• Anna83 m Juline och Vincent

Varför vägrar hon kissa på pottan??!!!

Min dotter blir 2½ år i januari....Hon kan sitta på pottan hur länge som helst ibland...Men när hon blir kissnödig vägrar hon sitta på pottan....Hon bara kissar på golvet hela tiden....Det spelar ingen roll att man sitter och läser och så....Hon kissar iaf inte...Sen när hon reser sig så kissar hon på golvet efter ett tag.....Jag vet inte vad jag ska göra....

• Svar på tråden Varför vägrar hon kissa på pottan??!!!
  • Lilla Mimsan

Vissa är inte mogna helt enklet. Prova med att hälla lite ljumet vatten på tårna när hon sitter på pottan. Vet att vissa barn kissar av det.

• Anna83 m Juline och Vincent

Men hon vet juh vad pottan är och att man ska kissa på den....Bara det att hon inte vill....Jag får testa nått sånt då....Jag har ingen aning om hur man pottränar....Känner mig misslyckad för jag blir arg och irriterad när hon kissar på golvet...Eftersom att man kan prata med henne och hon förstår att man ska kissa på pottan.....

• Cantina

Kissar hon med vilje på golvet eller är det olyckshändelse?

Min dotter tvärvägrade att sitta på både potta och toalett. Vi försökte läsa böcker, men hon ville bara sitta med kläderna på. Vi pratade med BVC och de sa åt oss att avvakta ett tag och inte nämna toalett/potta.
    Efter det bytte vi taktik. Vi sa flera veckor innan hennes 3-årsdag att när hon fyllde 3 så passar inte blöjorna längre. Man blir en stor flicka och kissar på toaletten. Sedan pratade vi naturligt om detta vid ett flertal tillfällen och kvällen innan 3-årsdagen berättade vi att "i morgon är det dags".
    Det gick kanonbra! Visst - första toabesöket var hon väldigt nervös men vi stod på oss och även om hon ville ha blöja så "fanns" det ju inga blöjor längre. Så fort första toabesöket var avklarat så blev hon jättestolt och sedan har det gått som på räls. Vi körde ingen blöja på natten heller från natt 1.

Alltså - vår dotter behövde förberedelse. Hon behövde tid på sig att själv tänka sig in i situationen som blöjfri. Hon behövde själv få inse att det inte är något läskigt och att hon skulle bli STOR.
    Under denna förberedelseperiod försökte vi inte en enda gång att sätta henne på toaletten. Hon var helt enkelt toa-/pottfri som en del av förberedelsen.

Du känner din dotter bäst - kanske är hon som min. En tjej som behöver tänka sig in i situationen innan det är dags. Min tjej behövde förberedas inför det mesta (precis som jag själv ).
    Lycka till.

• hewa

Jag skulle ta en paus om jag var ni. Bara för att komma ur ett "felaktigt" mönster.

Tipset om vatten på tårna kan säkert funka, min mamma tipsade när vår äldsta var liten att hälla lite ljummet vatten i pottan. Vi har också ibland använt en liten leksaksvattenkanna och "vattnat snippan" med lite ljummet vatten. Det tycker dottern är jättekul och ganska ofta har det önskad effekt också

Hon är för övrigt inte särskilt förtjust i pottan men toaringen älskar hon! Hon är strax över 27 månader och lägger dit ringen, ställer pallen intill och klättrar upp själv och sätter sig. Men pottan som står intill lockar inte!

Hon är inte blöjfri ännu men tycker det är jättekul att kissa på toaletten så när vi är hemma kör vi utan blöjor även om det händer en del olyckor.

• Lilla Mimsan

Det roliga är att jag och mamma pratade om detta igår. Hon sa hur det gick för mig. Ville heller inte sitta på potta eller toalett. Men vi var hos vänner till mamma. Där var en flicka som var äldre än jag som gick på toaletten. Och jag såg detta. Efter det ville jag bara gå på toa coh vägrade blöja. Var runt tre då.

• Kallemero79

Vänta ett tag med "potträningen". Hon är kanske inte redo, de erfarenheter jag har är att det brukar bli bättre utan träning, då barnen själva får bestämma att det är slut med blöja...
    Är fsk.lärare.

• Leah100

Jag pottränar med min lilla tjej nu och det går bra. Innan vi började läste jag boken "Potträning utan gråt". Det kanske inte står så mycket nytt i den men jag fick ändå lite tips och verktyg. Jag kan rekomendera dig att läsa den.

• vittra

Jag skulle råda er att ta en paus helt, ibland kommer man ur gängorna och då är det enklast att bara börja om från början efter ett tag. Syftet med pottan har för henne försvunnit och hon finner det roligare att kissa på golvet. Så strunta bara i det ett par veckor och försök igen sen med pottan.

• Camilla D

Jag tror också det handlar mycket om mognad. Jag har en son på 2½ som också vägrar potta och toalett. Han vill ha blöja!
    Jag har gjort precis som jag gjorde med mina två stora barn (båda de gick det jättebra med, så jag trodde ju jag kunde detta ) men på honom funkar det inte.
    Vi struntar i det just nu, får ta det om ett tag.

• Lindie

Samma med vår dotter. Hon har gått på pottan och varit helt torr i blöjan ett par dagar, men sedan helt plötsligt kommer hon på att hon inte ska kissa på pottan, vägrar sätta sig där utan byxor och går till sovrummet och kissar på mattan hela tiden nu.
    Så svårt att veta hur hon tänker....

• gosneka

har en son på 2,5 år som kissar på pottan men bajsar i blöjan....ge vi han ingen blöja att skita i så håller han sej...

• Åsa78

Dotter 3 år, blev blöjfri dagtid i sommras. Hon vägrade potta och "barnring" på toaletten...Det var bara att hon fick gå på "stora" toaletten från början. Bajsa vägrar hon på toa..ska enbart va blöja då. Det är bara att väta ut henne...har inget hänt på den fronten till sommaren så är det slut på allt vad blöja heter både natt och allt..

• mariahammarberg

På läkares rekomendationer började vi med potta DAGTID när dottern var 1år(på födelsedagen) tidigt men bättre en pencillinkur på penicillinkur...
    Hon fick urinvägsinfektion hela tiden, läkarna hittade ingen medicinsk förklaring, vi bytte blöjsorter men så fort hon hade blöja lite för länge kom det tillbaka.

För oss går potteriet i perioder, så länge hon VET var man ska kissa och att hon accepterar att sitta på pottan så nöj er lite med det. Vissa barn TOTALVÄGRAR ju att ens sitta på pottan.
    SUPERVIKTIGT att inte bli arg när kisset kommer på golvet, de förstår så mkt så fort och skämms vilket ger stress.
    Gå ofta på pottan, i början tills vi lärde oss hur ofta dottern kissar gick vi nog 1 gång var 30- 45 min. Mkt spring men lättare att få till en gång sedan släpper det succesivt.
    kom ihåg olyckor kan/får hända utan att himelen ramlar ner.
    Vi brukar kissa i kapp, den vuxne sitter på toa samtidigt och BÖR när man kör detta vara KISSNÖDIG, försten som kissar får en applåd. Kan näste(oftas till en början barnet) kissa får även den en applåd. Sedan tömmer man pottan i toan och BARNET får spola - låter/ är superkul.
    Som vuxen kan man senare låta barnet vinna då man lättare kan kontrollera blåsan.

Tag med leksakerr till toan, gärna klossar/pussel som gör att barnet måste böja sig fram och klämma ihop blåsan.....

Lycka till.

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • mariahammarberg

glömde, be dagis hjälpa!
    Vet flera barn på vårt dagis som kunnat lite pottträning innan min dotter kom, nu sitter de upp till fem barn samtidigt och pottar och de har kul....När en är säker så kan det faktiskt trigga de andra barnen, kanske ngn på ditt dagis är mer säker och kan med fröknarnas hjälp påverka ditt barn. fråga kan man alltid

Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • closetomyheart
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2008-12-19 13:53:44 följande:
    Min dotter blir 2½ år i januari....Hon kan sitta på pottan hur länge som helst ibland...Men när hon blir kissnödig vägrar hon sitta på pottan....Hon bara kissar på golvet hela tiden....Det spelar ingen roll att man sitter och läser och så....Hon kissar iaf inte...Sen när hon reser sig så kissar hon på golvet efter ett tag.....Jag vet inte vad jag ska göra....
    Prova att låta henne sitta på toaletten i stället...hon har kanske sett att ni sitter där så det kan kanske funka?
    Vart du än går är du där
Svar på tråden Varför vägrar hon kissa på pottan??!!!