• Sötboll03

Hur länge ska ni stanna hemma med första barnet?

Hejsan alltihopa.

Är nyfiken på att höra hur länge ni har tänkt att stanna hemma med första barnet?jag är så kluven, har alltid sagt 2 år...men inser att det kommer bli tajt ekonomiskt..är det alldeles för tidigt att sätta barnet i förskola när den är ett och ett halvt?

Kom gärna med tips och tankar hur man kan använda sina föräldrapenningspengar på bästa sätt.

//Kristin

• Svar på tråden Hur länge ska ni stanna hemma med första barnet?
  • Hujeda

Vi var hemma 15 månader med nr 1, blir lite längre med nr 2. Troligen 17-18 månader

• CarlHerman

Vi kommer vara hemma ca 14-15 månader. Jag 9-10, sambon 4-5 månader lite beroende på när hittar ett jobb. För oss är det viktigaste att båda är hemma en längre period var än hur gammalt barnet är när han börjar på förskola. Sambon måste ta ut 7 dagar/ vecka så hans hälft av dagarna kommer gå åt lite fortare än mina.

• Missimo84

15 månader har vi planerat, men om det inte skule gå bra med inskolning på dagis eller så, kan jag vara hemma i 20 månader, men då kommer jag nog klättra på väggarna.

• PerG

Vi har planerat att vara hemma c:a 1 år och 11 månader. Skulle utan problem klara lite mer, men det har lite mer tajmning till dagis och liknande.

Vi delar föräldraledigheten 50/50 och det känns i plånboken kan man säga eftersom jag tjänar lika mycket efter skatt som min fru tjänar före skatt..... ;)

Vår filosofi är att jag tar ut mest FP-dagar eftersom jag tjänar mer och därmed får mer betalt per dag. Vi klarar oss nästan precis enbart på min lön när min fru var hemma så därför har min fru inte tagit alls mycket FP-dagar när hon varit hemma. Jag har tagit precis så mycket FP att det motsvarar totalt det vi hade när min fru var hemma.

Ett tips är att ta reda på vart er ekonomiska smärtgräns finns. Om ni har en buffert, börja då med att ta ut lite mindre FP-dagar än ni tror att ni behöver. Om det då krisar, ta lite från bufferten och lägg till några FP-dagar till nästa månad.

Kom ihåg att man har oftast på sätt och vis mindre utgifter när en är föräldraledig.... man hinner ju inte shoppa/fika/osv lika mycket... ;)

• Sötboll03

Tack för era tankar och funderingar!Smart att du tar ut mer Fp dagar...min mabo tjänar oxå ungefär det dubbla än mej så det var en bra tanke som ja ska ta med mej=)

• FruSascha

tills han är nästan 2 år.

Tips: Om båda ska turas om att vara hemma: Låt den som tjänar mest vara hemma efter 1-årsdagen (då man måste ta ut 5 dagar i veckan). Den som tjänar minst kan vara hemma i början, då man oftast tar ut få dagar i veckan.

Är det någon av er som kan jobba hemifrån? Låt då denna personen vara föräldraledig efter 1-årsdagen. Min man jobbar hemifrån 1 dag i veckan, därigenom behöver vi bara ta ut 4 fp-dagar för att inte tappa vår SGI.

• FruSascha

Glömde säga. Ta ut lägstanivådagarna så fort ni kan. Eftersom att de SGI-baserade dagarna är ju baserade på er lön.

Chansen är ju större att ni ska höja lönen ju längre tiden går, så dessa är bra att spara till sist.

• Bellbox

Jag är FÖRVÅNAD över att så många föräldrar säger till mig att "jaha ska barnet vara SÅ stort" när jag säger att vi hoppas kunna vara hemma tills hon är 22 månader i alla fall

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan min ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Bellbox
    FruSascha skrev 2008-12-20 14:30:18 följande:
    Glömde säga. Ta ut lägstanivådagarna så fort ni kan. Eftersom att de SGI-baserade dagarna är ju baserade på er lön.Chansen är ju större att ni ska höja lönen ju längre tiden går, så dessa är bra att spara till sist.
    Är det efter 180 SGI-dagar man kan börja knapra på lägstanivådagarna??
    Tack för att du delar med dig av tips
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan min ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Mumu

Per G, är du min sambo eller ? Vi har precis samma situation som er och har därför planerat och gjort mer eller mindre precis som du skriver. Sambon har tagit ut fler dagar fastän han varit hemma lite kortare tid än mig.

Det ÄR tajt ekonomiskt att dela föräldraledigheten om man har ojämna inkomster. Och det ÄR tajt ekonomiskt om man vill vara hemma lite längre. Men vår erfarenhet är att det går smidigare att få ihop det om man tänker efter noga hur man vill ha det och planerar föräldraledigheten noga.

Med första barnet var vi hemma totalt två år, nu med andra blir det 1 år och 11 månader. Precis lagom tid för våra barn att börja förskola, jag är glad att vi sluppit låta dem börja innan, även om det gått väldigt bra för nästan alla barn vi känner som börjat tidigare.

Bäst just nu: Wii Fit!
Svar på tråden Hur länge ska ni stanna hemma med första barnet?