• Anonym (Bota!!)

Hostar sönder mig! Huskurer?? SNÄLLA!!

SOm rubriken säger: SNÄLLA ge mig tips på huskurer mot HOSTA!!

Orkar inte mer nu efter en vaken natt med våldsam hosta!!
    Gör så satans ont å ont i varenda muskel...

Köpt hostmedicin men ingen hjälper!!
    Ska t dr i helgen om inte hostan släppt...
    Men är i AKUT BEHOV AV LINDRING INNAN JAG SMÄLLER AV!!

Tack!!! Tack!!! Tack!!!

• Svar på tråden Hostar sönder mig! Huskurer?? SNÄLLA!!
  • Anonym (Bota!!)

oj!! 60dygn!!! Hur 17 orkar man det...
    Ifs har man ju inget val men jag hade blivit galen!

Har feber å riktigt förkyld å hostan kom i förrgår så jag ska väl inte klaga... men jag är helt sluuuuuut!! Å så satans ont när jag hostar...

Sitter nu å dricker (inte smuttar, DRICKER ) whiskey!
    Sen kommer jag gå lös på lite andra tips. Ja herregud!

Allergitabletterna får jag väl ta imorgn. inte såå bra med whiskyn kanske?!

• Anonym (Bota!!)

fåret shaun: hihi komiskt att du har det som nick! vi är en cool familj som älskar fåret shaun!

Har ingen honung hemma som sagt men får skicka sambon imorgon.
    Tack för tipset dock!!

• Jordgubbsflickan

att dricka mycket KLAR vätska är bra mot hostan. Det gör att slemmet inte blir så segt...så drick vatten du.

Mamma? Varför finns det inte pappagrynsgröt? ( mellandottern om mannagrynsgröt 3,5 år )
  • Anonym (Bota!!)

Jordgubbsflickan: dricker massa vatten pga feber..
    Men det har inte hjälpt mot hostan alls.
    Kan kanske bero på att jag har torrhosta å inget slem???

Önskar mig ett DUNDERMEDEL som bara trollar bort skiten NU!

• häxvrål

Cocilana brukar inte vara så svårt att få utskrivet, så gå till läkare du. Inga av apotekets hostmediciner är bra.
    Cocilana innehåller morfin, så det blir man lite trött av också.

• Venna

Sitter också med en eländig hosta som vägrar ge med sig. Hade samma hosta hela våren och det enda som biter så jag får sova några timmar ostört är Nipaxon/Noskapin (receptfria tabletter på Apoteket mot rethosta) och en skvätt Cocillana.

• Anonym (Bota!!)

Prova whiskey och varm mjölk + kakao.
    Kanske får ta en större "dos" nu efter barnens nattning

Attans att jag inte har cocillana!! å ingen annan heller..
    Ska nog t dr imorg men behöver få bort hostan till inatt!!!!!!
    Panik för jag har såååå ont i musklerna å halsen nu

• Anonym (Leg farm)

Nja, iofs så innehåller Cocillana-etyfin (som ju är det korrekta namnet) inte morfin utan etylmorfin som är ett derivat av morfin. Sant att man blir dåsig och trött samt att det är (smärtstillande) och hostdämpande och det är lätt att få förskrivet, kontakta bara din vc eller jourmottagning. Allergitabletter är lönlöst att testa men har du slem i halsen, drick mycket vatten och honungsvatten men inte innan du ska gå och lägga dig. Noskapin brukar fungera rätt ok men utifrån det du skrivit så antar jag att du redan har testat det.

• Bei Bei

Whiskey och varm mjölk är verkligen vedervärdigt äckligt, men det hjälper. Gå du och lägg dig innan du blir för full bara

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Anonym (Bota!!)

Tack för alla era svar!

Bei bei: ska man blanda mjölk å whiskyn??
    Eller är det jag som börjar bli "trög" av whiskyn???

• Emriella

Cocillana-etyfin - den garanterat bästa! Hostan lugnar sig och man somnar så gott...

• Cattis40

Timjante är absolut det bästa jag tagit. Ta vanlig torkad timjan (någon matsked för ett par koppar vatten) koka upp och låt koka någon minut, låt dra några minuter och söta lite med socker eller honung. Lindrar definitivt den jobbigaste hostan!

• Bei Bei

ja gud ja, man kan ju inte dricka whiskey rent av (rävgift, nästan så bäska droppar smakar bättre...) ja, jag brukar blanda.

Anonym (Bota!!) skrev 2008-12-19 20:49:44 följande:
    Tack för alla era svar! Bei bei: ska man blanda mjölk å whiskyn?? Eller är det jag som börjar bli "trög" av whiskyn???
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Anonym (Okej.)

Fick tips om att göra kokande vatten och hålla 2 teskedar malen svartpeppar och dricka, hjälper lite mot hostan, äckligt och starkt, men de funkar hyfsat, man får dricka lite men ofta så hostar man betydligt mindre 

Svar på tråden Hostar sönder mig! Huskurer?? SNÄLLA!!