Min katt kollapsade inatt
Han är 6 år och har inga hälsoproblem förutom att han har irriterad urinblåsa och får medicin för det.
Igår var han lite hängig och ville inte äta. Plötsligt börjar han flämta som en varm hund med öppen mun, lägger sig på sidan och det rinner vätska från nosen och munnen, ganska mycket också. Han andades väldigt snabbt.
Vi tog honom till en veterinär förstås som har behållt honom över natten och idag. De hade hittat en liten plugg i urinblåsan men trodde inte att det hade orsakat kollapsen. Dessutom äter han speciellt urinfoder sen snart 2 år, Hills CD.
Har samma sak hänt någon annan och vad var det för fel?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-03 16:25
I helgen var det dags igen. Han fick inget anfall som jag såg men veterinären tror att han att kanske hade ett mindre anfall.
Jag märkte vid 12 på dagen att han låg och sov på ett konstig ställe för honom. Vid 18 bar jag ner honom på soffan så att han kunde vara med mig för jag blev misstänksam. Han gnydde och gnällde hela vägen, inte för att han var sur utan mer som att han hade ont. Jag la honom på soffan och han låg precis som jag la honom i ca 2 timmar. Han rörde sig knappt och jag fick ingen vidare kontakt med honom. Han var inte borta men ointresserad av omgivningen. Hans hjärta slog väldigt fort och andningen var ganska snabb ett tag. Han smackade även en del med munnen.
När han steg upp gick han 1 meter och la sig platt på golvet. Låg så en stund och gick en meter till och la sig platt igen. Gjorde likadant en tredje gång och låg så 30 minuter kanske innan han började "vakna till liv" och se sig om. Under hela den här tiden ville han inte ens ha sitt godis som han brukar öppna skåpdörren själv för.
Han började äta och dricka lite vid 21 men låg mest i badrummet sen resten av kvällen.
Är det någon som känner igen beteendet? Jag tror verkligen inte att det finns något giftigt här i huset.