Inlägg från: reserverad |Visa alla inlägg
  • reserverad

Min katt kollapsade inatt

Han är 6 år och har inga hälsoproblem förutom att han har irriterad urinblåsa och får medicin för det.

Igår var han lite hängig och ville inte äta. Plötsligt börjar han flämta som en varm hund med öppen mun, lägger sig på sidan och det rinner vätska från nosen och munnen, ganska mycket också. Han andades väldigt snabbt.

Vi tog honom till en veterinär förstås som har behållt honom över natten och idag. De hade hittat en liten plugg i urinblåsan men trodde inte att det hade orsakat kollapsen. Dessutom äter han speciellt urinfoder sen snart 2 år, Hills CD.

Har samma sak hänt någon annan och vad var det för fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-03 16:25
    I helgen var det dags igen. Han fick inget anfall som jag såg men veterinären tror att han att kanske hade ett mindre anfall.

Jag märkte vid 12 på dagen att han låg och sov på ett konstig ställe för honom. Vid 18 bar jag ner honom på soffan så att han kunde vara med mig för jag blev misstänksam. Han gnydde och gnällde hela vägen, inte för att han var sur utan mer som att han hade ont. Jag la honom på soffan och han låg precis som jag la honom i ca 2 timmar. Han rörde sig knappt och jag fick ingen vidare kontakt med honom. Han var inte borta men ointresserad av omgivningen. Hans hjärta slog väldigt fort och andningen var ganska snabb ett tag. Han smackade även en del med munnen.

När han steg upp gick han 1 meter och la sig platt på golvet. Låg så en stund och gick en meter till och la sig platt igen. Gjorde likadant en tredje gång och låg så 30 minuter kanske innan han började "vakna till liv" och se sig om. Under hela den här tiden ville han inte ens ha sitt godis som han brukar öppna skåpdörren själv för.

Han började äta och dricka lite vid 21 men låg mest i badrummet sen resten av kvällen.

Är det någon som känner igen beteendet? Jag tror verkligen inte att det finns något giftigt här i huset.

• Svar på tråden Min katt kollapsade inatt
  • reserverad

Blodprover är tagna och han är fortfarande hos vetten. Men han blir så jäkla arg hos vetten fast han är hur kärvänlig som helst hemma att de har svårt att undersöka honom.

Mamma G, min katt är ganska ung som jag skrev och går aldrig ut. Jag funderade också på gift men det finns inget jag kan komma på att han skulle ha kommit åt här hemma, inget står framme. Och vi har inte ens nåt giftigt förresten. Hur mår din katt nu? Tog du honom till vetten eller ringde du dem? Vad sa de isf?

Jag har inte fått några svar riktigt än för de vet inte. De avvaktar urinanalysen just nu. Men allmänna hälsotillståndet verkade okej iaf.

• reserverad

Vi har inga blommor alls just pga katterna. Det finns verkligen inget som borde ha fått honom att må dåligt. Om det skulle ha varit något i huset alltså.

Han är okej för tillfället men skitsur och arg när de försöker undersöka honom, de måste svepa in honom i en handduk för att ens få röra honom. Urinproverna var bra och vi väntar på blodproven just nu. Jag hoppas att de också är bra och att han får komma hem ikväll. Min lilla skugga...

Det är lite hoppfullt för mig att era katter har repat sig iaf. Hoppas min också gör det.

• reserverad

Vet sa att det är väldigt ovanligt med epilepsi på katter. Men det är väl inte helt uteslutet antar jag.

• reserverad

Han fick komma hem för han mådde relativt bra och de hittade inget i blodproven heller. Han ska till sin vanliga vet imorgon för att röntga lungor och urinblåsan, det sades något om vätska runt lungorna eventuellt. Men just nu verkar de inte hitta någon orsak till det som hände. Jag vet inte om jag ska tolka det som bra eller dåligt egentligen.

Men han har ätit och vart på lådan nu ikväll och verkar vara lycklig att vara hemma.

• reserverad

Hewa, stackars din kisse. Det är jobbigt att medicinera en katt varje dag, man blir ganska begränsad och så är det ju synd om katten förstås. Jag har en katt med astma som behöver medicin varje dag så jag vet hur det är.

Jag kan fortfarande inte förstå vad han skulle ha fått i sig men visst finns väl risken att det var något sånt.

Jag hoppas verkligen att han inte har svalt något så att han behöver en operation också. Jesus, det behöver jag inte just nu...

• reserverad

I helgen var det dags igen. Han fick inget anfall som jag såg men veterinären tror att han att kanske hade ett mindre anfall.

Jag märkte vid 12 på dagen att han låg och sov på ett konstig ställe för honom. Vid 18 bar jag ner honom på soffan så att han kunde vara med mig för jag blev misstänksam. Han gnydde och gnällde hela vägen, inte för att han var sur utan mer som att han hade ont. Jag la honom på soffan och han låg precis som jag la honom i ca 2 timmar. Han rörde sig knappt och jag fick ingen vidare kontakt med honom. Han var inte borta men ointresserad av omgivningen. Hans hjärta slog väldigt fort och andningen var ganska snabb ett tag. Han smackade även en del med munnen.

När han steg upp gick han 1 meter och la sig platt på golvet. Låg så en stund och gick en meter till och la sig platt igen. Gjorde likadant en tredje gång och låg så 30 minuter kanske innan han började "vakna till liv" och se sig om. Under hela den här tiden ville han inte ens ha sitt godis som han brukar öppna skåpdörren själv för.

Han började äta och dricka lite vid 21 men låg mest i badrummet sen resten av kvällen.

Är det någon som känner igen beteendet? Jag tror verkligen inte att det finns något giftigt här i huset.

• reserverad

Vad snäll du är som tipsar om det Saargr men den här katten äter inget annat än sin egen mat. Han är totalt ointresserad av människomat så det kan det inte vara. Men vad skönt det hade varit om det var så lätt.

• reserverad

Chantelle, epilepsi låter nästan som ett bättre alternativ än hjärntumör som min vet också var inne på igår.

Det sägs att ytterst få katter har epilepsi men han kanske är en av de få katterna.

Hur fungerar det att ha en hund med epilepsi? Får han medicin varje dag?

Tack för att ni håller tassarna.

• reserverad

Stackars hunden. Och dig, jag vet hur jobbigt det är att avliva ett djur.

Katten är inte förändrad vad jag har tänkt på iaf. Gjordes en CT-scan på din katt för att hitta tumören? Fick han avlivas eller opererades han? Min vet sa att man inte opererar för hjärntumörer på en katt.

Svar på tråden Min katt kollapsade inatt