• norpan 1

Glutamat = fosterskador?

Jag är 32 år och gravid med mitt 3:e barn. Har alltid varit en allätare där det mesta slinker ner inklusiva "mindre nyttigheter" som halvfabrikat och smågodis. Började, av en slump, läsa på en sida som handlade om Glutamat eller E 621, som det oxå kallas. Det stod att denna smaktillsats som finns i MYCKET av det vi äter koncentreras och går över till fostret, vilket kan leda till fosterskador!

Blev lite orolig och tänkte ni där ute kanske vet mer eller har synpunkter.

Livsmedelsverket har inga restriktioner då det gällde gravida.

• Svar på tråden Glutamat = fosterskador?
  • Lilla Mimsan

Tror inte risken är jättestora. om du inte bara äter skräpmat. I skräpmat finns de stora mängderna. Annars är det en byggsten som finns så ett normalt intag är inte farligt

• Lovisa L

Det är inte farligt om man äter "normalt", snarare om du skulle äta ren glutamat. Jag tror iofs att man ska undvika allt vad tillsatser heter. I det långa loppet (ens livstid) kan man må bättre och vara friskare om man äter naturliga råvaror och så lite processerade varor som möjligt.

Boken "Den hemlige kocken" tar upp allt sånt där (färgämnen, aromer, smaktillsatser mm) och då vill man inte äta halvfabrikat eller sånt igen! I den boken skriver författaren att vi årligen får i oss ca 6-7 kg tillsatser/person. Klart att det påverkar ens liv, fast jag tror dock inte att det ger fosterskador på det vis som du TS tänker på, då skulle nog måååånga fler barn vara skadade.

• Lilla Mimsan

Glutamat är ju inte bara en tillsats utan finns naturligt i vår kropp som :Glutaminsyra är en av de 20 aminosyror som bygger upp proteiner.Glutamat är en salt av detta. Men det är väl som med det mesta, äter man en normal dos ska det inte vara farligt.

• norpan 1

Tack för era svar.
    Tänk med första barnet hade jag inte en tanke på att något kunde gå fel. Man blir mer och mer upplyst för varje barn, på gott och ont.

• Lovisa L
    Lilla Mimsan skrev 2008-12-19 12:30:49 följande:
    Glutamat är ju inte bara en tillsats utan finns naturligt i vår kropp som :Glutaminsyra är en av de 20 aminosyror som bygger upp proteiner.Glutamat är en salt av detta. Men det är väl som med det mesta, äter man en normal dos ska det inte vara farligt.
    Det farliga blir ju när sånt som kroppen behöver i SMÅ mängder börjar tillsättas i livsmedel för då blir det ju inte små mängder längre. Sen är det väl som med chips-skräcken för några år sedan, det var ju LIVS-farligt att äta chips - sen visade det sig att man skulle behöva äta 5 påsar chips per dag eller nått för att det skulle vara farligt . Som lilla mimsan skriver så om man äter normalt är det ingen fara
Svar på tråden Glutamat = fosterskador?