• reserverad

Min katt kollapsade inatt

Han är 6 år och har inga hälsoproblem förutom att han har irriterad urinblåsa och får medicin för det.

Igår var han lite hängig och ville inte äta. Plötsligt börjar han flämta som en varm hund med öppen mun, lägger sig på sidan och det rinner vätska från nosen och munnen, ganska mycket också. Han andades väldigt snabbt.

Vi tog honom till en veterinär förstås som har behållt honom över natten och idag. De hade hittat en liten plugg i urinblåsan men trodde inte att det hade orsakat kollapsen. Dessutom äter han speciellt urinfoder sen snart 2 år, Hills CD.

Har samma sak hänt någon annan och vad var det för fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-03 16:25
    I helgen var det dags igen. Han fick inget anfall som jag såg men veterinären tror att han att kanske hade ett mindre anfall.

Jag märkte vid 12 på dagen att han låg och sov på ett konstig ställe för honom. Vid 18 bar jag ner honom på soffan så att han kunde vara med mig för jag blev misstänksam. Han gnydde och gnällde hela vägen, inte för att han var sur utan mer som att han hade ont. Jag la honom på soffan och han låg precis som jag la honom i ca 2 timmar. Han rörde sig knappt och jag fick ingen vidare kontakt med honom. Han var inte borta men ointresserad av omgivningen. Hans hjärta slog väldigt fort och andningen var ganska snabb ett tag. Han smackade även en del med munnen.

När han steg upp gick han 1 meter och la sig platt på golvet. Låg så en stund och gick en meter till och la sig platt igen. Gjorde likadant en tredje gång och låg så 30 minuter kanske innan han började "vakna till liv" och se sig om. Under hela den här tiden ville han inte ens ha sitt godis som han brukar öppna skåpdörren själv för.

Han började äta och dricka lite vid 21 men låg mest i badrummet sen resten av kvällen.

Är det någon som känner igen beteendet? Jag tror verkligen inte att det finns något giftigt här i huset.

• Svar på tråden Min katt kollapsade inatt
  • CTMT

Ingen aning... Det bästa är väl ändå att veterinären passar på att ta blodprover på katten så ni kan få reda på vad kollapsen orsakades av.
    Lycka till!

• ludenben

hoppas ni får reda på vad det är... stackars katt

• mamma G

Vår katt var nästan likadan härom dagen. Han orkade knappt gå uppför trappan, flåsade som en hund och saliven rann. Två gånger på samma dag blev han sån. Han är en gammal katt, snart 12 år, så jag trodde nästan att det var hjärtat som började lägga av på honom. Men dagen efter var han precis som vanligt igen, åt en massa mat och ville ut!
    Misstänker nästan att han fått i sig nåt (gift kanske?) ute. Hoppas din katt mår bra igen!

• reserverad

Blodprover är tagna och han är fortfarande hos vetten. Men han blir så jäkla arg hos vetten fast han är hur kärvänlig som helst hemma att de har svårt att undersöka honom.

Mamma G, min katt är ganska ung som jag skrev och går aldrig ut. Jag funderade också på gift men det finns inget jag kan komma på att han skulle ha kommit åt här hemma, inget står framme. Och vi har inte ens nåt giftigt förresten. Hur mår din katt nu? Tog du honom till vetten eller ringde du dem? Vad sa de isf?

Jag har inte fått några svar riktigt än för de vet inte. De avvaktar urinanalysen just nu. Men allmänna hälsotillståndet verkade okej iaf.

• Elca

Min katt var precis likadan en gång. Hon var innekatt då och låg ett par dagar i garderoben och det rann saliv ur munnen så att kläderna under henne blev alldeles blöta. Jag ringde vet. som sa att när en katt reagerar på detta vis mår hon mycket illa och har troligtvis fått i sig något, tex dålig mat. Vi avvaktade bara och efter ett par dagar var allt ok och som vanligt igen. Min katt var inte mer än ett par år då. Hoppas det ordnar sig!

• mamma G
    Svar på #4
    Ja, han mår fint igen nu... Allt är precis som vanligt. Nej, jag ringde aldrig till vet. eftersom jag ville se först om det gick över. Jag var nog själv så inställd på att han skulle lämna oss, så jag ville bara att allt skulle vara som vanligt sista tiden för honom. Men hade han inte varit bra dagen efter, hade jag åkt in med honom. Han verkade dock inte ha ont när det stod på eller så, vi klämde lite på honom, för vi tänkte att han kanske blivit påkörd eller så ute...
    Skönt att din katt mår bättre, hoppas det är bra med proverna och så också.
  • CTMT

På tal om gift - växter i hemmet? Har ni någon julbomma som katten kan ha ätit på, för de är giftiga...

• Lilac Perl Dream
    reserverad skrev 2008-12-19 16:47:31 följande:
    Blodprover är tagna och han är fortfarande hos vetten. Men han blir så jäkla arg hos vetten fast han är hur kärvänlig som helst hemma att de har svårt att undersöka honom. Mamma G, min katt är ganska ung som jag skrev och går aldrig ut. Jag funderade också på gift men det finns inget jag kan komma på att han skulle ha kommit åt här hemma, inget står framme. Och vi har inte ens nåt giftigt förresten. Hur mår din katt nu? Tog du honom till vetten eller ringde du dem? Vad sa de isf?Jag har inte fått några svar riktigt än för de vet inte. De avvaktar urinanalysen just nu. Men allmänna hälsotillståndet verkade okej iaf.
    inga julblommor nu vid jul?? de är giftiga för katter!!!
  • reserverad

Vi har inga blommor alls just pga katterna. Det finns verkligen inget som borde ha fått honom att må dåligt. Om det skulle ha varit något i huset alltså.

Han är okej för tillfället men skitsur och arg när de försöker undersöka honom, de måste svepa in honom i en handduk för att ens få röra honom. Urinproverna var bra och vi väntar på blodproven just nu. Jag hoppas att de också är bra och att han får komma hem ikväll. Min lilla skugga...

Det är lite hoppfullt för mig att era katter har repat sig iaf. Hoppas min också gör det.

Svar på tråden Min katt kollapsade inatt