• Skylark

Tips på bilbarnstol som passar i äldre bil med bältesspännena ovanför baksätets sittdyna)

Hej! Vi är två föräldrar som ej har skaffat egen bil än, utan lånar farfars. :) Det är en äldre modell där det visat sig svårt hitta bilbarnstol som kan monteras säkert i baksätet. (Vi vill ej ha bilbarnstolen i framsätet).

Det är tydligen så att i många äldre bilar sitter själva bältesspännet över baksätets sittdyna - så om en krock inträffar och bilbarnstolen rör sig i sidled kommer den att 'krossa' bilens bältesspänne och därmed lossnar bilbarnstolen. (Allt enligt NTF - förening som testar och hjälper till att installera bilbarnstolar säkert).

Vi har tänkt köpa ny bilbarnstol (och inom nåt år egen bil) och skulle vara tacksamma för tips på modell på bilbarnstol som man vet passar i äldre bil med sådana bältesspännen. Hoppas det är något så när klart vad vi talar om, hehe, hör själv att det blev rörigt! Tack på förhand o Go' Jul!

• Svar på tråden Tips på bilbarnstol som passar i äldre bil med bältesspännena ovanför baksätets sittdyna)
  • Pallas

Hur gammalt är barnet? Jag antar att det är en bakåtvänd stol? Det borde funka med en stol med klack, så att stolen inte sitter ända bak mot ryggstödet, då kommer stolen inte åt spännet om den rör sig i sidled. Tror att BeSafe izikid har sånt benutrymme.

Jag fattar inte riktigt vad du menar med "bältesspännet över baksätets sittdyna", men jag antar att spännet sitter i en liten bältesbit så att spännet hamnar på stolens sida när man spänner fast den? Så hade jag i min Nissan Sunny från 1990. I min Volvo 850 från -93 är fästena nerbäddade i sätet.

• Skylark

Hej Pallas, tackar för svar! Det stämmer som du antog med vad vi menar med bältesspännet; de är så som i din Nissan. Och det är en bakåtvänd vi är ute efter, vår son är lite över ett år nu. Ska kolla upp BeSafe Izikid'en som du beskriver.

Ha det forts. gott och drive safely! :)

Svar på tråden Tips på bilbarnstol som passar i äldre bil med bältesspännena ovanför baksätets sittdyna)