det. Blinkar gör jag bara när jag ska svänga ut ur rondellen. Höger blir det då.

• fabri

Inte ett dugg jobbigt att blinka, jag blinkar själv ofta!. En cirkulationsplats är dock ingen korsning!!! Blinkar jag vänster så vill jag ju börja köra medsols och det går ju inte...

• Nikitastar

Jag fick lära mig att mnan SKA blinka vänster (om man ska åt vänster alltså), när jag tog körkort 2003.

• P ä r l a n

frulan skrev 2008-12-19 01:33:19 följande:

Man behöver inte men jag har lärt mig att det är fint att vara övertydlig (lärde mig alltså det på trafikskolan).Däremot ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen.
    håller med!
Svar på tråden Vad tycker du? Är det fel att blinka vänster i en rondell?