• ulrikahö

När byta från NAN1 till NAN2?

Hur gör man egentligen då man skall gå upp från NAN1 till NAN2?
    När har ni bytt? Från 4 mån står der ju på paketet, men vad gäller för prematurer? Skall det tas hänsyn till?
    Eller "märker" man när man ska gå upp, typ att de ej blir tillräckligt mätta längre av 1:an, är det då det är dax att byta och ej haka upp sig så på åldern?

• Svar på tråden När byta från NAN1 till NAN2?
  • Jesster

Ammar man inte kan man ge 2:an från början till barn (födda i normal tid). För prematurer vet jag inte vad som gäller. Skillnaden mellan 1 och 2 är mest att det är lite mer järn och förtjockningsmedel och långt ifrån alla upplever någon extra mättnadskänsla av det.

Bytet är mer för att barnen behöver mer järn när de kommer upp i 4 månaders ålder. För föräldrarna är det enklare för att paketen är dubbelst så stora

Den som söker han finner - www.google.se
  • MsBeauty

Jag bytte när sonen ätit NAN1 i 4 månader.

• Mammatillmini2008

Till oss sa dom att man inte kan räkna från korr datumet utan att man ska minska med hälften ungför brukar vara bra så vid 2, 2½ månaders ålder.

• Mamma0511

Min son fick nan1 under nån månad o när vi skulle börja me nan 2 så satte vi hälften nan 1 o hälften nan 2...i ca 1 vecka. Läkarn sa att annars kan d bli stor reakton för magen.

• Klara 80

Vår dotter är prematur och född i v.26. Vi har givit henne Nan 2 från början, de använde även det på neonatalavdelningen. Så samma regel gäller vid prematur att man kan ge Nan2 om man inte ammar.

• Charmiz

Står bara 4 månader för att man ej får göra reklam för produkter till barn under 4 månader

• Trotsa

Mat och vaccinationer gäller enligt levnadsåldern, allt annat korrigerar man. Det var iaf vad de sa till oss. (Sonen är född v28+5)

• Therese33

Tycker du skall byta när du märker att bebisen inte längre blir mätt på Nan 1

• Proletariatet
    Charmiz skrev 2008-12-20 18:15:38 följande:
    Står bara 4 månader för att man ej får göra reklam för produkter till barn under 4 månader
    Va? Det brukar väl stå "från födseln" (eller nåt liknande) på nan1?
  • CattaAndy

om jag ammar och både ger Nan1 ska jag börja med Nan2 nu när hon är 4 månader eller fortsätta på Nan1..Någon som vet??

Svar på tråden När byta från NAN1 till NAN2?